Schimbarea la faţă a Bulevardului Unirii din Capitală: mai mult loc pentru maşini, piste pentru biciclişti pe trotuar şi sute de copaci plantaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Din cele două trotuaruri de pe marginea Bulevardului Unirii, unul va fi transformat în carosabil şi parcare FOTO Marian Iliescu
Din cele două trotuaruri de pe marginea Bulevardului Unirii, unul va fi transformat în carosabil şi parcare FOTO Marian Iliescu

Bulevardul Unirii a intrat într-un lung şir de amenajari prin care carosabilul va fi mărit, vor fi amenajate parcări, iar trotuarul de lângă blocuri va fi destinat exclusiv pietonilor şi bicicliştilor. După ce un cititor a trimis un fotoreportaj în care a sesizat mai multe nereguli pe acest şantier, adevarul.ro a discutat cu arhitectul-şef, Ştefan Dumitraşcu, pentru a vedea care este stadiul lucrărilor.

În fapt, este vorba despre aplicarea unui proiect discutat încă din 2003 şi care va schimba înfăţişarea Bulevardului Unirii din Capitală. Dintre cele două trotuare care înconjoară bulevardul întins de la Alba Iulia până la Piaţa Unirii, doar unul va rămâne pietonal, celălalt fiind dedicat traficului automobilelor şi parcărilor.

Planul complet cuprinde amenajarea întregului bulevard de la Piaţa Alba Iulia şi până la Piaţa Unirii şi retur. Lucrările începute vizează doar o parte, fiind considerată o lucrare-pilot. Mai exact, este vorba despre bucata dintre Piaţa Alba Iulia şi Strada Traian.

În acest moment, şantierul se întinde pe partea dreaptă în sensul de mers dinspre Alba Iulia spre Piaţa Unirii, între strada Ion Pilat şi strada Traian.

„Se transpune în realitate proiectul de separare a fluxurilor de trafic carosabil, respectiv pietonal. Gândirea propriu-zisă există din 2003, din momentul în care aceste două trotuare au început să fie ocupate de maşini parcate abuziv. Soluţia găsită împreună cu municipalitatea, cu Comisia de Trafic-Siguranţa Circulaţiei a fost transformarea primului trotuar, cel de lângă carosabil, un trotuar lat de 8,5 metri, în bretea de acces sens unic  cu parcări în spic dreapta-stânga pentru a asigura şi locurile de parcare, dar şi a circulaţiei autoturismelor“, a declarat Ştefan Dumitraşcu, arhitecul-şef din cadrul Primăriei Sectorului 3.  

În ceea ce priveşte trotuarul din dreapta, cel de lângă blocuri, s-a hotărât izolarea lui strict pentru traficul pietonal, dar şi amenajarea pistelor de biciclete. Potrivit arhitectului, accesul auto pe acest trotuar (cu lăţimi cuprinse între 8 şi 12 metri) va fi exclus, fiind rezervat complet traficului pietonal şi cel alternativ. „Sperăm că prima bucată din acest proiect – porţiunea cuprinsă între strada Ion Pilat şi Strada Traian - partea de carosabil şi spaţiu verde să fie gata în două săptămâni“, a mai spus Dumitraşcu.

Cititor adevarul.ro: „banul public se cheltuie în mod derizoriu“

În mesajul trimis redacţiei, cititorul „Adevărul“ semnala mai multe nereguli în care acesta acuză autorităţile de cheltuirea derizorie a banului public.

„Acum aproximativ doi ani şi jumătate, în această porţiune a fost instalat un sistem de irigaţii şi gard viu. Sistemul de irigaţii nu l-am văzut funcţionând niciodată. Dupa aproximativ un an şi jumătate, firma Ecoholticultura vine şi planteză copaci pe tot bulevardul. Dar nu numai că montează copaci, dar sapă cu buldo-excavatoarele distrugând sistemul de irigaţii şi gardul viu montate cu un an şi ceva înainte. Menţionez că din lene probabil, nu ocoleau gardul viu, treceau pur şi simplu cu utilajul prin el. Din acest motiv o să observati că astăzi, mari porţiuni din el lipsesc. La câteva luni dupa aceste lucrări, în primavara acestui an, aceeaşi firmă cred, reinstalează un al sistem de irigaţii. Lucarea fiind făcută rudimentar, acesta a funcţionat doar în anumite zone. În pozele trimise de mine o să vedeţi cum acesta nu a fost îngropat în pământ şi zeci de metri de ţeavă a fost lăsată pe marginea drumului fără a fi utilizaţi. Astăzi, dacă mergeţi pe bulevard, o sa vedeţi cum firma Luxten sapă de zor pentru a introduce sistem de iluminare. Sistemul de irigaţii, instalat la începutul anului, a doua oară este distrus“, scria cititorul.

Primăria Sectorului 3: „nu s-a distrus nimic, s-a îmbunătăţit“

Potrivit arhitectului-şef al Primăriei Sectorului 3 lucrurile nu stau chiar aşa. Sistemele de irigaţii nu numai că s-au scos, ci s-au îmbunătăţit. „De fapt este vorba de două sisteme de irigaţie, pentru că sunt două fâşii de spaţiu verde. Acestor două sisteme de irigaţii li s-au adăugat toate terminalele pentru a permite atât irigaţia în câmp a ierbii care se va planta, vorbim de iarbă rulou, cât şi irigaţia la picătură a copacilor existenţi şi a celor pe care îi vom planta“, explică arhitectul. 

plan amenajare bulevardul unirii

În ceea ce priveşte băncile demontate de muncitori, acestea vor fi montate pe noul trotuar amenajat. Mai mult decât atât, pe marginea noului trotuar, numai pe porţiunea Ion Pilat-Strada Traian vor fi plantaţi 150 de platani.

„Pe trotuarul din dreapta, la extremităţi, se vor monta limitatoare din beton armat pentru a bloca accesul maşinilor, iar în zonele cu acces controlat pentru accesele de mentenanţă sau de urgenţă vor fi montaţi bolari cu control electric. De asemenea, amenajarea trotuarului implică şi rezervarea unei porţiuni de 1,2 metri pentru pistele de biciclete. Pistele vor fi marcate cu marcaj termoplastic, specific. Pista va fi complet separată de traficul auto“, a mai adăugat arhitectul Dumitraşcu.

Bicicliştii, pe trotuar

Controversele din opinia publică bucureşteană pe tema pistelor de bicicletă amenajate pe şoseaua sau pe trotuar sunt considerate de arhitect doar o problemă de mentalitate, dar şi de spaţiu şi bani.
Potrivit lui, oamenii se obişnuiesc în timp cu pistele pe trotuar în aşa fel încât să nu mai apară probleme, pe când punerea lor pe carosabil ar rămâne un pericol permanent în primul rând pentru siguranţa bicicliştilor.

„Cel puţin la nivelul Sectorului 3 avem această experienţă a acomodării traficului pietonal cu pistele de biciclete, pe cei 8,2 kilometri de piste de biciclete marcate în Parcul Alexandru Ioan Cuza şi Parcul Titan. Într-adevăr, la începutul dării sale în folosinţă, deci acum circa patru ani, au existat oameni neatenţi care umblau pe această zonă, dar astăzi ele funcţionează fără absolut niciun fel de problemă. Dacă mergem oriunde în lumea civilizată, Amsterdam, Copenhaga, oraşele care utilizează traficul pe două roţi masiv, vedem că şi acolo nu există conflict, chiar şi în zonele în care pista de bicicletă nu este delimitată fizic printr-un element vertical“, a delcarat Dumitraşcu. 

Acesta a spus că singura variantă viabilă ca pistele să fie pe şosea ar fi amenajarea unei benzi dedicate pentru biciclişti. Acest lucru ar însemna separarea fizică prin care maşina să nu aibă posibilitatea de a intra, ceea ce este, potrivit arhitectului, mai greu de realizat în condiţiile Bucureştiului.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite