Temă pentru viitorul președinte. Probleme cu care se confruntă educația și pe care ar trebui să le rezolve
0Voci reprezentative din sistemul de educație pun pe tapet șapte dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă învățământul românesc și pe care ar trebui să le rezolve cu prioritate viitorul președinte al țării.
Pe 24 noiembrie, românii sunt chemați la vot. Avem de ales între 14 candidați care s-au înscris în cursa pentru Cotroceni și de la care avem pretenții mari. Noi le oferim încrederea, ei ce ne vor da în schimb? Ce-ar putea face viitorul președinte al României pentru noi, pentru tinerii și copiii noștri? „Românii au nevoie, în primul rând, de educație. Fără o bază solidă, societatea românească va deveni doar un colos cu picioare de lut care, în orice clipă, s-ar putea prăbuși sub propria-i ignoranță”, au spus-o la unison vocile din sistem cu care ne-am consultat: profesori, directori de școli și licee, părinți, elevi, studenți, specialiști în educație.
Expert în educație: „Avem nevoie de ieșirea din mediocritate”
„Președintele va trebui să exercite o presiune colosală, distructivă în sens pozitiv, pentru a tăia nodul gordian. Trebuie să facă presiuni care să ducă la schimbarea paradigmei în educație, la ieșirea din mediocritate a sistemului public de educație. Cu o singură excepție, toți candidații la prezidențiale au o asemănare și o deosebire. Asemănarea este că toți sunt crunt de mediocri, iar deosebirea este că unii sunt mai mediocri decât ceilalți”, a comentat pentru „Adevărul” Marian Staș, expert în educație.
Specialistul consideră că România are nevoie de un președinte care să lupte pentru schimbarea paradigmei educației din România. „Acest lucru presupune scoaterea modelului educațional din funcționarea sa comunistă, caracterizată printr-o centralizare feroce, și trecerea la un model subsidiar european, caracterizat prin autoritate și responsabilitate în proporție de peste 80% către școli”, consideră specialistul.
Trecerea de la planul-cadru la curriculum oferit de școală este esențială, în opinia expertului. Asta, dacă ne dorim un sistem de educație sănătos și cu beneficii reale pentru elevi: „Este cel mai important lucru pe care viitorul președinte al României trebuie să-l facă și anume aruncarea în aer a sistemului și construirea din temelii a altuia. Șeful de stat pe care eu îl doresc ar rupe blestemul mediocrității în care se scaldă acum educația”.
Directorul anului 2024: „Președintele, lobby pentru rebranding al educației tehnologice”
Daniela Claudia Orășanu, Directorul anului 2024, conduce de 10 ani Colegiul Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani. Dascălul a declarat pentru „Adevărul” că nu avem licee în sistem dual, ci doar învățământ profesional în sistem dual: „Absolvenții de învățământ profesional nu-și pot continua pregătirea în sistem dual. Nici absolvenții de liceu tehnologic nu pot să-și continue studiile într-o universitate în sistem dual, decât după promovarea unui bacalaureat teoretic. Președintele poate fi exact acel influencer de care are nevoie sistemul de educație din România, care să promoveze învățământul tehnologic în sistem dual, ca necesitate educațională strategică”.
Copiii, mai spune dascălul, au nevoie de un curriculum național relevant și mai conectat la nevoile societății actuale: „Au nevoie și de crearea unor centre de excelență tehnologică care să funcționeze ca hub-uri pentru inovare și formare profesională avansată. Colaborarea cu industriile în proiectul președintelui de rebranding al educației tehnologice poate dezvolta un program național de mentorat în care profesioniști din industria tehnologică să ofere ghidare și sprijin elevilor și profesorilor din liceele tehnologice”, a mai precizat prof. Claudia Orășanu.
Directoarea Colegiului I.L. Caragiale: „Decidenții să vină din zona educației”
Andreia Bodea, directoarea Colegiului național „I.L.Caragiale” din București, își dorește ca pe viitor „toate deciziile care se vor lua în zona educației să fie luate de niște oameni care chiar se pricep la educație. Această țară are foarte mulți specialiști și foarte, foarte bine pregătiți. Din păcate, însă, nu-i ascultă nimeni. Există oameni extraordinari de dedicați a căror energie se consumă și se dizolvă din cauza sistemului”, a declarat dascălul.
Directoarea Colegiului I.L.Caragiale așteaptă din partea viitorului președinte al României să readucă educația în prim plan și s-o așeze acolo unde îi este locul, pe piedestal: „Plictisul acestor copii, dezinteresul față de școală, faptul că ei nu-și găsesc repere, nu-și găsesc modele, nu mai găsesc nimic sub acoperișul școlii, este extrem de grav. Este din ce în ce mai greu pentru noi, profesorii, să răspundem la întrebarea „De ce trebuie să vin la școală?”.
