Exclusiv Autoritățile dorm, mitingul pro-Georgescu provoacă o adevărată nebunie și manipulează online. Cum funcționează comunicarea în tabăra suveraniștilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mitingul pro Călin Georgescu s-a viralizat pe rețelele de socializare, iar mesajele fanilor săi se propagă cu repeziciune. Expertul în comunicare Radu Delicote explică unde punctează adepții lui Georgescu și de ce autoritățile și comunicatorii partidelor politice nu au capabilitatea să țină pasul.

Imagine de la manifestația pro Călin Georgescu  FOTO: Inquam Photos / George Călin
Imagine de la manifestația pro Călin Georgescu FOTO: Inquam Photos / George Călin

Mii de fani ai lui Călin Georgescu s-au adunat vineri, 10 ianuarie, la București, iar mitingul s-a viralizat imediat pe rețelele de socializare, mai ales pe TikTok. De altfel, succesul acestei demonstrații de forță a fost diferit în mediul online, în timp ce în teren demonstația a fost mai degrabă una modestă, ca amploare. Astfel, dacă la miting s-au adunat doar câteva mii de susținători ai liderului politic, pe TikTok a fost nebunie. Sute de clipuri de la fața locului au ajuns pe rețelele sociale și s-au viralizat rapid, iar unele au depășit trei milioane de aprecieri, mai exact tap-tapuri (n.r aprecieri) pe TikTok.

Secretele unei comunicări de succes

„Adevărul” a încercat să afle secretul acestei adevărat tsunami în online și a discutat cu Radu Delicote, consultant internațional, expert în comunicare și analist politic. El a explicat succesul susținătorilor lui Călin Georgescu și implicit pe cel al acestuia prin faptul că mesajele transmise sunt simple, clare, repetitive și pe înțelesul oricui. E vorba de o comunicare în doi pași, iar cei din spatele lui Georgescu nu sunt novici în ce privește comunicarea.

„Vorbim de o comunicare începută exclusiv în mediul online, anume pe rețelele de social media, dar care, atenție, este propagată și gonflată pe rețelele de comunicare de tip Whatsapp sau Telegram. Vedem cum, prin fluxul comunicării în doi pași, orice mesaj simplu și percutant își atinge obiectivul și, deci, publicul. Cum exploatează ei rețelele sociale? Folosindu-se de algoritmi (algoritmii din social media nu diferențiază o bomboană de ciocolată de un colac de înot sau o mașină albastră de o bicicletă roșie, ci reacționează la viralitatea produsului). Mai mult, are mesaje simple și usor de înțeles, fără prea mare efort, de către majoritatea populației. Prin ușor de înteles mă refer la eficiența procesului de comunicare”, spune Delicote.

Ce fac oamenii lui Georgescu, iar alții nu sunt capabili să facă

El a e explicat și ce știu să facă susținătorii și Georgescu și nu știu alții.

„Atunci când un subiect, un produs, un hashtag etc. devin virale în/pe social media, acesta/acestea ajung la cât mai mulți consumatori. Or, în acest moment, într-un context specific (puternic electoral, deci și mai puternic emoțional) vedem o rețeta explozivă de comunicare. Toți (sau marea majoritate) a oamenilor politici sunt prezenți pe social media și, mai mult, pe TikTok, dar puțini au avut cu adevărat în spate aparatul de propagandă de pe Whatsapp, Telegram sau alte rețele de comunicare prin care s-a transmis orice film, orice material video”, mai spune Delicote.

În opoziție cu susținătorii liderului pro-rus Călin Georgescu, comunicarea autorităților a fost de fiecare dată slabă, neconvingătoare. Acest lucru a fost evident încă din perioada pandemiei, pe toată durata campaniei de vaccinare, când autoritățile nu au reușit să transmită un mesaj clar și să facă populația să conștientizeze gravitatea situației. Situația a fost similară și la alegerile prezidențiale, TikTok fiind rețeaua socialǎ principală prin care a fost promovat Călin Georgescu, evoluția sa luând prin surprindere partidele de la Putere și instituțiile statului. Spre comparație, fanii lui Georgescu au constituit o adevărată rețea care funcționează ca unsă. Autorităților și altor politicieni le lipsește acest lucru, dar nu numai.

Minusuri peste minusuri

Lipsa de cadru legal plus poziția de reactivitate în loc de proactivitate. Cred că una dintre mizele principale ale acestui Parlament este să construiască un cadru legal, bun și onest pentru utilizarea comunicării din mediul digital. Ați văzut deja celebrele exemple de comunicare scam în care erau folosite, prin deepfake, fetele premierului și ale variilor miniștri care promiteau scheme de îmbogățiri rapide. Din păcate, asemenea acestor situații care au rămas nerezolvate, sunt și vor fi din ce în ce mai multe episoade omonime. Fără un cadru legal, un minister nu poate face față la acest val de tsunami care ne lovește mintea și ne dictează emoțiile”, susține expertul.

radu delicote foto 2 FB jpg

Radu Delicote a vorbit și despre publicul captiv lui Călin Georgescu, acei români care, departe de a-l idolatriza pe acesta, se simt abandonați sau pur și simplu au ajuns să-l susțină din spirit de frondă față de politicienii și partidele mainstream sau din cauza sărăciei. El a explicat și ce s-ar putea face pentru acești oameni, care fără să fie simpatizanți ai Rusiei sau susținători ai mișcării legionare, au ajuns să-l voteze pe Georgescu.

Ce ar fi de făcut

„Ce s-ar putea face pentru acești oameni? Prezentarea unor modele. Asistăm la reacția societății românești față de lipsa unui model de președinte. Pentru România, președintele a avut dintotdeauna un rol mult mai emoțional decât este prezentat real în constituție. Și atunci, când în ultimii 8 ani de zile nu ai o busola puternică de comunicare și de raportare, când ai numeroase crize (pandemia, prețul energiei, inflația, războiul, nesiguranță zilei de mâine, viață din ce în ce mai scumpă) și când clasa politică are tendința de a tehnicaliza prea mult discursul, ai deja o rețeta clară a succesului populismului. Nu se întâmplă doar în România, vedem și în Bulgaria, în Germania, în Franța și în general în Europa”, arată Delicote.

În ultimele săptămâni numeroase voci au avertizat că la următoarele alegeri parlamentare există riscul ca partidele așa-zis suveraniste să ajungă să depășească 50-60% din voturile românilor, pe fondul prăbușirii partidelor mainstream.

Înțeleg doar că mai sunt undeva la 120 de zile până la alegeri (cu aproximație) și vor câștiga candidații care vor înțelege să comunice eficient, percutant și pe înțelesul tuturor. Vor pierde, deopotrivă, candidații care vor fi ezitanți, lipsiți de empatie sau prea tehnici. Este o bătălie a eficienței - eficientă mesajului și eficientă limbajului de comunicare. Știi să te urci pe acest val, s-ar putea să ai șanse”, încheie Radu Delicote.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite