Big Brother, acum în varianta de supraveghere a transportatorilor

0
Publicat:

De anul viitor, transportatorii vor fi obligați să se doteze cu tahografe inteligente care vor urmări toate mișcările vehiculelor în timp real prin satelit.

TIR-urile vor fi urmărite în timp real FOTO Shutterstock
TIR-urile vor fi urmărite în timp real FOTO Shutterstock

Începând de anul viitor, toate autovehiculele de transport internațional de marfă şi persoane cu o masă mai mare de 3,5 tone, aflate în exploatare, trebuie să înlocuiască tahografele analogice şi digitale cu tahografe inteligente de tip SMT2, a comunicat Registrul Auto Român (RAR). Măsura se ia conform regulamentelor UE pentru a crește siguranţa în trafic, dar surse din piață susțin că este vorba numai de un Big Brother la nivel de transport rutier.

RAR a comunicat că tahografele inteligente comunică prin sateliţi poziţionarea autovehiculelor, marcând automat trecerea frontierelor între statele-membre ale Uniunii Europene (UE), dar şi activitatea de încărcare/descărcare a vehiculelor.

Categoriile de autovehicule pe care vor fi montate aceste tahografe inteligente sunt cele de transport marfă, autocarele, microbuzele şi autobuzele. Autorităţile de control în trafic vor putea descărca instant datele din tahografe (compatibilitatea dispozitivului, inspecţia tehnică a acestuia, prezenţa şi valabilitatea cardului de şofer) fără să mai oprească autovehiculele, astfel încât conducătorii auto să câştige timp de condus. Conform RAR, legea prevede că timpul de rulare nu poate depăşi nouă ore, cu 45 de minute de pauză o dată la patru ore şi jumătate, alternând cu 11 ore de odihnă.

Pe teritoriul României există, în prezent, 322 de ateliere autorizate care pot monta tahografe analogice şi digitale, dintre care aproximativ o sută pot instala şi tahografe inteligente Smart 2 (SMT2), arată datele publicate de RAR.

Dați în urmărire generală

Președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, s-a arătat revoltat de introducerea acestei măsuri. „Ai impresia că toți transportatorii sunt dați în urmărire generală. Un adevărat Big Brother în transporturile europene. Orice instituție conectată la serverele UE va afla unde s-a încărcat, unde s-a descărcat, unde s-a oprit un camion sau un autocar și cât a stat acolo. Totul, în timp real. Deci, se încalcă unele drepturi ale șoferilor, dar și confidențialitatea de operare a companiilor transportatoare. Repet, toate datele, în timp real, inclusiv coordonate GPS, viteză și chiar identitatea șoferului aflat la volan. Cu ce scop? Ca să ne urmărească, ca să trimită amenzile pe bandă rulantă. Eu nu văd în niciun caz o îmbunătățire a siguranței rutiere. Repet, parcă suntem dați în urmărire generală“, a precizat Augustin Hagiu.

Discuțiile despre Euro 7

Această temă a fost dezbătută în cadrul unui eveniment interactiv organizat la Cluj-Napoca, unde transportatori, autorităţi şi oameni de afaceri au avut ocazia să afle de la reprezentantul RAR, şeful Reprezentanţei locale, inginerul Marius Pop, detalii despre noutăţile legislative şi implementarea acestora. „Transportatorii prezenţi la dezbatere au fost de asemenea interesaţi să afle de la reprezentantul RAR şi informaţii despre introducerea normelor Euro 7 pe autovehiculele noi de transport persoane (autocare, autobuze şi microbuze), propunere care urmează să fie aprobată de Parlamentul European. Noile standarde Euro 7, pe lângă normele aplicabile pentru poluare de la gazele de eșapament, sunt mai restrictive în comparaţie cu normele Euro 6, iar condiţiile de încercare sunt uşor ajustate. Euro 7 stabileşte valori-limită şi pentru emisii provenite de la frâne şi de la pneuri, durata de viaţă a bateriilor, precum şi implementarea unor sisteme de monitorizare permanentă a autovehiculului în exploatare. La momentul deciziei europene, RAR va implementa aceste măsuri pentru omologarea vehiculelor noi“, se precizează în comunicat.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite