Jumătate dintre accidentele cu pietoni implică persoane care au consumat alcool. 100.000 de persoane amendate în primele opt luni ale anului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Două cauze pentru care pietonii nu traversează regulamentare sunt fie că au consumat băuturi alcoolice, fie din obişnuinţă. FOTO  Bogdan Păvăloi
Două cauze pentru care pietonii nu traversează regulamentare sunt fie că au consumat băuturi alcoolice, fie din obişnuinţă. FOTO  Bogdan Păvăloi

Poliţia Rutieră a prezentat miercuri rezultatele unui studiu privind atitudinea şi comportamentul pietonilor în trafic. În primele opt luni ale acestui an au fost amendate 100.000 de persoane pentru traversare neregulamentară.

Prima etapă a studiului făcut  de către Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Institutului General al Poliţiei Române  (IGPR) a constat într-un focus grup pentru două tipuri de grupuri: cu lucrători din cadrul structurilor de poliţie rutieră şi cu conducători auto-moto. Pentru  a doua etapă s-a realizat un chestionar din care au fost alese 1.230 de persoane care au răspuns afirmativ la întrebarea dacă se deplasează zilnic ca pietoni. A treia etapă a fost o analiză a legislaţiei rutiere.

Cauzele accidentelor în care sunt implicaţi pietonii

Principalele trei cauze ale accidentelor în care sunt implicaţi pietonii identificate în urma acestui studiu sunt comportamentul necorespunzător al pietonilor şi al şoferilor în egală măsură, dar şi deficienţele amenajărilor rutier.  

Pietonii se pot face vinovaţi de provocarea unui accident rutier din cauza consumului de alcool, a obişnuinţei de a nu respecta regulile, lipsei de atenţie, grabei, oboselei, dar şi a neunoaşterii regulilor de circulaţie.

Pe de altă parte, şoferii contribuie mai frecvent la apariţia unor situaţii periculoase pentru pietoni din cauza consumului de alcool (61,8% dintre respondenţi), deplasării cu viteză (53,1%), stilului de conducere agresiv (51,9%), lipsei de atenţie şi a oboselii (51,9%).

Deficienţele de infrastructură sunt de multe ori cauza unor accidente rutiere în care sunt impliaţi pietoni. În mediul rural, cea mai importantă deficienţă este lipsa trotuarelor (45,5%).

Alte probleme care au fost frecvent menţionate de către cei care au participat la studiu sunt: lipsa trecerilor de pietoni sau distanţele mari dintre acestea (38,9%) şi marcarea necorespunzătoare a drumurilor (33,6%), iluminatul necorespunzător al drumurilor publice (29,5%), lipsa de vizibilitate din cauza maşinilor parcate în apropierea trecerilor de pietoni (29%).

Principala măsură privind diminuarea numărului situaţiilor periculoase pentru pietoni în traficul rutier rămâne educaţia de specialitate care ar trebui introdusă în curricula şcolară. În al doilea rând, se consideră că este nevoie de o îmbunătăţire a amenajărilor rutiere.

În ordinea importanţei, alte măsuri ar trebui să vizeze o sporire a fermităţii poliţiştilor în sancţionarea celor care încalcă regulile de circulaţie.

Pietonii şi educaţia rutieră

Mai mult de jumătate dintre cei chestionaţi au precizat că educaţia lor rutieră a fost primită până la împlinirea vârstei de 14 ani, însă există un procent destul de important, de 15%, care au menţionat că nu au primit niciodată o astfel de educaţie.

Peste o treime dintre pietonii chestionaţi nu cunosc rolul agentul de poliţie în dirijarea circulaţiei, aceştia considerând că prezenţa poliţistului vizează dirijarea fluxului de vehicule, nu şi pe cel al pietonilor.

Persoanele chestionate admit într-o mai mică măsură faptul de a fi traversat neregulamentar un drum public comparativ cu frecvenţa cu care afirmă că au întâlnit un asemenea comportament la alţi pietoni.

Motivele traversării neregulamentare

Pietonii spun că atunci când se angajează la traversează neregulamentară, o fac pentru că fie cunosc zona/locul în care efectuează traversarea (67,2%), fie locul în care vor să ajungă este vizavi (65,4%), fie sunt foarte grăbiţi (58%).

Rezultatele obţinute vor putea fi folosite pentru elaborarea unor programe de informare, de educaţie rutieră şi de reducerea numărului de accidente rutiere în care sunt implicaţi pietoni.

Directorul Poliţiei Rutiere, comisarul-şef Lucian Diniţă, a menţionat că de la începutul anului 2012 şi până în acest moment, în România s-a înregistrat o scădere a numărului de morţi cu patru persoane, iar numărul răniţilor a scăzut cu 80. Aceste cifre au fost verificate de Institutul Naţional de Statistică, Ministerul Sănătăţii şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii.

Conform statisticilor realizate de membrii Uniunii Europene, România a ajuns pe locul nouă privind siguranţa rutieră. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite