Bijuterii americane pe patru roţi, la Săuceşti: românul care recondiţionează „maşini vintage”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un băcăuan trăieşte de ani buni printre motoare de automobile americane care au fost fabricate în anii ’50. Una dintre cele mai valoroase maşini pe care le are acum în curte este un Cadillac de culoare crem şi care a fost fabricată în anul 1956, acelaşi model cu maşina făcută cadou de Elvis Presley mamei sale.

Andrei Bontaş, un profesor de educaţie fizică în vârstă de 33 de ani din comuna băcăuană Săuceşti, este pasionat de colecţionarea maşinilor vechi americane. Omul afirmă că a avut mai bine de 30 de astfel de bijuterii pe patru roţi, pe care le-a recondiţionat în atelierul din curtea casei sale din Săuceşti, aflată la cinci kilometri de municipiul Bacău. De altfel, cu toate că este profesor de educaţie fizică, omul îşi întreţine pasiunea din munca de şofer în Anglia pe maşini de mare tonaj. În România  vine, de cele mai multe ori, vara, împreuna cu familia: soţia şi cei doi copii. Afirmă că de data asta nu va mai părăsi ţara şi doreşte să-şi întreţină familia din munca de restaurare şi reparare a maşinilor americane vechi de la mijlocul secolului trecut.

A dat 20.000 de euro pe un Lincoln Continental

Bontaş a avut peste 30 de maşini până acum, de la dricuri până la limuzine, cumpărate la preţ de chilipir pe internet sau de la târguri din Anglia. Multe dintre maşini le-a vândut în timp altor colecţionari din ţară. În momentul de faţă, bijuteria colecţiei este un Lincoln Continental din 1959, o maşină extrem de rară, al cărei preţ printre colecţionari ar fi între 50.000 şi 70.000 de euro. De fapt, acest model s-a fabricat doar în 2.195 de exemplare în întreaga lume. Dintre acestea, doar câteva au ajuns în Europa, iar acesta este singurul care a intrat vreodată în România. El l-a cumpărat cu 20.000 de euro. 

Andrei Bontaş mai are un Oldsmobile 60, model bubble-top, Mercedes (dric mortuar), Mercedes S Classe, automobile pentru care a cheltuit 50.000-60.000 de euro. În plus, omul este de-a dreptul îndrăgostit de un Cadillac de culoare crem, decapotabil, maşină care a fost fabricată în anul 1956. Un asemenea model, de culoare roz, a fost făcut cadou de Elvis Presley mamei sale. Profesorul povesteşte cum, în urmă cu doar câteva luni, a vândut un Mercury Grand Marquiz, fabricat în anul 1978. L-a cumpărat un colecţionar de maşini din Constanţa. „Am dat pe ea 6.000 de lire şi, după ce am reparat-o, am vândut-o cu 4.000. Bună afacere!”, râde el.

De altfel, omul este pasionat de tot ce înseamnă moda americană a anilor ’50. „Maşinile clasice sunt cele fabricate între anii  ’40- ’70. Cele fabricate sub anii  ’40 sunt denumite maşini de epocă. Eu sunt  pasionat doar de maşinile fabricate în America. De altfel, îmi place tot ce înseamnă moda americană de la mijlocul secolului trecut. Adică, muzica, îmbrăcămintea, stilul de viaţă. Am şi haine din acea perioadă, cu care mă îmbrac uneori, mai ales pe la câte o paradă a maşinilor vechi. Iubesc tot ce înseamnă moda şi muzica americană. Perioada anilor  ’50 din SUA a fost una de vis”, afirmă cu convingere Andrei Bontaş.

„În anii ’50 aveau maşini cu aer condiţionat“

Bontaş spune că e fascinat de maşini de la vârsta de 3 ani. „Eram la grădiniţă şi educatoarea l-a sunat pe tata pentru că dispărusem din sala de clasă şi nu ştia unde să mă mai caute. Însă tata a început să râdă; era convins că sunt în faţa vitrinei la librăria din colţ unde, cu o zi înainte, primiseră maşinuţe-jucării.  Normal că acolo eram şi de o jumătate de ceas mă uitam la jucăriile alea”, zâmbeşte băcăuanul.

Omul nu mai ştie câţi bani a investit până acum în pasiunea lui, însă afirmă cu tărie că „sunt toţi banii lui câştigaţi în cinci ani de muncă în Anglia”, adică zeci de mii de lire sterline. Recunoaşte că pasiunea sa nu i-a adus deocamdată niciun profit, însă nu vrea să dea înapoi niciun pas de la acest hobby. „Sper ca şi la noi să prindă acest microb. Aş vrea să fie tot mai mulţi oameni care să meargă pe străzi cu astfel de maşini americane. Să le cumpere, să le închirieze. Astea sunt maşini deosebite, nu ceea ce se fabrică azi” - e convins bărbatul.

Andrei Bontaş recunoaşte că reparatul unei astfel de maşini este ca un adevărat puzzle. „Este uluitor să constaţi că, în anii ’50, americanii aveau maşini cu aer condiţionat, servodirecţie, servofrână, geamuri electrice, banchetă electrică sau senzor de lumină care schimbă faza lungă cu faza scurtă la întâlnirea cu o altă maşină”, spune profesorul.

„Îmi place mirosul tapiţeriei vechi“

 În Anglia este client fidel al car-show-urilor din Londra, unde merge de multe ori doar să se uite. “Un astfel de eveniment durează, de obicei, de joi şi până duminică. Sunt expuse TIR-uri, motociclete, rulote, autobuze americane. Se amenajează câte trei scene şi se cântă muzică veche. Alături sunt magazine pline cu haine de epocă. Sunt copii fidele ale unor haine purtate de diferite staruri sau chiar hainele lor bine păstrate. Când cumpăr din car-show câte o maşină, efectiv o savurez. Îmi place până şi mirosul ăla de vechi al tapiţeriei. Îmi place cromatica. Îmi place totul. Sunt elemente inedite pe care nu le mai vezi la maşinile fabricate în ziua de azi. Pe acestea moderne, dacă le demontezi, nu le mai faci niciodată înapoi. Maşinile americane sunt absolut fascinante!”, decretează bărbatul din Săuceşti. În urmă cu un an, Andrei Bontaş, alături de soţia şi cei doi copii, a participat la Raliul Carpaţi Retro, cu maşina Mercury Grand Marquiz, pe un traseu de aproximativ 600 de kilometri, din Bacău şi până la mănăstirile din nordul Moldovei. 

Alte articole:

FOTO Tigrii de la ZOO Oneşti s-au mutat în casă nouă, la Lionsrock

FOTO VIDEO Distracţie cu muzică electronică, rock şi hip-hop şi în pădurea de la Măgura

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite