Primarul Băluță renunță la Planșeul Unirii și îl acuză pe Nicușor Dan că blochează proiectul: „Refuză să ne lase să lucrăm”
0Primarul Sectorului 4, Daniel Băluţă, a anunţat pe Facebook că a iniţiat procedura prin care Planşeul Unirii se întoarce în administrarea primarului general al Capitalei, Nicuşor Dan, după ce edilul Bucureştiului „a blocat” lucrările, deși experții au declarat că este „pericol public”.
UPDATE
Primarul Capitalei, Nicușor Dan a fost întrebat ce va face dacă se va ajunge la situația asemănătoare cu cea a Podului Grant, joi, 3 octombrie, într-o conferință de presă.
„Vorbim în ipoteza în care această intenţie se materializează. În primul rând, e logic să ne predea toate expertizele şi toate documentaţiile pe care le-au făcut deja, pentru a nu o lua de la zero. Avem nevoie de acea finanţare pe care Guvernul a alocat-o către Primăria Sectorului 4 şi cu proiectul tehnic, aşa cum este el, o să ne mai uităm să vedem dacă e în regulă, şi cu acel proiect tehnic ne vom duce şi vom lua avizele. Şi probabil că în două-trei luni vom lua avizele şi vom putea emite autorizaţii”, a explicat primarul Capitalei.
Întrebat despre o eventuală anulare a expertizelor și refacerea acestora de la zero, primarul răspunde că:
„În primul rând că nu sunt bani europeni, sunt bani din «Anghel Saligny». O expertiză este o expertiză, ea atestă o situaţie de fapt. Poate să fie folosită de oricine. Într-adevăr, scurta discuţie tehnică a fost pe certificatul de urbanism, pentru că avizele care au fost luate, o parte din avizele care au fost luate de Primăria Sectorului 4 au fost luate pe un certificat de urbanism emis de Primăria Sectorului 4, pe o intenţie din acel certificat şi în momentul în care noi am emis un nou certificat, am solicitat ca avizatorii să se pronunţe pe soluţia vizată de noul certificat. Pe scurt, asta e o chestiune tehnică cu privire la avize, dar în ceea ce priveşte expertizele şi în ceea ce priveşte finanţarea, nu e nicio problemă”, explică Nicușor Dan.
O altă întrebare a fost aceea dacă documentele sunt mai presus decât viața cetățenilor.
„Nu cred că problema se pune: documente versus viaţă. Noi suntem înconjuraţi de documente pentru că aşa consideră societatea că protejăm mai bine viaţa oamenilor. Când îţi faci o casă, trebuie să faci un calcul de rezistenţă ca să nu-ţi cadă tavanul în cap, de exemplu, sau fel de fel de alte documente. Pe Planşeul Unirii nu a existat o expertiză care să spună că este pericol public. Există o ierarhie, există stare nesatisfăcătoare, stare critică, pericol public. Expertizele de la Planşeul Unirii au fost la stare nesatisfăcătoare, nicidecum la pericol public”, a răspuns primarul.
Știre inițială
„Am iniţiat procedura de denunţare a Protocolului de asociere încheiat cu Primăria Municipiului Bucureşti, prin Administraţia Străzilor, pentru realizarea lucrărilor de refacere totală a Planşeului Unirii. În acest fel, planşeul de la Unirii se va întoarce în administrarea primarului general, cel care a blocat lucrările necesare pentru a elimina cât mai rapid pericolul pentru zecile de mii de oameni care tranzitează în fiecare zi zona. Proiectul de hotărâre va fi supus spre aprobare în şedinţa Consiliului Local Sector 4 şi va sta la baza rezilierii contractelor de finanţare şi de execuţie a lucrărilor de refacere a Planşeului Unirii", a scris Daniel Băluţă, joi, pe Facebook.
Primarul a aminit că săptămâna trecută și-a asumat public un termen de 10 zile pentru a obține toată documentația necesară autorizării lucrărilor de refacere a planșeului, declarat de către experți, pericol public.
„Am răspuns cu bună-credință, oferind concluziile cele mai recente ale experților, conform clarificărilor și solicitărilor Primarului General. Am făcut un apel public către Primarul General de a debloca procedura de autorizare a lucrărilor, pentru ca acestea să poată începe de urgență, așa cum experții solicită. În ciuda acestor demersuri, Primarul General nu recunoaște pericolul public pe care experții l-au confirmat la Planșeul Unirii și refuză să autorizeze punerea în siguranță a Pieței Unirii, în regim de urgență. În astfel de condiții, oricât de mult ne-am dori noi să eliminăm pericolul din centrul orașului, nu putem să încălcăm legea și să forțăm începerea lucrărilor la planșeu, fără semnătura Primarului General. Pentru că Primarul General refuză să ne lase să lucrăm, îi rămâne întreaga responsabilitate privind riscurile la care îi expune pe oameni, prin lipsa sa de acțiune”, a transmis Băluță.
Nicușor Dan: Avizele nu sunt un moft!
Miercuri, 2 octombrie, primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a transmis că avizele cerute de municipalitate pentru a elibera autorizaţia privind lucrările la Planşeul Unirii nu sunt "un moft".
„Eu am spus că este oportun ca acel planşeu să fie înlocuit, numai că pentru ca planşeul să fie înlocuit legea spune că autorizaţia o dă primarul general şi legea îl obligă pe primarul general să dea o autorizaţie când are avize. Avizele nu sunt aşa, un moft, că vrem noi să bifăm ceva. (...) Dacă nu ai avizele corespunzătoare, poţi să ai mari probleme în practică, pentru că acolo lucrarea asta se învecinează cu metroul, trece peste caseta de colectare a apelor uzate şi trebuie ca fiecare dintre oamenii ăştia să spună care sunt condiţiile în care noi să dăm autorizaţie”, a explicat jurnaliştilor Nicuşor Dan, după ce a participat la Summitul capitalelor europene pentru arhitectură, urbanism şi administraţie, organizat de Filiala Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România şi municipalitate.
Expertul tehnic: lucrările trebuie începute de urgență!
În urmă vizitei în teren la planșeul podului peste răul Dâmbovița din dată de 06.08.2024, expertul tehnic Mihai Predescu a constatat că „unele degradări s-au accentuat astfel încât este necesară începerea cât mai repede posibil a lucrărilor de reabilitare/consolidare/înlocuire ale podului”.
„Menționăm că degradările sunt de așa natură (inclusiv cedări ale reazemelor grinzilor după cum se va putea vedea mai jos) încât un colaps al structurii, nu neapărat general, dar foarte probabil local este posibil să se producă în orice moment”, explică expertul.
Potrivit specialistului, cedarea sub trafic a unor grinzi poate atrage după sine flexibilizarea până la rupere a plăcii de beton care susține traficul cu consecințe incalculabile asupra siguranței circulației.
„De asemenea, și cu consecințe chiar mai mari, cedarea sub trafic a unor infrastructuri, fenomen care este deja amorsat după cum se poate observă mai sus, poate atrage colapsul general al structurii pe zonele în care infrastructurile au cedat”, mai susține expertul.
În consecință, părerea expertului tehnic este că „lucrările de reabilitare/consolidare/înlocuire trebuie începute de urgență, existând pericolul de cedare (prăbușire) al unor părți din structură. În cazul în care, din motive obiective nu este posibil acest lucru, este necesară cel puțin o limitare a greutății vehiculelor care să circule pe pod la maxim 10 tone”.