De ce este esențială o autostradă care să lege România de Grecia

0
Publicat:

Bulgaria este decisă să investească 3 miliarde de euro în autostrada care urmează să lege Varna de Constanța și portul grec Alexandroupolis. Magistrala rutieră și feroviară are o importanță strategică pentru NATO, care va putea transporta trupe și tehnică indiferent de acceptul Turciei de a traversa pe Bosfor și Dardanele. 

Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Autoritățile de la Sofia s-au decis să ia unele măsuri după ce au realizat că lipsa infrastructurii de transport rutier și feroviar de-a lungul coridorului Alexandroupolis-Burgas-Varna-Constanța poate pune în pericol siguranța națională. Este vorba de o rută de interes strategic, mai ales că în prezent lipsa acesteia face destul de dificilă livrarea de arme Ucrainei. În plus, este aproape imposibilă desfășurarea unei brigăzi multinaționale NATO în Bulgaria. Datorită apărării, este necesară prioritizarea infrastructurii, iar cel mai important este coridorul nord-sud, având ca prioritate Autostrada Marea Neagră, insistă militarii, arată g4media.ro. Până acum, legăturile de transport de-a lungul mării au rămas în urma unor proiecte precum legăturile feroviare rapide est-vest.

O infrastructură de 6 miliarde de euro va fi construită în Bulgaria pentru a servi nevoilor NATO și în scopuri civile, a anunțat ministrul bulgar al Apărării, Todor Tagarev, după întoarcerea sa din SUA, săptămâna trecută. Pentru cofinanțarea acestor proiecte se vor putea folosi atât bani din fondurile europene, cât și din programele Alianței. Potrivit lui Tagarev, se acordă prioritate drumurilor, căilor ferate, conductelor de petrol, depozitelor, clădirilor pentru cazare. Acest lucru va face posibil ca actualul grup de luptă multinațional al batalionului de aproximativ 1.000 de luptători să fie mărit, în cazul în care va fi nevoie, la o brigadă, care include deja 5.000 de soldați din SUA, Italia și alte cinci țări din vecinătatea Bulgariei.

3 miliarde de euro

Concret, este vorba integral de infrastructură – rutieră și feroviară, care ar permite transportul mărfurilor din portul grecesc Alexandroupolis până în Constanța – un proiect de 3 miliarde de euro. Este vorba de ceva asemănător propunerii lui Boiko Borisov care propunea „șoseaua de centură a Balcanilor”, cu care în 2019 a curtat China pentru finanțare, împreună cu colegii săi, premierii Greciei și României.

În octombrie 2023, această idee a fost reluată la o întâlnire trilaterală a prim-ministrului Nikolai Denkov cu premierul Greciei, Kyriakos Mitsotakis, și premierul României, Marcel Ciolacu. Împreună cu Margaritis Schinas, vicepreședinte al Comisiei Europene, cei trei au convenit să grăbească construirea coridorului, care începe din portul de la Alexandroupolis, trece prin Kavala și ajunge la Constanța. În cea mai mare parte, acest coridor dintre Grecia până în România coincide cu traseul Autostrăzii „Marea Neagră” planificat de Bulgaria, dar dublat cu o linie de cale ferată și infrastructură energetică.

Dubla utilizare

Analistul militar Aurel Cazacu a declarat pentru „Adevărul” că România trebuie neapărat să se implice în acest proiect. „În primul rând vorbim de interesul strategic. În caz de nevoie, cu o astfel de autostradă mișcăm rapid trupe și mai ales tehnică grea între/și în Grecia, Bulgaria și România. Nu am mai sta la mâna Turciei, dacă ne dă voie sau nu să traversăm strâmtorile conform Convenţiei de la Montreux care a fost semnată în 1936. Apoi, la o adică, debarcarea la Alexandroupolis și drumul pe cale rutieră până în România este mai scurt, ca timp vorbind, decât cel pe Marea Neagră, care este una dintre cele mai agitate mări. În plus, foarte important, o astfel de șosea rapidă ar facilita accesul turiștilor români în Grecia, țară preferată de noi. Un astfel de drum se poate face și cu fonduri europene, iar banii sunt amortizați în cel mult trei ani. Repet, nu mai stăm la mâna turcului, avem oricând acces la Mediterană, iar drumurile ar fi folosite 99% din timp de civili”, a precizat Aurel Cazacu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite