Noua lege a asociaţiilor de proprietari: ce probleme rezolvă şi ce hibe are
0Ipotecă pe apartamentele datornicilor la întreţinere, obligarea proprietarilor de a permite accesul în locuinţă pentru reparaţii sunt câteva dintre noutăţile aduse de Legea asociaţiilor de proprietari. Specialiştii spun că legea are numeroase hibe, care vor crea haos în asociaţiile de bloc.
Noua lege 196/2018, care vizează organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, vine cu noi reguli stricte pentru cei care locuiesc la bloc, iar sancţiunile pentru cei care nu le respectă sunt drastice.
Astfel, începând de vineri, milioane de români care stau la bloc vor avea noi obligaţii. Una dintre schimbările aduse de noua lege este obligarea proprietarilor de a permite accesul în locuinţă pentru pentru inspecţie, reparaţie, înlocuirea unui element din proprietatea comună sau în situaţii de urgenţă.
Pentru asta, asociaţia îi va înştiinţa cu un preaviz motivat de cinci zile, iar în cazuri de urgenţă termenul este de 24 de ore.
Pentru fiecare refuz al accesului administratorului sau al unei persoane calificate în lucrări de construcţii proprietarul riscă o amendă cuprinsă între 500 şi 3.000 de lei.
Obligaţia există şi în prezent, dar refuzul proprietarilor de a permite accesul nu se sancţionează.
Reamenajarea
Multe dintre reclamaţiile depuse la asociaţiile de proprietari se referă la reamenajarea apartamentului, însoţită de spargerea necontrolată a pereţilor.
Noua lege prevede că zidurile care se pot muta sunt cele care nu fac parte din structura de rezistenţă a blocului, iar zidurile dintre apartamente pot fi reamplasate doar cu acordul proprietarilor, în timp ce zidurile dintre un apartament şi spaţiile comune se pot muta doar cu acordul tuturor proprietarilor din bloc.
Cei care pun în pericol integritatea structurii clădirii riscă amenzi între 500 şi 3.000 de lei.
Datoriile la întreţinere şi ipoteca pe locuinţă
În ceea ce priveşte cotele de contribuţie acestea vor putea fi plătite în cel mult 30 de zile calendaristice de la data afişării listei lunare de plată, conform noii legi, faţă de legea actuală, care prevede 20 de zile. Administratorul va trebui să notifice în scris restanţierii.
Cei care întârzie mai mult riscă să-şi piardă casele. Astfel, restanţele mai vechi de trei luni şi care depăşesc valoarea salariului minim brut pe economie vor fi înscrise în cartea funciară a apartamentului, iar asociaţia va putea pune o ipotecă pe acel apartament. Proprietarul va avea dreptul de a vinde locuinţa doar după achitarea integrală a datoriilor.
O obligaţie expresă a proprietarilor este aceea de a comunica asociaţiei şi organului fiscal local orice schimbare a suprafeţei construite sau utile, în cel mult 30 de zile de la încheierea lucrărilor.
Nerespectarea acestei obligaţii va atrage, potrivit actului normativ, o amendă de la 200 la 1.000 de lei.
De asemenea, orice proprietar care închiriază va trebui neapărat să notifice asociaţia cu privire la prezenţa chiriaşilor în apartamentul său în cel mult zece zile de la semnarea contractului de închiriere. Chiriaşii vor putea şi ei să-şi înfiinţeze propriile asociaţii, conform noii legi.
Regulament de bloc şi fond de rulment
Noua lege obligă asociaţiile să aibă un regulament de bloc, făcut după un model oficial pe care autorităţile trebuie să-l pună în dezbatere în perioada următoare.
O altă schimbare adusă de lege este obligativitatea strângerii fondului de rulment, în scopul asigurării sumelor necesare pentru plăţi curente. Asociaţia de proprietari este obligată să stabilească cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment.
Proprietarii care nu se ocupă de lucrările de întreţinere sau reparaţii ce ţin de proprietatea individuală şi care pot produce prejudicii celorlalţi proprietari riscă amendă între 5.000 şi 10.000 de lei.
Ce spun specialiştii
Specialiştii spun că legea este perfectibilă, având numeroase inadvertenţe.
„Noua lege nu reuşeşte să facă un pas înainte în sprijinul proprietarilor, faţă de vechiul act normativ 230/2007. De exemplu, mărirea termenului de afişare a listelor la întreţinere. Termenul de 20 de zile actual a fost mărit, fapt care va aduce o serie de incoveniente, făcând trimitere la întârzierea afişărilor, întârzierea încasărilor, plata facturilor către limita scadenţei şi a perioadei de graţie. Asociaţiile de proprietari ce nu au constituit un fond de rulment îndestulător, vor fi obligate să-şi ajusteze fondul, necesităţilor“, a explicat, pentru „Adevărul“, avocatul Gelu Puşcaş.
Şi preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, Radu Opaina, crede că noile prevederi legale vor crea multe probleme asociaţiilor de proprietari.
„Legea e nouă doar ca număr şi dată, nu prezintă niciun avantaj, mai exact nicio soluţie la problemele din sistem. Dimpotrivă, au fost eliminate multe prevederi care erau utile şi bune. Schimbări vor avea loc doar în sens negativ, întrucât unele prevederi incorecte, neclare şi de proastă calitate vor genera alte probleme, vor amplifica problemele actuale şi vor crea haos, certuri şi scandaluri în blocuri. Concret, vor creşte cheltuielile cu întreţinerea, vor fi «pedepsiţi» în continuare bunii platnici, va creşte incompetenţa, hoţii vor putea fura liniştiţi în continuare“, a declarat, pentru „Adevărul“, Radu Opaina.