România a rămas ancorată, mai spune dascălul, într-un sistem de predare și de evaluare care nu mai este fiabil: „Pe de altă parte, în paralel, au intrat în sistemul de învățământ profesori care nu au ce să caute la catedră, nu se pot adapta, nu țin pasul”.
Director din zona ruralǎ: „Mi-aș dori o autonomie mai mare a școlii”
Am cerut o opinie și din partea unui director de școală din zona rurală a țării, județul Ilfov mai exact. Mariana Banu, directoarea Școlii gimnaziale nr 1 din Ciolpani, consideră că viitorul președinte al României ar trebui să aibă în vedere debirocratizarea sistemului de învățământ: „Însă, în afară de asta, ar trebui să aibă în vedere și o mai mare autonomie a școlilor. Anumite proceduri să fie standard, restul să poată fi decis la nivel de unitate. Să putem să luăm și noi, în ograda noastră, anumite decizii, să avem un cuvânt de spus. De exemplu, directorul unei școli nu poate angaja un profesor și nici nu-l poate demite. Noi doar încheiem un contract de muncă. Doar inspectoratele au această putere. Prin urmare, un director de școală nu poate lua nici o măsură de exemplu în cazul profesorilor slab pregătiți. Trebuie să-i accepte la catedră, deși unii nu merită să se afle acolo”.
Sergiu Covaci, reprezentantul studenților: „Ne dorim profesori mai bine pregătiți”
„Un lucru pe care l-aș dori din partea viitorului președinte al României ar fi o implicare în ceea ce privește pregătirea cadrelor didactice”, continuă ideea Sergiu Covaci, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România. „Mă refer aici la dascăli care să fie mai bine pregătiți profesional, dar și mai empatici, mai ancorați în actualitate, în realitatea zilei de azi”. Tânărul consideră că modul în care profesorii se raportează la informații este uneori cu totul diferit față de ce au realmente nevoie tinerii: „Metodele de predare tradiționale sunt învechite și nu mai funcționează. Cred că aici ar trebui schimbat ceva. În modul în care profesorii sunt învățați să fie profesori. Mi-aș dori să avem profesori care să ne influențeze viitorul, care să ne deschisă noi orizonturi, care să ne facă să venim cu drag la școală, mi-aș dori modele de urmat în viață. Dar pentru asta este nevoie ca sistemul să-i producă. Din păcate, meseria de dascăl nu mai este atractivă și asta se vede, se simte”, consideră studentul.
Bianca Ivan, Consiliul Național al Elevilor: „Vrem să fim educați pentru viață”
Bianca Ivan, președinta Consiliul Național al Elevilor, își dorește ca viitorul șef de stat să aibă în vedere schimbarea curriculei și a planurilor cadru: „Noi primim informații de-a valma, însă ne lipsesc competențele. Ne dorim materii care să ne ancoreze în realitate: educație financiară, educație juridică, educație sexuală sau pentru sănătate. Cerem școlii românești să ne pregătească pentru momentul când vom ieși din sistem și vom da piept cu viața. Realitatea este dură, avem nevoie să învățăm să-i facem față cu brio. Ne dorim materii și discipline care să ne învețe cum să gândim, cum să judecăm lucrurile, care să ne antreneze gândirea critică, logica, judecata sănătoasă și corectă”.
Reprezentanta elevilor cere viitorilor decidenți introducerea obligatorie în școli a materiei Educație sexuală: „O oră pe săptămână la clasele a VIII-a și a IX-a. Este perioada în care adolescenții sunt curoși, au întrebări, iar răspunsurile, din păcate, și le caută pe internet”.
Darius Cornean, părinte adept al sistemului Homeschoolig: „Este nevoie de o schimbare de mentalitate”
Darius Cornean este unul dintre părinții care au decis să-și înscrie copiii într-un sistem alternativ de învățământ, cunoscut sub denumirea de Homeschooling. Părintele a declarat pentru „Adevărul” că sistemul de educație din România are hibe mari.
„Programa este depășită, elevii sunt supraîncărcați cu informații învechite, lipsite de relevanță, în detrimentul abilităților practice, gândirii critice și creativității. Reforma curriculară este esențială pentru a crea un învățământ modern și relevant. Apoi, încă există mari discrepanțe între mediul urban și cel rural, unde accesul la educație de calitate este limitat”, ne-a explicat părintele. Acesta a precizat că încă se pune accent pe memorare și conformism, mai degrabă decât pe dezvoltarea gândirii independente și a abilităților practice: „Este nevoie de o schimbare de mentalitate care să valorizeze elevul ca individ, încurajând inițiativa și adaptabilitatea”. Toate acestea se pot realiza dacă printre obiectivele noului președinte se vor număra finanțarea sistemului de educație, reforma programei, susținerea alternativelor educaționale, dar și îmbunătățirea și creșterea calității actului educativ, consideră Darius Cornean.