Manualele de matematica - curat mijloc de tampire a elevilor
0Elevii romani rateaza debutul in lumea matematicii din cauza abaterilor grave de la programa si a greselilor metodice si stiintifice ce impanzesc cele trei manuale alternative pentru clasa intai.
Elevii romani rateaza debutul in lumea matematicii din cauza abaterilor grave de la programa si a greselilor metodice si stiintifice ce impanzesc cele trei manuale alternative pentru clasa intai. Ministerul Educatiei risipeste banii publici retiparind si pentru anul viitor aceste manuale, care nu fac altceva decat sa ii tampeasca pe boboceii din clasa intai si chiar pe parintii care se chinuiesc sa ii ajute la teme, dar care nu reusesc sa inteleaga mesajul stiintific al acestor manuale. Intr-unul dintre cele 3 manuale socheaza modul in care autorii incearca sa-i familiarizeze pe prichindei cu numerele naturale formate din zeci si unitati. Doi ciobanei si o scandura crapata de o secure pe care este scris cu cifre romane numarul 23, aceasta este imaginea cu care se deschide pagina dedicata numerelor naturale formate din zeci si unitati. Uitand ca elevii din clasa intai nu stiu sa scrie bine aceste numere nici macar cu cifre arabe, autorii ii cred pe copilasi foarte "destepti", punandu-le in fata cifrele romane, care, in mod normal, trebuie introduse de-abia in clasa a IV-a. Romania a castigat numeroase medalii de aur la olimpiadele internationale, cu elevii care au invatat sa adune sau sa scada babeste, in primul an de scoala, asezand cifrele unele sub altele. Acum, autorii de manuale, excelenti initiatori in tampire, le prezinta copilasilor tot felul de scheme si sageti din care nu pricep nimic si care ii pun in incurcatura chiar si pe invatatori. Batjocura la adresa copilului de 7 ani nu se termina aici. Calcand in picioare programa scolara, autorii de manuale castigatori ai licitatiei le baga cu forta in cap terminologia operatiilor de adunare si scadere, precum si exercitiile cu necunoscute sau cu paranteze. Toate aceste continuturi, potrivit programelor scolare, ar trebui introduse in anii anteriori. In plus, cu toate ca un manual contine obligatoriu cuvinte cunoscute de elev, pe paginile dedicate exercitiilor evaluative apare tiparit: "Evaluare semestriala - curriculum nucleu" sau "Evaluare semestriala - curriculum extins". Tinand cont de toate acestea, nu mai este de mirare ca, la sfarsitul clasei intai, multi elevi nu stiu sa scrie numerele cu cifre arabe sau sa socoteasca. In loc sa puna accent pe aceste notiuni elementare, manualele strang intre coperte tot felul de abstractiuni incompatibile cu varsta de 6-7 ani. Dar "invatarea" nu se termina aici. Cel care trece in clasa a II-a are surpriza sa citeasca, la inceputul unui manual, invitatia de a descifra tainele matematicii. Printre altele, in aceasta se spune: "In afara de numaratul banilor, de memorarea numerelor de telefon, de masurarea unor distante, numerele si operatiile matematice au patruns in toate activitatile omului modern". Daca nici lucrul cu banii, numerele de telefon sau masurarea distantelor nu implica cunostinte matematice, atunci oare ce sa inteleaga bietul copil ca inseamna matematica?