SERIAL Metroul împlineşte 33 de ani. Episodul 6: „Eu am fost şi pe jos, şi cu maşina şi se poate!”
0
Amestecul permanent al cuplului Elena şi Nicolae Ceauşescu în planurile inginerilor era constant. După fiecare vizită de lucru, sau şedinţă la „săliţă” proiectele erau date peste cap. Atunci când era o decizie de luat, ori se amestecă „cotoroanţa”, ori altă dată venea tovarăşul cu idei.
Aşa s-a întâmplat şi în cazul tronsonului 3. „Linia 3, aşa-zisa linie 3, adică Gara de Nord - Dristor, trebuia să fie Gara de Nord – Titulescu – Stefan cel Mare – Pantelimon, iniţial. Cu două staţii suprapuse la nivelul Gării de Nord. Una venea de la Republica – Crângaşi – Basarab – Gara de Nord şi cealaltă pleca. Deci era Gara de Nord capăt de linie, pentru două linii. Află Ceauşescu de acest proiect şi zice:
- Nu! Cum să faceţi două staţii?! Faceţi numai o staţie şi trenul circulă în continuare şi o luaţi pe Mihai Bravu că eu am fost şi pe jos şi cu maşina şi se poate!
Scurt. Toată lumea a bătut din călcâie:
- Să trăiţi, am înţeles!
Şi s-a putut!”.
Staţia de sub staţia Gara de Nord
Aşa se face că la Gara de Nord există o staţie înfundată acum cu pământ, dar zidită, sub actuala staţie. „Şi tot la Gara de Nord, n-a vrut să demoleze Hotelul Bratu, nu ştiu amintiri are el, când a venit el prima dată prin Bucureşti, prin anii ’30, legate de hotelul ăla, că n-a vrut să-l demoleze. Şi avem nişte curbe aspre, că noi n-am avut tehnologia să construim metroul sub clădiri. Metroul nostru are adâncime medie de 15 metri. Şi, de regulă, circulă pe sub străzi sau sub spaţii verzi. Avem o curbă aspră acolo şi scârţâie şi uzăm roţi şi şine. La fel la intrare în Piaţa Victoriei. Asta e când se amestecă un oarecare cu ideile lui. Un oarecare pentru că nu avea nicio treabă el cu traseele liniilor, cu ingineria, cu tehnologia”, continuă Udrişte.
Ca-n Păcală: Depoul Pantelimon a rămas izolat
Între timp, până să dea tovarăşul ordin să se urmeze traseul bulevardului Mihai Bravu, începuseră, în regim derogatoriu, lucrările la Depoul Pantelimon şi s-a lucrat în devans, în ideea în care linia urma să ajungă acolo. Schimbându-se planul, că „am fost eu şi cu maşina, şi pe jos şi se poate", constructorii s-au oprit la Dristor 2, iar Depoul Pantelimon a rămas izolat. Şi atunci s-a găsit o soluţie: s-a făcut legătura de la Republica la Antilopa (Pantelimon) şi apoi legătura la depou ca să poată fi utilizat.
„Iniţial, Ceauşescu a vrut să oprească extinderea metroului. Dar au reuşit să-l convingă că trebuie făcut. Ce n-au reuşit să-l convingă: să facă metrou în Drumul Taberei. Avea un fix cu Drumul Taberei, se spune, că acest cartier n-a fost ctitoria lui, a fost pe timpul lui Gheorghiu-Dej şi avea el ceva cu Gheorghiu-Dej".
Mâine, adevarul.ro vă va arăta ce se întâmplă noaptea sub Bucureşti, după ce se închid uşile ultimului metrou.