Brokerii de asigurări RCA, cu jalba la Bruxelles

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Brokerii susţin că Legea RCA dezavantajează persoanele fizice
Brokerii susţin că Legea RCA dezavantajează persoanele fizice

Tarifele de referinţă stabilite de noua lege a RCA îi nemulţumeşte nu numai pe asigurători, dar şi pe brokeri, care trăiesc, practic, din comisioanele primite de la companiile de asigurări. Brokerii spun că legea este neconcurenţială şi ameninţă că dacă va fi promulgată în forma actuală vor face plângere la Comisia Europeană.

Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România (UNSICAR) va notifica Executivul european, în cazul în care noua lege a asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) va fi promulgată. 

Reprezentanţii brokerilor de asigurări spun că actul normativ este neconcurenţial, favorizează anumite segmente de clienţi şi va duce la scăderea calităţii serviciilor.

„Considerăm că noua lege reprezintă o continuare a reglementărilor neconcurenţiale care, pe termen mediu şi lung, vor avea un efect contrar intenţiilor legiuitorului. Condiţiile de oligopol ale pieţei RCA se vor accentua, ceea ce înseamnă că vom avea o calitate redusă a serviciilor şi, pe cale de consecinţă, cei care vor avea de suferit vor fi tocmai aceia care trebuie să fie despăgubiţi ca urmare a unui eveniment rutier. Noua lege este una organică, care ar trebui să reglementeze echilibrat, pe termen mediu şi lung, toate categoriile de actori implicaţi în piaţa RCA. Din păcate, această lege reglementează, pe termen scurt, o problemă punctuală, în favoarea unui segment foarte îngust de clienţi, cu o rată a daunei foarte mare, şi defavorizează cea mai mare parte a consumatorilor de poliţe RCA, în principal persoanele fizice”, a declarat Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR.

Concret, reprezentanţii brokerilor consideră că numai o concurenţă consistentă în piaţa RCA va regla cu adevărat tarifele acestui tip de asigurare şi orice formă artificială de plafonare poate avea ca efect principal o protecţie inadecvată a celor care trebuie să beneficieze de acoperirile incluse în poliţa RCA. Potrivit sursei citate, s-a constatat că, după expirarea perioadei de plafonare, nu au fost înregistrate creşteri ale tarifelor RCA, ceea ce demonstrează că piaţa se poate autoregla, fără a fi necesare limitările menţionate în lege.

„Legea compensaţiei”

Surse din piaţa asigurărilor au explicat, pentru „Adevărul”, care sunt categoriile de asiguraţi pe care legea le-ar favoriza. „Reglementările neconcurenţiale se referă la tarifele de referinţă şi la plafonările impuse de lege, care ar face ca piaţa să fie neconcurenţială. Pe de altă parte, în calculele de actuariat se ţine cont de diferite categorii de autoturisme şi de proprietari, care îl ajută pe asigurător să ştie exact câţi bani s-au încasat pe un anumit segment şi câţi bani s-au plătit pentru despăgubiri. În acest fel, se stabileşte rata daunei. În mod normal, societăţile de asigurări n-ar trebui să ia dintr-o parte şi să ducă în altă parte. Adică să compenseze în partea care aduce pierderi cu ce încasează mai mult decât ar trebui la poliţele cu o rată a daunei mai mică. E vorba de transportatori, în primul rând, care pun presiune prin greve şi alte acţiuni. Cele două categorii care au daune mari sunt transportatorii şi persoanele fizice până în 25 de ani”, au declarat surse din asigurări.

Potrivit acestora, interesele firmelor de asigurări şi ale UNSICAR sunt comune: „Între organizaţia profesională a brokerilor şi firmele de asigurări este o legătură foarte strânsă, aşa cum este şi în cazul ASF. Practic, acest demers este în interesul firmelor de asigurări. Brokerii primesc comisioane de la asigurători, nu de la clienţi”.

Legea RCA adoptată de Parlament

Camera Deputaţilor a adoptat, la începutul săptămânii trecute, cu 226 de voturi „pentru”, 25 '„împotrivă'' şi patru abţineri, proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie. Printre cele mai importante modificări aduse de această lege cadrului general de funcţionare a pieţei asigurărilor obligatorii auto se numără: introducerea conceptului de tarif de referinţă şi formula de calcul a acestuia, definirea categoriei clienţilor cu risc ridicat, precum şi modalităţile prin care aceştia pot fi asiguraţi, explicitarea mecanismului decontării directe şi principiile de aplicare.

În timp ce unele societăţi au menţinut aceleaşi tarife RCA şi după intrarea în vigoare a tarifelor de referinţă stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiară, alte societăţi au crescut aceste tarife şi cu 20%. Dacă zilele trecute, pentru o poliţă pe şase luni, la o clasă de Bonus B8, pentru o maşină cu motor sub 1,6 litri, şofer cu vârsta cuprinsă între 51 şi 60 de ani, domiciliat în Bucureşti, o societate cerea sub 250 de lei, acum aceeaşi poliţă costă la acelaşi asigurător 308 lei, deci cu peste 50 de lei în plus.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite