Spectaculosul drum peste Munţii Trascău, care rivalizează cu Transalpina, „undă verde” pentru modernizare
0Agenţia pentru Protecţia Mediului Alba a dat „undă verde” proiectului de reabilitare şi modernizare a drumului judeţean DJ 750C, care face legătura între Valea Arieşului şi Valea Mureşului, prin Munţii Trascău.
Este un nou pas birocratic în procedura de scoatere la licitaţie a lucrărilor de către Consiliul Judeţean Alba. Potrivit documentaţiei, drumul judeţean DJ 750C traversează localităţile Sălciua de Sus, Dealu Caselor, Valea Largă, Vale în Jos, Ponor, Râmeţ, Valea Mănăstirii, Geoagiu de Sus, Ştremţ şi Teiuş.
Proiectul propune reabilitarea şi modernizarea a două tronsoane din drumului judeţean DJ 750C, pe traseul Sălciua de Sus (DN 75) - Ponor şi Râmeţ - Valea Mănăstirii. O parte din drum, între Ponor şi Râmeţ, coincide cu Transalpina de Apuseni, iar din Valea Mănăstirii şi până la Teiuş este modernizat. Lucrările de reabilitare şi modernizare se vor realiza pe o lungime de aproximativ 38 km.
Prin realizarea lucrărilor se va mări gradul de confort şi siguranţa pietonilor şi vehiculelor care circulă pe drumul judeţean. De asemenea, reabilitarea şi modernizarea infrastructurii de transport are scopul de a crea un cadru favorabil valorificării potenţialului turistic şi economic al zonei Munţilor Apuseni.
Pe tronsonul 1 (km 0 - 15) drumul este asfaltat pe o lungime de circa 600 de metri în intravilanul localităţii Sălciua de Sus şi pietruit pe restul lungimii, până la intersecţia cu DJ 107 I, la peste 900 de metri altitudine. Acesta traversează râul Arieş la km 0+600 prin intermediul unui pod de beton care a suferit reparaţii capitale în 2012, iar de la aceste reparaţii până în prezent au fost executate doar lucrări minore de întreţinere curentă şi periodică.
Foto: Ionel Ilovan/ muntii-nostri.ro
Pe tronsonul 2 (km 27 - 53), structura rutieră a drumului este realizată din pământ sau pământ în amestec cu piatră pe o lungime de cca. 6 km, respectiv coborârea din intravilanul localităţii Râmeţ (intersecţia cu DJ 107I) până în Valea Mănăstirii. Pe acest sector traseul este unul sinuos, cu curbe care nu au elementele geometrice corespunzătoare (lăţimi, supralărgiri, pante transversale, etc.).
Pe restul lungimii traseul alternează între porţiuni cu aliniamente şi curbe, iar structura rutieră este realizată din îmbrăcăminte asfaltică. Tronsonul cuprins între km 35-530 şi km 48+500 a fost reabilitat şi modernizat în cadrul unor investiţii din perioada 2007 - 2010 (terasamente, podeţe, şanţuri, elemente de siguranţă rutieră, etc.). În prezent, pe acest tronson există mai multe zone afectate de alunecări de teren, care necesită consolidări de maluri şi de versanţi.