Mediile din gimnaziu ar putea să nu mai conteze la Capacitate. Admiterea la liceu, la un pas de a fi modificată
0Media din clasele V-VIII ar putea să nu mai conteze la admiterea la liceu, după ce Legea Educaţiei Naţionale va fi modificată, a anunţat ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu.
Avalanşa de modificări anunţate în învăţământul preuniversitar de către ministrul Sorin Cîmpeanu pare să nu se mai oprească. Duminică seara, acesta a anunţat că în lipsa unei evaluări standardizate, notele şi-au pierdut foarte mult din relevanţă. „Iar dacă şi-au pierdut foarte mult din relevanţă, să le mai şi premiem, luându-le în calcul la examene din momente importante pentru copii nu cred că este fair”, a adăugat Cîmpeanu. Acesta nu a spus însă cum va arăta admiterea în format nou, dar a dat asigurări că acest aspect va fi urmărit şi clarificat atunci când pachetul legislativ – mai exact, setul de modificări aduse la Legea Educaţiei Naţionale –, aflat în pregătire, va fi în consultare publică.
În acest moment, în calculul mediei de admitere la liceu, media obţinută în clasele V-VIII contează în proporţie de 20%. În esenţă, intenţia anunţată de ministrul Cîmpeanu nu este un lucru rău, este de părere expertul în Educaţie Mihai Maci. „Dar atunci ce punem în loc? Pentru că la un moment dat se anunţase că nu vor mai da copiii examene deoarece sunt traumatizante pentru ei. Apoi a apărut «concursul de dosare». Şi acum ce va fi? Tragere la sorţi aleatorie sau cum? S-a vorbit şi despre faptul că din doi în doi ani se vor da testări, nu mai există genul acela de testare unică, naţională după clasa a VIII-a. Sincer să vă spun, la ora actuală, mi-este total neclar care este arhitectura”, punctează Maci.
Nu avem o notare unitară
Dacă la admiterea la liceu vor fi luate în considerare doar notele obţinute la materiile de Evaluare Naţională, într-o oarecare măsură acest lucru ar fi în regulă, consideră Mihai Maci.
„De ce? Pentru că treaba cu media stătea la noi sub o apăsare. Şi apăsarea astea venea din faptul că erau tipuri şi tipuri de şcoli. Ori, la o şcoală urbană foarte bună, unde se lucrează serios cu elevii, şi ca atare mediile sunt trase în jos din cauza seriozităţii. Şi poţi avea o şcoală rurală în care lucrurile se fac aşa, ca să fie făcute şi ca să nu existe scandal le dăm tuturor nota 10. E limpede că media punea o problemă în felul acesta pentru că noi nu avem nicio notare unitară. Ştim bine că s-au întâmplat nenumărate istorii la şcoli unde elevii au avut medii de 8 şi, când au dat Evaluarea Naţională sau Bacalaureatul, ne-am trezit că trec 5% dintre ei. Sunt de acord că aici ceva trebuia făcut. Şi rolul testărilor acestora din 2 în 2 ani era acela de a permite şcolilor să facă un soi de evaluare internă”, admite Mihai Maci. Însă partea hilară la noi este modul cum se pune în practică testarea la doi ani. „De pildă, dacă dăm aceste examene din 2 în 2 ani, unde se corectează lucrările? Acolo, în şcoală? Dacă se corectează în şcoală, nimeni nu va fi interesat să spună că există probleme, dimpotrivă, toţi vor fi interesaţi să raporteze performanţe”, atrage atenţia expertul.
Pe de altă parte, menţinerea doar a notelor la examenele de Evaluare Naţională nu ar fi un lucru bun, şi asta dintr-o raţiune simplă, mai spune Maci. „Părerea mea este că formula cea mai bună ar fi ca examenele din 2 în 2 ani să-şi îndeplinească funcţia. Adică să fie o evaluare internă a celor care predau şi care, în funcţie de rezultate, să se adapteze. De exemplu, dacă elevul, la finalul clasei a II-a, nu e capabil să citească fără să silabisească, insistăm cu el pe aceste lucruri, nu trecem la fracţii. În al doilea rând, la un examen, indiferent la ce nivel, să avem un standard mediu. Noi nu dăm examene pentru olimpici. Pentru aceştia există olimpiade”, detaliază Mihai Maci.
Iar pe această bază să se susţină examinările. „Scopul nostru este de a obţine o medie civilizată şi nu acela de a obţine performeri la nu ştiu ce”, atrage atenţia Mihai Maci.
Ce spun părinţii
Din punctul de vedere al părinţilor care au copii în învăţământul preuniversitar, renunţarea la mediile claselor V-VIII este fără doar şi poate un lucru bun. „Multe dintre aceste note nu sunt obiective, neavând standarde de evaluare, fiecare profesor evaluând după propria dorinţă şi în funcţie de nivelul clasei. Eu cred că este o decizie foarte bună”, a apreciat Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.
Deocamdată nu se ştie cum va arăta viitorul examen de Evaluare Naţională, dacă vor rămâne în picioare doar notele de la Română şi la Matematică sau dacă va fi introdusă o notă pe un portofoliu al elevului, care să conţină şi rezultatele evaluărilor din 2 în 2 ani, dar şi activităţile extraşcolare.
Potrivit „şefului” părinţilor, cel mai devreme un draft al modificărilor la LEN ar urma să apară în iunie, iar în toamnă aceste modificări să ajungă în Parlament. „Pentru ca să avem din 2023 o lege nouă care să intre în vigoare”, a conchis Iulian Cristache.