Motivele pentru care Tribunalul Bucureşti a anulat licitaţia pentru camioanele MApN
0Controversata licitaţie pentru camioanele Armatei Române a fost anulată de instanţă. Asta după ce unul dintre participanţi, consorţiul format din Rheinmetall MAN şi MHS Truck&Bus SRL, a depus la Tribunalul Bucureşti o contestaţie prin care cere anularea şi repetarea procedurii în acest program major de înzestrare, cu o valoare estimată la 3,4 miliarde de lei.
Conform hotărârii Secţiei a ll-a de Contencios Administrativ şi Fiscal a Tribunalului Bucureşti instanţa a ajuns la concluzia că în timpul procedurilor de licitaţie, după un demers al unui dintre competitori, „s-a produs în opinia tribunalului o modificare a caietului de sarcini”. Practic, o cerere de clarificare a condiţiilor tehnice făcută de Iveco a dus la schimbarea caietului de sarcini de către MApN. Judecătorii mai arată că răspunsurile la unele solicitări de clarificări ale cerinţelor din caietul de sarcini al licitaţiei nu au fost comunicate tuturor participanţilor la procedură. „Prin urmare, necomunicarea acestor răspunsuri către toţi ofertanţii în condiţiile în care ele sunt comune ambelor loturi, conduc la încălcarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţie prevăzute de art.2 alin.2 din OUG 114/2011, întrucât deşi sunt apte să le influenţeze modul de întocmire şi formulare al ofertei, nu le-au fost aduse la cunoştinţă”, mai arată instanţa Tribunalului Bucureşti.
Sentinţa de anulare a procedurii de licitaţie, în temeiul art. 51 alin. (3) din legea nr. 101/2016, a fost însă atacată de Ministerul Apărării Naţionale la Curtea de Apel Bucureşti. Prima şedinţă a avut loc miercuri, 23 ianuarie, dar cauza a fost amânată pentru 6 februarie.
Modificarea caietului de sarcini
Câteva semne de întrebare au însoţit încă de la început licitaţia pentru achiziţia acestui prim lot de 3.200 de platforme de transport auto multifuncţionale pe roţi - mai exact 2.902 autocamioane de diferite tipuri şi 363 de remorci, în valoare totală de 3,42 miliarde de lei.
Concret, Armata Română a modificat din mers cerinţele tehnice pentru achiziţionarea platformelor militare 4x4, 6x6, 8x8 şi 10X10, camioane militarizate sau trailere, configurate pentru diverse utilizări, precum şi remorci, utilaje specializate pentru transportul tehnicii şi a trupelor. A fost schimbată, printre altele, norma de poluate de la Euro 3 la Euro 5.
Reamintim că, în urmă cu mai bine de un an, Armata Română a mai achiziţionat 173 de autocamioane militare de la IVECO Defence Vehicles, pentru circa 128 de milioane de lei. Licitaţia a fost lansată în august 2017, iar câştigătorul a fost anunţat la sfârşitul lunii ianuarie a anului trecut. Numai că încheierea tranzacţiei pentru livrarea camioanelor fusese anunţată de responsabilii IVECO Defence Vehicles, pe propriul site încă din 21 decembrie 2017, cu aproape lună înainte de anunţarea oficială a câştigătorului.