Un român a ajuns până în Ungaria pentru repararea mașinii abia cumpărate. Decizia instanței după ce a dat în judecată dealerul auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un bărbat din Bistrița acuză Suzuki și service-urile sale autorizate că nu au recunoscut defectul la motor pe care îl avea mașina sa și l-au tot amânat pentru a-i expira garanția potrivit Libertatea. A reparat-o în Ungaria, apoi a dat în judecată dealerul auto și a câștigat în instanță de două ori, dar se luptă în continuare pentru recunoașterea tuturor costurilor sale.

Service auto. FOTO Shutterstock
Service auto. FOTO Shutterstock

Marius Zăvoian (58 de ani) și-a cumpărat în 2015 o mașină Suzuki Vitara de la dealerul Premium Cars din Cluj-Napoca.

Imediat a constatat că autoturismul are probleme. Mai întâi, a sesizat niște bătăi la motor: se auzea ca și cum un metal se ciocnește cu altul, a explicat bărbatul.

S-a prezentat cu mașina la service la doar 11 zile după ce a cumpărat-o și a reclamat problema.

Trei ani a umblat să rezolve problema

Specialiștii firmei i-au spus că nu au detectat nicio problemă, iar reclamația a fost considerată neîntemeiată. 

Bărbatul s-a prezentat cu mașina și la alte service-uri autorizate Suzuki din țară: în 2016, 2017 și 2018, inclusiv la Târgu Mureș. Apoi a apelat la un service din Bistrița, unde a ajuns de șase ori.

Nimeni nu admitea că mașina are probleme.

A trimis o înregistrare către Suzuki

În toamna anului 2018, Marius Zăvoian a trimis către Suzuki ZRT Esztergom Sucursala București, reprezentanța grupului japonez în România, o înregistrare audio-video a motorului.

I s-a răspuns că „sincer, vizionând filmele nu aud zgomote anormale”, conform documentelor depuse în instanță. 

A ajuns să repare mașina în Ungaria

Disperat, românul a apelat în cele din urmă la un service din Debrecen, Ungaria, unde specialiștii au constatat că motorul avea o defecțiune gravă și l-au înlocuit.

Ulterior, bărbatul a notificat dealerul său pentru plata cheltuielilor, însă Premium Cars nu a acceptat.

Așa a ajuns să dea compania în judecată și a câștigat atât în primă fază, cât și la apel.

Premium Cars a explicat în instanță că șoferul nu a reclamat către companie decât o dată problema, când nu au fost constatate defecte. A mai argumentat că, la revizie, nu a mai menționat nimic, că, ulterior, a apelat la alte service-uri, adică nu la compania dată în judecată, deci nu ar fi responsabilitatea sa, și că deplasarea din Ungaria a fost voluntară.

Prima instanță i-a dat dreptate

În 2021, prima instanță, Judecătoria Cluj, a obligat compania la plata a 15.490 de lei aferentă costurilor de reparație, o sumă de 2.430 de lei ocazionată de deplasările acestuia în Ungaria și 513 lei ca dobânzi penalizatoare.

Compania a făcut apel (judecat la Tribunalul Specializat Cluj) și a argumentat și că i-a oferit 2.496 de euro pentru a stinge litigiul (Zăvoian nu a acceptat oferta, deoarece cheltuielile sale au fost mai mari decât suma oferită). 

A câștigat și la a doua instanță

Tribunalul Specializat Cluj i-a dat și el dreptate în decembrie 2022.

Ca atare, a respins apelul firmei și a obligat-o la plata a 3.729 de lei cu titlu de cheltuieli de judecată.

Lupta nu s-a încheiat însă.

„Am recuperat aproape 5.000 din circa 7.000 de euro cheltuiți – cazări, benzină, avocați etc. Chiar și așa, nu voi recupera vreodată toți banii”, spune el.

Bărbatul vrea recuperarea altor sume prilejuite de procese, precum plata expertului desemnat de instanță și taxa de timbru, plus onorariul avocatului din prima instanță. În total, circa 1.300 de euro.

A trimis deja notificări, prin avocat, companiei.

„Eu nu dormeam nopțile atunci, mă simțeam umilit. E o chestie de igienă morală să nu mă las călcat în picioare”, spune Marius Zăvoian, potrivit Libertatea.

Bistrițeanul acuză și reprezentanța Suzuki de la București, despre care spune că este vinovatul moral pentru tergiversările și piedicile care i s-au pus.

Ce spune Suzuki

Contactată de Libertatea, reprezentanța Suzuki a precizat că nu a făcut parte din proces, astfel că hotărârea nu i se aplică, adăugând că litigiul a avut ca obiect pretenții financiare, nu recunoașterea unui defect.

„În al doilea rând, referitor la efectuarea reparației autoturismului în afara țării, respectiv în Ungaria, vă rugăm să aveți în vedere că această reparație s-a realizat exclusiv la cererea clientului și contra cost, însă fără ca Suzuki sau Premium Cars SRL să fie implicate în această chestiune”, se arată în răspunsul trimis de Suzuki.

Compania japoneză a mai precizat că atât ea, cât și dealerul s-au oferit să suporte costurile pentru o parte din piese „cu toate că aceste piese nu prezentau un grad de uzură care să nu permită funcționarea autoturismului”.

La întrebarea de ce Suzuki sau dealerii nu au reparat defectul, compania a răspuns că problemele nu au putut fi identificate.

Compania neagă că există o politică a sa de a amâna reparațiile pentru ca acestea să fie făcute de clienți pe cheltuiala lor.

Astfel, sub nicio formă și în niciun moment, la nivelul Suzuki sau al dealerilor autorizați, nu a existat și nu există o politică de a temporiza sau de a nu recunoaște existența unui defect”, a precizat producătorul auto, adăugând că nu mai are alte litigii sau spețe asemănătoare și că nu a schimbat politicile interne după decizia definitivă a instanței.

„Subliniem că Suzuki nu a deținut nicio calitate în cadrul litigiului, iar instanța de judecată nu a constatat nerecunoașterea unui defect sau neasumarea unor obligații de către Suzuki”, susține grupul auto în răspunsul pentru Libertatea.

 „Se putea repara mai rapid și mai ușor dacă exista bunăvoință”, conchide Marius Zăvoian, potrivit sursei citate.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite