Românii, fruntași la mașini electrice, dar codași la stații de încărcare. Cu cât a crescut numărul acestor autoturisme
0În ultimii ani, interesul românilor pentru mașini electrice a crescut extrem de mult, fiind reflectat și în vânzările înregistrate an de an. Deși în ultimii trei ani numărul acestora a crescut de cinci ori, în schimb, România a răms la coada Europei de Est în privința stațiilor de încărcare.
Astfel, dacă pe 31 decembrie 2020, în România, erau 5.830 mașini electrice, la 30 iunie 2023, conform datelor furnizate de către DRPCIV (Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor) pentru „Adevărul” în țara noastră erau înmatriculate 31.270 autoturisme electrice. Spre comparație, la 31 decembrie 2022, în România erau înmatriculate 24.691 mașini electrice, în timp ce la finalul lui 2021 în țara noastră erau 12.433 mașini electrice.
„Adevărul” a vorbit despre această spectaculoasă creștere și despre viitorul pieței de mașini electrice cu Adrian Sandu, secretarul general al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
„Avem o modificare vizibilă a pieței de vehicule noi în Europa, dar și în România. Pe de o parte, observăm că din ce în ce mai mulți producători de vehicule renunță la a mai produce și oferi la vânzare vehicule cu motorizări diesel în favoarea celor pe benzină sau a celor electrificate, ceea ce duce evident la reorientarea clienților spre modelele și motorizările disponibile pe piață la momentul respectiv. Vedem, totodată, în România, o creștere a "apetitului" clienților pentru vehicule hibride sau full electrice, iar aici trebuie evidențiat rolul programului Rabla Plus prin care se oferă bonusuri de până la 10.000 de euro pentru achiziția unui vehicul full electric. Efectul benefic al programelor de sprijin al reînnoirii parcului auto național dar și al achiziției de vehicule verzi este vizibil în ceea ce privește procentele diferitelor categorii de vehicule/motorizări”, a declarat Adrian Sandu pentru ”Adevărul”.
Câte stații de încărcare are România
Conform celui mai recent studiu realizat de către ACEA (Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile) în primăvara acestui an, la finalul lui 2022 în Europa erau peste 444.000 stații de încărcare pentru mașinile electrice.
România se numără însă printre codașele la nivel european privind dezvoltarea infrastructurii de mobilitate electrică, având la finalul anului trecut doar 1.658 staţii de încărcare pentru maşinile electrice.
Spre comparație, iată numărul de stații de încărcare pentru mașinile electrice din alte țări din Europa de Est: Cehia (3.962), Polonia (3.942), Ungaria (3.622), Slovacia (2.713), Slovenia (1.893). Și asta în condițiile în care, cu excepția Poloniei, toate celelalte țări mai sus-menționate au suprafețe mult mai mici față de România.
„Deși observăm o creștere a numărului de puncte de încărcare pentru vehiculele eletrice, ritmul de dezvoltare a infrastructurii necesare acestor vehicule, nu este suficient comparativ cu creșterea volumului de vehicule electrificate înmatriculate în România. Dacă în orașele mari este o dezvoltare vizibilă a stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice, pe drumurile naționale, autostrăzi sau în localități mai mici acest lucru nu se întâmplă și pune o piedică în utilizarea vehiculelor electrice în mediul non-urban și pentru călătorii pe distanțe lungi. Trebuie așadar accelerată dezvoltarea rețelei de încărcare pentru vehiculele electrificate pentru a ține pasul cu creșterea înmatriculărilor”, mai spune Adrian Sandu, secretarul general ACAROM.
Conform unui anunț făcut la finalul anului 2021 de către Tanczos Barna, ministrul Mediului, un total de 18.000 de staţii de încărcare pentru autovehicule electrice vor fi deschise până în 2026, finanțarea fiind asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
Cele mai multe stații de încărcare pentru mașinile electrice erau la finalul anului trecut în Olanda, nu mai puțin de 111.821, o țară de șapte ori mai mică în ceea ce privește suprafața comparativ cu România.
Conform studiului ACEA, aproape 42% dintre stațiile de încărcare pentru mașinile electrice sunt concentrate în doar două țări din Uniunea Europeană: Olanda (111.821) și Germania (87.674). Pe locul trei în clasament este Franța, cu 83.317 stații de încărcare. Țările din Uniunea Europeană cu cele mai puține stații de încărcare pentru mașinile electrice sunt Malta (13), Cipru (69) și Estonia (300)