Simulare Bacalaureat 2025. Cât de grele au fost subiectele la Limba română. Un profesor explică de ce poezia i-ar putea pune pe elevi în încurcătură
0Subiectele la Limba și literatura română din cadrul simulării examenului de Bacalaureat 2025 au fost accesibile, cerințele clare și fără capcane. Chiar și așa, poezia ar putea să le dea copiilor bătăi de cap, a precizat pentru „Adevărul” Ruxandra Achim, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „I.L.Caragiale” din București.

„Primul subiect, textul non-literar, cel la prima vedere, a fost foarte accesibil elevilor. Toate cele cinci cerințe de la punctul A au putut fi rezolvate foarte ușor. Nu au existat capcane, situații în care elevii să poată face vreo confuzie, textul a fost unul simplu, foarte clar, nu ar fi trebuit să ridice probleme”, a precizat dascălul.
Este adevărat, copiii ar fi putut face greșeli de ortografie și punctuație, dar aceste greșeli pot fi făcute oricând, oricum, indiferent de textul primit sau de cerințele sale. „Nu a fost nimic neobișnuit acolo”, a mai spus profesoara Ruxandra Achim.
Punctul B, de asemenea, a fost foarte simplu pentru un copil care a învățat în toți anii de liceu. „Au avut de redactat un text argumentativ. Această cerință a fost gândită în așa fel încât elevii să poată folosi informația din textul inițial, cel la prima vedere, dar a contat și experiența personală a copiilor. Până la urmă, ține de viața lor școlară în ce măsură profesorii contribuie sau nu la îmbogățirea experienței culturale a tinerilor. Deci, iarăși e o chestiune care, din punctul meu de vedere, ar fi trebuit să le ușureze elevilor sarcina de a construi un text argumentativ corect. Toți elevii, indiferent de liceul la care studiază, s-au întâlnit măcar o dată cu astfel de lecții culturale din partea profesorilor. Prin urmare, tema propusă spre argumentare mi s-a părut generoasă și accesibilă”.
Profesor: „Elevii nu iubesc poezia. Preferă romanele”
Subiectul al doilea a fost mai dificil, dar nu pentru că au fost cerințe grele, ci pentru că, în general, copiii nu iubesc poezia ci, mai degrabă, romanele. „În clasa a XII-a, programa prevede studiul poeziei dinspre simbolism spre neomodernism. Deci, din punctul meu de vedere, elevii nu ar avea nici o scuză, iar asta pentru că au trecut prin poezie, din septembrie până acum. Au văzut simbolism, tradiționalism, modernism, orientările avangardiste și au suficientă experiență cu poezia”.
Poezia, în sine, nu a fost nici ea dificil de interpretat. „Comentariul solicitat este un comentariu de cel puțin 50 de cuvinte care trebuie să urmărească relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice. Deci, nu li s-a cerut o analiză de foarte mare profunzime a textului. Tocmai din acest motiv, teoretic, ei lucrând mult cu poezia, ar fi putut să abordeze o analiză de strat inițial, de strat de bază. Puteau foarte bine să discearnă acolo o temă, un mesaj, niște sentimente. Textul nu a fost într-atât de obscur încât să nu îl poată recepta”.

Pentru o notă mare, elevii ar fi trebuit să citească romanul „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, a lui Camil Petrescu
Subiectul al treilea a fost diferit pentru elevii de la UMAN și cei de la REAL. „Aici, într-adevăr, pentru a-l putea rezolva, elevii ar fi trebuit să învețe pe baza operelor studiate în liceu. Nu să învețe pe dinafară, ci să asimileze anumite particularități ale unei opere pe care, în mod ideal, ar fi trebuit s-o și citească înainte”.
Cei mai mulți elevi s-au îndreptat către romanul „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, a lui Camil Petrescu. „Se mai studiază, tot de la Camil Petrescu, și „Patul lui Procust”. Se mai studiază și Rebreanu, cu „Pădurea spânzuraților”, care, iarăși, era o alegere bună. Se studiază, într-adevăr, și Mircea Eliade, însă acest autor nu apare în lista scriitorilor canonici. Prin urmare, probabil, au fost puțini copiii care au ales Eliade”.
La profilul REAL s-a mers pe particularitățile romanului psihologic, iar la UMAN pe particularitățile de construcție a personajului. „Vorbim aici despre o caracterizare, dar nu de nivel de clasa a VIII-a. Este o caracterizare complexă, însă există repere care să-i ghideze pe copii în elaborarea eseului. Prin urmare, nu văd nici aici o problemă, ei se pregătesc în liceu pentru asta”, a mai precizat dascălul.
Făcând o comparație cu nivelul de dificultate a subiectelor primite anul trecut, în acest an elevii au avut de rezolvat cerințe mai ușoare.
Notele vor fi afișate în data de 8 aprilie și nu vor fi trecute în catalog.