Matematica în patru pași, cu un plus de la natură. Profesoară premiată: „Viața este o școală“

Tatiana Cristian, profesoară la o școală din Vrancea, își învață elevii să își stabilească obiective și cum să le ducă la îndeplinire. Îi introduce în lumea fascinantă a matematicii și le arată că au nevoie de matematică la absolut orice, de la un simplu calcul până la studiul legilor gazelor.

Tatiana Cristian FOTO arhiva personală

Tatiana Cristian, profesoară de matematică la Școala Gimnazială „Prof. General Gheorghe Gheorghiu“, din comuna Gologanu, județul Vrancea, a obținut locul al treilea la categoria „Dezvoltarea leadershipului la elevi“ la Gala Profesorul Anului în 2023 pentru metodele sale inovative de predare, dar și pentru că le dezvoltă elevilor săi perseverența, răbdarea, spiritul de echipă, comunicarea și îi provoacă mereu să își depășească limitele.

Are 34 de ani de când este la catedră și ne dezvăluie că pasiunea pentru profesorat a moștenit-o de la mama ei, care este învățătoare. „Mi-era drag când povestea de școală, de legătura ei cu copiii“, a declarat dascălul pentru Weekend Adevărul.

De când era copil se juca de-a școala și își promitea că, atunci când va crește, se va face profesoară și va fi corectă, ca să nu sufere niciun copil. Este îndrăgostită de matematică și ne mărturisește că îi era mai ușor să înțeleagă ecuațiile când era elevă decât să participe la ora de sport.

„Asta le transmit și elevilor mei. Unde îți place ceea ce faci, acolo să te duci“, spune Tatiana. De un an s-a detașat la o școală privată din București pentru a fi mai aproape de fiul ei, dar și ca să experimenteze predarea și din această perspectivă.

Predare în patru pași

Din 2012, Tatiana Cristian este implicată în proiectele eTwinning ale școlii din Vrancea și face parte, de asemenea, din comunitatea AllGrow, care folosește ceea ce în comunitatea academică se numește „design thinking“, o metodă inovativă de predare în patru pași: simte, imaginează, acționează și împărtășește.

Primul pas este ca elevii să scrie pe trei bilete ce ar schimba la ei, la familia lor și la școală.

„După ce s-au gândit la ce ar vrea să fie diferit la școală, le-am cerut să găsească soluții și așa au învățat cum se face un plan de măsuri pentru a-și putea atinge obiectivele. De pildă, au înțeles că a avea un obiectiv smart înseamnă să fie specifici, iar obiectivul să fie măsurabil, realistic, să fie ancorat în timp și realizabil“, explică profesoara.

Tatiana folosește metode inovative de predare FOTO arhiva personală

Elevii săi au ales sănătatea și starea de bine, și încet, încet au învățat să facă un plan, au pus pe hârtie resursele de care au nevoie ca să își îndeplinească obiectivul și de cât timp au nevoie ca să îl ducă la capăt. Cea mai importantă lecție a fost că ei sunt responsabili de succesul sau de eșecul propriilor proiecte, așa cum se întâmplă și în viața de zi cu zi.

„Învățând de acum că sunt o forță, pot schimba ceva în societate ca adulți. Copiii sunt efectiv captivați“, ne descrie Tatiana atmosfera de la clasă. Ca să creeze coeziune între elevi, face cu ei și mici joculețe, prin care le formează spiritul de echipă și comunicarea.

Natura și matematica, un cuplu imbatabil

Profesoara a folosit toate aceste proiecte ca să le stârnească interesul elevilor săi pentru matematică, după ce a constatat că, la ore, mulți copii nu își ridicau ochii de pe telefoane și tablete. Odată ce i-a captivat, i-a introdus în lumea platformelor educaționale.

Cea pe care o folosește cel mai des este GeoGebra, iar anul trecut a obținut cu elevii săi premiul al doilea la nivel național cu unul dintre proiectele eTwinning. În acest an, copiii vor afla cum se aplică matematica în artă, în tehnologie și în știință.

„Matematica este peste tot în jurul nostru. Când predau, fac mereu conexiunea cu natura. De pildă, la lecția despre hexagon le-am vorbit despre fagurele realizat de albine, care are aceeași formă. Le explic că matematicienii au preluat formele din natură și le-au studiat“, povestește dascălul.

Folosește la clasă tabla inteligentă și diverse aplicații pentru a face matematica cât mai accesibilă pentru elevi, iar orele sale sunt interactive. De pildă, prin intermediul acestor aplicații, copiii susțin acasă teste la matematică, iar părinții văd exact nivelul lor de pregătire.

Orele sale de matematică sunt o îmbinare de știință, cunoaștere, emoții, comunicare și interdisciplinaritate. Apelează des la colegii săi de catedră pentru a preda împreună anumite noțiuni la clasă.

De pildă, cu o profesoară au făcut experimente la fizică, pe care le-a corelat cu informații din matematică. Așa s-a întâmplat și cu colegii săi care predau chimie și biologie.

Orele de curs ale Tatianei sunt interactive FOTO arhiva personală

„Am făcut și aceeași temă, dar abordată din punctul de vedere al matematicii, al fizicii, chimiei și biologiei. Mulți copii îmi spun că învață ceva și nu o să se mai lovească de acea noțiune. Le explic însă că ea este prezentă peste tot, nu numai în matematică“, explică Tatiana.

Astfel, este nevoie de matematică în chimie pentru că sunt multe noțiuni comune ca raportul, proporţia, regula de trei simplă și procentele. Din aceste noțiuni matematice de bază derivă noţiuni de chimie cum ar fi masa atomică, masa moleculară, legea conservării masei substanţelor, compoziţia procentuală și concentraţia soluţiilor.

Profesoara le explică că ceea ce învață despre rapoarte, proporţii și procente este indispensabil pentru studiul legilor gazelor, densităţii relative, pentru rezolvarea problemelor cu amestecuri de aliaje solide, lichide sau gazoase.

Geometria le este folositoare în reprezentările grafice pentru dependenţa vitezei de reacţie de temperatură, calculul pH-ului utilizând cunoștințe legate de logaritmi învăţate la matematică.

Lecția respirației conștiente la ore

Tatiana a înțeles repede că nu va putea capta atenția copiilor la orele de matematică decât dacă o va face fascinantă pentru ei. De fiecare dată când îi vede agitați, folosește ceea ce numește tehnica respirației conștiente: „Îi rog să își scaneze mental corpul, de la tălpi până în creștetul capului, și să își simtă tot organismul. Le readuc astfel atenția în prezent. Au sesizat diferența și cer singuri acum să facem o scanare a corpului“.

Metodele sale de predare implică nu numai matematica, ci și modul în care pot implementa ce învață în viața de zi cu zi. Foștii săi elevi o caută periodic ca să îi mulțumească pentru ce a făcut pentru ei și îi mărturisesc că au contat enorm de mult lecțiile de la clasă.

GALERIE FOTO TATIANA CRISTIAN

„Prin proiectele pe care le-au scris au descoperit în ce zone au probleme și au găsit tot ei rezolvarea la ele. Nu vorbim doar de probleme de matematică, ci şi de probleme din viața de zi cu zi“, povestește dascălul.

La rândul său, Tatiana Cristian a continuat să se specializeze permanent, pentru a-și îmbunătăți metodele de predare. Acum este înscrisă la un curs de psihologie integrativă ca să înțeleagă mai bine nevoile elevilor săi, dar și să le acorde sprijin emoțional ori de câte ori au nevoie.

„Vreau ca ei să rămână cu bucuria venirii la școală, cu mulțumirea sufletească de zi cu zi a acestei călătorii. Să conștientizeze cât de wow este că în fiecare zi au mai învățat ceva. Să rămână în suflet cu acea curiozitate a copilului mic, dacă se poate până la sfârșitul vieții. Să rămână mereu curioși, pentru că, în definitiv, viața este o școală“, conchide profesoara.

Educație