Profesorul de la sat cu olimpici la matematică. „Această materie este o călătorie de maratonist”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorul Vasile Solcanu FOTO proiectulmerito.ro
Profesorul Vasile Solcanu FOTO proiectulmerito.ro

O şcoală suceveană de la sat a fost transformată într-o adevărată fabrică de olimpici la matematică. Cel care le îndrumă paşii către performanţă o face din pasiune, gratuit, şi spune că dacă ar fi să o ia de la capăt, tot profesor de matematică s-ar face.

Vasile Solcanu (64 de ani), profesor de matematică la Şcoala Gimnazială din Bogdăneşti, judeţul Suceava, a fost desemnat profesor Merito în 2017 pentru rezultatele importante pe care le-a avut cu elevii săi de-a lungul celor 40 de ani de carieră la catedră. Este printre puţinii profesori de la sat care a avut elevi calificaţi la Olimpiada Naţională de Matematică. Mai mult decât atât, a obţinut numeroase premii cu elevii săi.

A devenit pasionat de matematică în clasa a IV-a, când profesorul care îl înlocuia pe titularul de catedră i-a pus două note de 10 într-o singură oră. Mai târziu, lucra la matematică tot ce-i cădea în mână şi se ajuta de creioane şi de beţe ca să înţeleagă geometria în spaţiu. A făcut liceul în localitatea Boroaia, la 10 kilometri de Bogdăneşti, iar în clasa a X-a a fost transferat într-o clasă specială de matematică, la Colegiul Naţional „Nicu Gane“ din Fălticeni.

A participat de două ori la etapa judeţeană a Olimpiadei de matematică, dar nu a luat niciun premiu. Ulterior, a absolvit şi Facultatea de Matematică de la Iaşi, în 1982. „La mine, matematica este ceva nativ. Mi-am dorit apoi să predau pentru că am avut profesori buni în liceu. Ei mi-au dat imboldul să predau matematică. Dacă acum ar trebui să o iau de la capăt, tot profesor de matematică m-aş face. Nu ţine de salariu sau de altceva, ci este strict pasiune“, explică Vasile Solcanu pentru „Weekend Adevărul“.

Pregăteşte elevii gratuit

Mădălina, fiica lui, a absolvit Facultatea de Matematică din Iaşi şi este cea care l-a propulsat în concursurile de matematică ca profesor îndrumător. Ea a fost, de altfel, primul său elev cu care a participat la Olimpiada Naţională de Matematică, în 2009, când a fost la doar un punct de medalia de bronz. În ultimii 10 ani, înainte de izbucnirea pandemiei, a avut calificări succesive cu elevii săi la Olimpiada Naţională de Matematică, iar consecutiv aceştia au participat şi la Concursul Naţional de Matematică „Olimpiada Satelor din România“. Practic, nu a fost concurs de matematică de la care elevii săi să nu se întoarcă măcar cu o menţiune. O parte dintre diplomele pe care elevii lui le-au câştigat sunt afişate la intrarea în şcoala din Bogdăneşti:

Solcanu Mădălina, premiul al II-lea la Olimpiada Judeţeană de Matematică, 2007; Alexiu Vasile Lucian, premiul I la Olimpiada Judeţeană de Matematică, 2013; Airinei Andrei Cristian, medalia de bronz la Olimpiada Naţională de Matematică, 2014. Are atât de multe diplome câştigate de-a lungul anilor cu elevii lui la concursurile de matematică, încât a avut nevoie acasă de două bibliorafturi ca să încapă toate.

Vasile Solcanu şi-a adaptat metodele de predare la clasă, astfel încât nu ridică niciodată ştacheta mai mult decât vede că pot elevii. Face exerciţii pe care le înţeleg mare parte dintre ei şi le stă la dispoziţie la şcoală, dar şi în timpul lui liber. Ne spune că elevii îl pot suna sau vizita oricând. Secretul său este sufletul pe care îl pune în tot ceea ce face. Casa îi este plină mereu de elevi pe care îi pregăteşte gratuit de-o viaţă la matematică atât pentru şcoală, cât şi pentru olimpiade, chiar dacă acum nu mai sunt la fel de mulţi ca în urmă cu 10-15 ani.

Antrenorul de cifre

Profesorul Solcanu începe să formeze elevi încă din clasele primare, când învăţătoarele îl anunţă că au în clasă copii cu aptitudini pentru matematică. Îi testează, apoi fie lucrează direct cu ei, fie le dă învăţătoarelor materiale suplimentare. „Ca să faci performanţă cu ei, trebuie să îi iei din clasa a IV-a, şi să lucrezi din aproape în aproape. Cu matematica ce se predă la clasă nu faci performanţă. Trebuie să aplici alt gen de metode şi să le dai  să rezolve probleme de la olimpiadă“, explică profesorul.

FOTO proiectulmerito.ro

Vasile Solcanu FOTO proiectulmerito.ro 2

Acum lucrează cu un elev de clasa a V-a, care se anunţă o mare speranţă şi cu care speră să ajungă departe la olimpiade şi la concursurile de matematică. Cu elevii care participă la concursuri face pregătire vara, gratuit, de la sfârşitul lui iulie până la începutul şcolii. De luni până vineri, câte patru ore pe zi, uneori chiar fără pauză, pentru că atmosfera de la pregătire e relaxată şi nu îi solicită prea tare, spune dascălul. Când începe şcoala, face pregătire cu „olimpicii“, aşa cum îi numeşte, câte două ore de trei ori pe săptămână acasă la unul dintre ei şi sâmbăta, la el acasă.

La cursuri, aceştia nu sunt implicaţi în activitatea clasei, ci lucrează separat şi primesc teme mult mai dificile. „Îi încurajez să lucreze permanent. Fără muncă nu ai cum să ai rezultate la matematică. Cu cei pe care îi pregăteam din clasa a IV-a făceam materia din clasa a V-a, iar la clasă le dădeam exerciţii pentru olimpiadă“, îşi detaliază metodele de predare Vasile Solcanu.

Concurs pentru copiii din mediul rural

Crede totuşi că elevii şi-au pierdut interesul pentru şcoală după Revoluţie, apoi în mod şi mai vizibil odată cu accesul la televizor, calculator şi telefon mobil. „Foarte puţini copii mai sunt acum interesaţi de matematică. Această materie este o călătorie de maratonist, nu una de sprinter. Am tot mai puţine discuţii cu ei despre descoperirea unor raţionamente. Trebuie să lucrezi mult singur şi pe o perioadă lungă de timp, iar asta nu este pentru oricine“, explică dascălul motivele pentru care matematica nu mai este la fel de atractivă ca pe vremuri pentru copiii de astăzi.

După ce a reuşit numeroase calificări cu elevii săi la Olimpida Naţională de Matematică, şi-a realizat şi visul de a publica mai multe articole în „Gazeta Matematică“ şi a colaborat cu alţi autori la publicarea mai multor culegeri de matematică. În 2005 a înfiinţat şi un concurs interjudeţean de matematică numit sugestiv „Acolada“, destinat copiilor din mediul rural.

Matematica nu este pentru socotit, este pentru gândit“

Profesorul Solcanu spune că misiunea sa este să îi pregătească pe elevi pentru viaţă, pentru că un bun matematician se descurcă în orice domeniu, gândeşte corect în orice situaţie şi face mereu diferenţa între minciună şi adevăr. „Matematica nu este pentru socotit, matematica este pentru gândit“, îi place să spună. De altfel, mulţi dintre foştii săi elevi sunt acum ingineri, profesori, iar unul este asistent universitar şi se mândreşte mult cu ei.

„Eu mi-am iubit şi îmi iubesc elevii. Am un fost elev care îmi spune că are şi acum caietele de matematică din timpul şcolii, pe care le foloseşte în prezent ca să facă pregătire cu elevii lui. Ceea ce doresc este ca elevii mei să rămână cu pasiunea pentru matematică şi pentru ceea ce îi inspiră să facă“, este speranţa profesorului Vasile Solcanu.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesoara care predă istoria de  gimnaziu cu hieroglife. Le oferă elevilor libertate în învăţare

Învăţătoarea din Cluj care a conceput un abecedar revoluţionar. Copiii învaţă să citească şi apoi să scrie

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite