Şoferii din Alba Iulia scapă de taxarea parcărilor publice. Prefectul a contestat în instanţă regulamentul aprobat de Consiliul Local
0Atacarea în instanţa de contencios administrativ a hotărârii Consiliului Local Alba Iulia prin care a fost aprobat regulamentul de organizare şi funcţionare a parcărilor publice cu plată amână cu cel puţin 1 an de zile introducerea acestui serviciu.
Concret este vorba despre Hotărârea nr. 348/2018 din 28 septembrie 2018, adoptată cu 14 voturi ”pentru”, trei abţineri şi patru voturi ”împotrivă”. Atacarea hotărârii în judecată înseamnă suspendarea ”de facto” a efectelor acesteia şi neaplicarea prevederilor până la pronunţarea definitivă a instanţei. Acest lucru însemană că implementarea sistemului de parcări publice cu plată în Alba Iulia se amână cel puţin 1 an de zile. Cauza a fost înregistrată la Tribunalul Alba vineri, 22 februarie 2019.
La şedinţa din 28 septembrie, primarul Mircea Hava propunea tăierea a 50 la sută din valoarea tarifelor regulamentului aflat în dezbatere publică până la momentul respectiv, propunere adoptată de majoritatea consilierilor locali. Chiar şi aşa, tarifele adoptate de Consiliul local sunt unele dintre cele mai mari din România.
”Vreau să vă spun că nimeni nu încearcă din taxarea parcărilor să facă bani. Eu o să fiu foarte mulţumit dacă ne putem acoperi cheltuielile de funcţionare. Singurul lucru pe care îl încercăm este o organizare, o disciplinare, o idee de a putea folosi transportul public care merge. (…) Numărul de maşini în oraş de când s-a dat voie la taxa asta a crescut cu aproximativ 5.000. Gândiţi-vă nu numai la numărul de maşini ale albaiulienilor. Gândiţi-vă la numărul de maşini care vin în oraş. Sunt mii de maşini care vin din toate părţile judeţului sau din ţară. Eu vorbesc de cei cu probleme, nu de turişti”, le-a spus primarul Mircea Hava consilierilor, potrivit procesului verbal al şedinţei.
Potrivit regulamentului, contestat în instanţă de Instituţia Prefectului, în zona ”zero” sau ”roşie”, respectiv în Cetatea Alba Carolina şi Bulevardul Transilvaniei, tariful de parcare a fost stabilit la 2 lei pe oră. În zona albastră (1), pentru acelaşi interval de parcare se va achita 1 leu, în timp ce în zona galbenă suma de plată va fi de 50 de bani pe oră. Abonamentele costă 50 de lei pe lună pentru persoane fizice şi 100 de lei pentru persoanele juridice.
Responsabilitatea de a găsi un loc liber de parcare îi va reveni şoferului, prin urmare, plata abonamentului nu garantează şi locul disponibil. Amenzile pentru ocuparea locului de parcare fără abonsament sau tichet au rămas, însă, la valori foarte mari, respectiv între 500 şi 1.000 de lei. De asemenea. depăşirea timpului de staţionare conferit în situaţia taxării parcării ar urma să se sancţioneze cu amendă de la 100 până la 300 de lei.
Motivele invocate de Instituţia Prefectului
Primul motiv invocat de juriştii Prefecturii Alba este temeiul de dept din prembului hotărârii. Se susţine că OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice şi HG nr. 1391/2006 pentru aprobarea regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 nu reglementează, la modul concret, organizarea şi funcţionarea parcărilor publice cu plată. ”Aflându-ne în situaţia unuia ct administrativ cu caracter normativ Hotărârea nr. 348/2018 trebuia să conţină temeiul de drept aferent reglementării adoptată în partea dispozitivă a acesteia”, se susţine în plângerea Instituţiei Prefectului.
În al doilea rând, se precizează că la data adoptării hotărârii nu s-a făcut dovada înaintării de către iniţiator a proiectului de hotărâre către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba în vederea avizării şi, în consecinţă, nuaa a existat întocmit, semnat şi transmis avizul Biroului Rutier din cadrul Poliţiei municipiului Alba Iulia. A treia critică formulată în plângere se referă la faptul că în cuprinsul hotărârii nu se face referire, al modul concret, dacă a fost sau nu parcursă procedura privind tarnsparenţa decizională în administraţia publică.
În al patrulea rând se mai msusţine că dina naliza anexei Hotărâri nr. 348/2018 au fost reţinute o serie de deficienţe, care afectează legalitatea actului normativ. Regulamentul votat este considerat a fi incomplet, fără precizări legate de locul în care se pot depune cereri pentru parcare şi cu multe situaţii neclare. De exemplu, faptul că Primăria nu răspunde juridic pentru securitatea vehiculelor pentru care încasează bani, în caz de furt, incendii sau alte daune. Aparatul juridic al Instituţiei Prefectului mai reproşează practic neclaritatea hotărârii de consiliu cu privire la structura administrativă care ar fi urmat să gestioneze parcările. În concluzie, Instituţia Prefectului Alba solicită Tribunalului Alba să constate că hotărârea atacată este nelegală şi să dispună anularea acesteia