Cursurile gratuite de conducere defensivă se mai amână puțin
0Cu un record de victime pe șosele în fiecare an, România trebuia să facă în 2023 un pas important pentru reducerea numărului de accidente rutiere, prin trecerea șoferilor prin cursuri de conducere defensivă, dar birocrația a împiedicat punerea în aplicare a unei legi aflate în vigoare.
Concret, potrivit Legii nr. 20/2022 privind completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002, de la începutul acestui an, cursurile de conducere defensivă pentru șoferi ar fi trebuit să se facă cu bani de la stat, dar acest demers nu este posibil pentru că Ministerul Transporturilor nu a reușit să realizeze, încă, normele de aplicare aferente actului normativ. Vorbim de normele de autorizare a şcolilor auto, a profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor auto pentru pregătirea în domeniul conducerii defensive. Surse din Ministerul Transporturilor au declarat pentru „Adevărul” că normele de aplicare sunt în dezbatere publică și că unele patronate ale transportatorilor au cerut organizarea unei subcomisii pentru discutarea unor detalii din document, dar nu au putut avansa și un termen de rezolvare a problemei. Drept urmare, cursurile de conducere defensivă pentru șoferi rămân unele la „cererea și pe cheltuiala clientului”.
Fostul campion naţional la raliuri Valentin Porcişteanu a explicat pentru „Adevărul” de ce sunt importante cursurile de conducere defensivă şi preventivă. „La şcoala de şoferi nu se conduce, în principiu, pe zăpadă sau pe gheaţă, că tot avem acum astfel de manifestări meteo. Astfel, cu un elev în trafic, nu se pune maşina într-o situaţie delicată, într-un derapaj care necesită unele manevre pentru a ajunge sub control. Sunt șoferi care au venit la cursuri de conducere defensivă şi care, după ce au fost în simulatoare de accident, au realizat pericolul. Şi-au dat seama că o maşină este ca o armă care poate ucide, în unele cazuri”, mai arată experimentatul pilot şi proprietar de şcoală de pilotaj.
„Programa” cursurilor
Cursurile de conducere defensivă au o parte de teorie şi un segment de practică. În partea de teorie se abordează probleme legate de legislaţia rutieră, se detaliază elemente despre dinamica accidentelor şi despre ce trebuie să faci în caz de accident. În plus, șoferii învață aproape totul despre exploatarea corectă a anvelopelor.
Pe de altă parte, segmentul practic al cursului include trecerea printr-un simulator de răsturnare în caz de impact, dar şi prin un dispozitiv care reproduce un accident frontal. Apoi, foarte importat, există o zonă în care se verifică viteza de reacţie şi un panou la care se testează vederea periferică. Mai mult, cursanţii se mută în maşini, unde sunt două ateliere care pot face diferența între viață și moarte. Este vorba de frânarea de urgenţă la 50-60 km/oră şi de derapaje controlate. La acest din urmă atelier, în stânga maşinii stă cursantul, volanul acţionează puntea faţă, iar trainerul stă în dreapta şi are un volan cu care controlează puntea spate special modificată în acest sens şi trimite maşina în derapaj, cursantul trebuind să menţină maşina pe axa corectă evitănd posibilele obstacole prin contrabracare.