De ce este importantă înlocuirea kit-ului de distribuţie la maşină. Avariile grave care pot fi cauzate de ruperea unei curele
0Sistemul de distribuţie al maşinii este o componentă care asigură funcţionarea corectă şi de durată a motorului. Înlocuirea acestuia are un rol important pentru a se evita defecţiuni ale autoturismului.
Sistemul de distribuţie al maşinii este o componenţa care asigură funcţionarea corectă şi de durată a motorului. Acest ansamblu de piese din care este compusă are rol în schimbarea gazelor din cilindrii. Procesul presupune evacuarea gazelor arse şi a aerului din motor şi transferarea către acesta a unui amestec de combustibil, abur şi aer.
Altfel spus, distribuţia îndeplineşte funcţiile de admisie şi evacuare, atât de necesare pentru bună funcţionare a motorului. Sistemul de distribuţie al motoarelor, indiferent că sunt cu ardere în doi sau în patru timpi este compus dintr-un mecanism care realizează mişcarea dinspre arborele cotit, spre cel de distribuţie, o axă cu came şi alte piese precum culbutorii, supapele sau tachetii. Singură diferenţă între distribuţia motoarelor în patru timpi şi cea a motoarelor în doi timpi este că primele nu au decât supape de admisie şi de evacuare, în timp ce cele din urmă au supape acţionate fie mecanic, pneumatic, hidraulic sau magnetic.
Există două tipuri de distribuţie, pe lanţ sau pe curea. Cea pe lanţ este mai puţin folosită, fiind înlocuită de cea pe curea, avantajul fiind că este mai silenţioasă şi se înlocuieşte mai uşor, generând automat costuri mai mici, dar cu o durată viaţă mai scurtă. Rolul curelei de distribuţie este acela de a optimiza consumul de carburant prin conectarea arborelui cotit cu axul cu came.
Kitul de distribuţie al motorului este format din: cureaua dinţată de antrenare; rola de ghidare; rola întinzătoare. La unele motoare cu ardere internă, kit-ul de distribuţie poate conţine şi pompa cu apă, această piesă auto fiind pusă în mişcare de aceeaşi curea de antrenare. În cazul în care maşina are o distribuţie pe curea, specialiştii recomandă o schimbare a kit-ului de distribuţie după aproximativ 90.000 kilometri parcurşi (sau după 5 ani). Aceasta bornă de kilometri/timp are un caracter preventiv, pentru a se evita ruperea curelei. În cazul în care cureaua dinţată de antrenare s-a rupt, pistoanele vor lovi în supapele ramase deschise.
Avariile sunt mai mult sau mai puţin grave: de la câteva supape îndoite, până la lezarea blocului motor sau distrugerea chiuloasei şi a bielelor. În aceste cazuri, motorul fie generează sunete neobişnuite, fie nu mai funcţionează deloc, caz în care trebuie recondiţionat sau înlocuit cu totul. Prin urmare, revizia sistemului de distribuţie trebuie făcută cu regularitate, preventiv, pentru că defecţiunile sale sunt greu de remediat şi necesită timp şi resurse financiare considerabile.
Dacă distribuţia se face pe lanţ, specialiştii recomandă o vizită la service-ul auto, pentru schimbarea distribuţiei pe lanţ, la fiecare 180.000 de kilometri parcurşi. Cu toate acestea, există maşini pe piaţă cu distribuţie pe lanţ la care kit-ul nu se schimbă niciodată.