Gară-monument istoric, transformată în pensiune fără autorizație de la Direcția de Cultură
0Clădirea gării din orașul Câmpeni (Alba), veche de aproape 100 de ani, care asigura serviciile pentru calea ferată Turda - Abrud, desființată în 1998, a fost achiziționată și modernizată în condiții dubioase.

Un ONG din oraș a depus plângere penală pentru verificarea modului în care a fost reabilitată clădirea din orașul Câmpeni (Alba), fosta gară, care este monument istoric. Construcția a fost achiziționată de managerul Spitalului Orășenesc Câmpeni, Dragomir Morcan, de la persoane fizice din comuna Mihai Viteazu, județul Cluj.
Construcția este inclusă pe lista monumentelor istorice din județul Alba și a fost preluată într-o stare avansată de degradare. Ulterior, i-au fost înlocuite geamurile, acoperișul, reparată zidăria, platforma pietonală înconjurătoare, parcarea și s-au făcut compartimentări astfel încât aceasta să poată fi introdusă în circuitul turistic. Pensiunea se închiriază la un tarif de 180 lei pe cameră, având o capacitate de aproximativ 15 persoane.
Lucrări realizate fără autorizație
Lucrările au fost făcute fără autorizație de construire valabilă, iar achiziția haltei s-a făcut anul trecut fără preemțiunea oferită autorităților locale, cum prevede legea în cazul monumentelor istorice.
O verificare a Direcției Județene de Cultură a indicat faptul că lucrările realizate sunt neconforme cu statutul de monument istoric, fiind realizate fără acordul Direcției Județene de Cultură Alba, atât pe partea de schimbare destinație, cât și pe partea de lucrări.
Instituția a aplicat o amendă contravențională de 4.000 de lei și a solicitat investitorului intrarea în legalitate.
Asociația „Apuseni Spirit” din Câmpeni a depus o plângere la Inspectoratul de Poliție Albă. Un răspuns recent din partea acestei instituții spune că în urma investigațiilor efectuate pot fi întrunite elementele constitutive ale infracțiunii legii 50/1991 a autorizării lucrărilor de construcție.

„Ne bucurăm că, în urma sesizărilor noastre, autoritățile verifică circumstanțele în care a fost achiziționată Halta Câmpeni (parte a monumentului istoric – Ansamblul de cale ferată îngustă Vidolm - Abrud) și felul în care s-au efectuat lucrările în lipsa deținerii „Autorizației de construire”. Este important să păstrăm și să reabilităm monumentele istorice pentru a da o șansă în plus turismului în zona”, spune reprezentantul asociației, Radu Stoica.
Managerul unității medicale din Câmpeni nu a reacționat la acuzațiile aduse de președintele ONG-ului.
Istorie de peste 100 de ani
Mocăniţa din Apuseni s-a dat în funcţiune, oficial, la data de 20 iunie 1912. Între Turda şi Cîmpeni erau 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fără barieră (majoritatea fiind fără barieră). Până în anii '70, trenul era acţionat cu locomotive pe aburi. Evoluţia tehnologică a adus şi pentru moţi, trenuri moderne, echivalentul la scară mai mică a celor care circulau pe liniile normale. Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieşului. În ultimii ani de funcţionare, pe această rută circulau zilnic (dus-întors) trei trenuri cu două clase.

Principalele localități deservite erau Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Roșia Montană și Abrud. Trenul parcurgea cei 94 de kilometri în circa 6 ore şi 30 minute, oprind în toate staţiile. Mocănița oprea însă şi între stații, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna.
Trenul a devenit nerentabil pe fondul dezvoltării transportului auto, dar şi a scăderii activităţii agenţilor economici din Apuseni: exploatările miniere de la Baia de Arieş, Roşia Montană şi Abrud şi fabrica de prelucrare a lemnului din Cîmpeni. Calea ferată îngustă a fost declarată monument istoric, situaţie care a salvat ceva din trecutul mocăniţei.