Autostrada de la Marea Mediterană la Marea Neagră, megaproiectul rutier la care va participa și România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România, Bulgaria și Grecia vor dezvolta împreună un megaproiect rutier care va lega Marea Neagră de Marea Mediterană, participând fiecare stat cu garanții financiare.

Autostradă pe litoral
România, Bulgaria și Grecia vor dezvolta împreună un megaproiect rutier Foto Shutterstock

Bulgaria, Grecia și România vor rezerva în bugetul lor garanții în valoare totală de 6 miliarde de euro pentru implementarea proiectului de conectivitate de transport și conducte din orașul grec Salonic la Marea Mediterană prin Kavala, Alexandroupolis, apoi prin Burgas și de la Varna până la Constanța, scrie publicația mediapool.bg.

Se vor căuta și împrumuturi de la instituțiile bancare europene, precum și finanțare gratuită din fonduri europene, iar construcția infrastructurii va fi realizată de o companie mixtă din cele trei țări, care va căuta executanții proiectelor individuale.

Printre acestea se numără atât autostrăzi, cât și căi ferate, și este inclus și proiectul unei conducte de petrol de la Alexandrupoulos la Burgas, în ideea de a continua spre nord nu doar spre România, ci și spre Moldova și Ucraina în combinație cu o conductă de produse pentru combustibili.

Declarația a fost făcută de ministrul de Finanțe Asen Vassilev în timpul participării sale de marți, la Salonic, la prima conferință internațională de la Salonic „Forum pentru Conectivitate a Europei de Sud-Est”.

Proiectul acestui coridor a fost discutat și la începutul lunii octombrie de către prim-miniștrii Bulgariei, Greciei și României - Nikolay Denkov, Kyriakos Mitsotakis și Ion-Marcel Ciolacu, în cadrul unei întâlniri în reședința „Euxinograd” de lângă Varna.

De la Marea Mediterană la Marea Neagră

Un rol cheie pentru infrastructura durabilă și conectivitatea în Europa de Sud-Est îl joacă legătura Nord-Sud cu construcția unei autostrăzi care va lega Grecia și România prin Bulgaria. Sperăm ca procedurile să fie finalizate cât mai repede și ca proiectul va fi finalizat în cinci ani”, a spus el Vassilev.

Potrivit acestuia, această autostradă va completa harta de conectivitate, oferind o ieșire din porturile Bulgariei către Marea Mediterană.

Ministrul de Finanțe a amintit că vechiul drum care leagă țările din nord prin Balcani era între Viena și Istanbul, dar astăzi este nevoie de o nouă legătură de-a lungul axei Nord-Sud până la Mediterana.

Asteptările sale sunt ca în câteva luni să fie semnat un acord între cele trei țări, mai scrie publicația, semnalând că valoarea mega-proiectului nu este încă clară, dar Vassilev a comentat că Bulgaria va căuta fonduri de la Uniunea Europeană pentru a compensa costurile, dar nu va opri implementarea proiectului. „Acest lucru este foarte important pentru comerțul dintre țări, în special după războiul din Ucraina și ceea ce se întâmplă în Gaza”, a subliniat Vassilev.

Scenariul iugoslav și irakian

Autoritățile bulgare au pășit pe mai multe scenarii pentru a servi drept punct de plecare pentru actualul război din Ucraina - un scenariu iugoslav și unul irakian. Asen Vasilev a amintit că conflictul din Iugoslavia a durat 7 ani, în condițiile în care nu a purtat această încărcătură geopolitică și a fost în anii '90.

Până la o soluție pașnică a conflictului, ministrul de finanțe a recunoscut că transferul de mărfuri va continua să evite coridoarele de transport din nord. Prin urmare, potrivit acestuia, legătura cu sudul este mai mult decât importantă astăzi, întrucât Marea Neagră seamănă cu un „lac rusesc”. Dar nu geopolitica dă motive de implementare a proiectelor planificate, ci logica economică și comercială, a adăugat ministrul bulgar de finanțe.

El a anunțat, de asemenea, că se așteaptă ca lucrările la jumătate din cei 15 km lipsă ai autostrăzii Struma să fie finalizate la începutul anului 2024. Pentru jumătatea rămasă este așteptată avizul CE privind problemele de mediu din jurul pistei, a amintit Vassilev. Potrivit acestuia, proiectul este, de asemenea, cheie pentru mobilitatea în NATO. Aceasta înseamnă că drumul trebuie să îndeplinească cele mai înalte standarde pentru deplasarea echipamentelor grele mecanizate.

Extinderea punctului de trecere a frontierei „Căpitan Andreevo”.

Conducta Burgas - Alexandroupolis, care include două secțiuni, una pentru țiței și una pentru produse petroliere, a fost evidențiată și în discursul ministrului bulgar de finanțe, care a subliniat și acest proiect ca fiind foarte important din punct de vedere geopolitic din cauza războiului de la Moscova în Ucraina.

Bulgaria se pregătește să dubleze traficul prin punctul de trecere a frontierei Kapitan Andreevo cu Turcia în termen de 3 ani cu procesarea actuală a camioanelor care trec de la punctul de trecere a frontierei cu Turcia, a mai spus ministrul de finanțe. În prezent, în jur de 4.000 de vehicule grele de marfă trec în fiecare zi punctul de trecere a frontierei, fiind al doilea cel mai aglomerat din lume.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite