Proiectul Neptun Deep. O platformă uriașă de foraj a ajuns în România, în Portul Constanța

0
Publicat:

Transocean Barents, unitatea mobilă de foraj offshore semi-submersibilă contractată pentru Neptun Deep, a ajuns la Constanţa, a anunţat duminică OMV Petrom.

 Platforma de foraj offshore FOTO: Sebastian Burduja/FB
Platforma de foraj offshore FOTO: Sebastian Burduja/FB

„Transocean Barents, platforma de foraj offshore contractată pentru proiectul Neptun Deep, a ajuns la Constanța, marcând un pas esențial în dezvoltarea primului proiect de gaze din zona de mare adâncime a României. Această platformă este o minune inginerească, construită să fie operațională atât la adâncimi mici, cât și la mii de metri sub apă”, a anunțat ministru Energiei, Sebastian Burduja, pe Facebook.

„Sosirea platformei marchează un moment crucial în efortul nostru de a dezvolta primul proiect de gaze în zona de apă de mare adâncime din România, împreună cu partenerul nostru Romgaz. Neptun Deep este un proiect strategic pentru România şi UE. Va contribui la independenţa energetică a ţării şi la creşterea economică. Ne concentrăm să ducem la bun sfârşit proiectul în condiţii de siguranţă şi eficienţă, pe măsură ceavansăm spre primele livrări de gaze”, a declarat Christina Verchere, CEO OMV Petrom, într-un comunicat al companiei.

Transocean Barents a ajuns în siguranţă la Constanţa după o călătorie de 18 zile: a plecat din Cartagena, Spania, la sfârşitul lunii octombrie şi a trecut pe sub podurile din strâmtoarea Bosfor, ceea ce a necesitat coborârea turlei, o premieră mondială pentru Transocean şi acest tip de platformă, se precizează în documentul citat.

Înainte de plecarea ei din Cartagena, Transocean Barents a trecut prin modificări structurale majore pentru a permite operaţiunea de rabatarea turlei. În total, a fost nevoie de aproximativ 750.000 de ore de muncă şi 8 luni pentru a pregăti Transocean Barents pentru călătoria în Marea Neagră."

Platforma a trecut printr-un proces complex de pregătire. În esenţă, turla care cântăreşte în jur de 220 de tone a fost rabatată pe punte pentru a permite trecerea pe sub podurile din strâmtoarea Bosfor.

„Echipajul va efectua acum operaţiunea inversă şi va pregăti echipamentul pentru foraj, astfelîncât, în 2025, să putem începe operaţiunile în siguranţă”, a explicat Cristian Hubati, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil cuactivitatea de Explorare şi Producţie.

Proiectul Neptun Deep este dezvoltat de OMV Petrom şi Romgaz (prin filiala sa Romgaz Black Sea Limited), fiecare companie având o cotă departicipare de 50% la proiect. Investiţiile necesare fazei de dezvoltare însumează, cumulat, până la 4 miliarde de euro. Producţia totală este estimată la aproximativ 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale. Primele livrări de gaze sunt aşteptate în 2027.

În urma deciziei de investiţie din iunie 2023, au fost semnate acorduri de execuţie cu mari companii internaţionale: instalaţia de foraj Transocean Barrents a fost contractată pe o perioadă minimă de un an şi jumătate, serviciile integrate de foraj urmând a fi furnizate de Halliburton România.

Infrastructura necesară pentru dezvoltarea zăcămintelor comerciale Domino şi Pelican Sud include 10 sonde, 3 sisteme submarine de producţie şi reţeaua de conducte colectoare asociate, o platformă offshore, conducta principală de gaze către Tuzla şi staţia de măsurare a gazelor.

Platforma îşi generează propria energie, funcţionând la cele mai înalte standarde de siguranţă şi protecţie a mediului.

După sosirea în România, platforma de foraj marin va trece prin lucrări de pregătire precum ridicarea turlei şi instalarea echipamentelor de foraj pentru viitoarea misiune: forajul sondelor de producţie din proiectul Neptun Deep.OMV Petrom este cel mai mare producător integrat de energie din Europa de Sud-Est, cu o producţie anuală de ţiţei şi gaze la nivel de grup de aproximativ 41 milioane bep în 2023.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite