Manualele, întârziate şi la comandă. Editurile semnează săptămâna aceasta contractele cu Ministerul Educaţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii ar trebui să primească manualele în două săptămâni     FOTO: Mediafax
Elevii ar trebui să primească manualele în două săptămâni     FOTO: Mediafax

Ministerul Educaţiei a chemat abia luni editurile să le înmâneze contractele de tipărire pentru noile manuale şcolare de la clasele I şi a II-a, după ce şcolile au dat peste cap lista oficială, comandând mii de cărţi în plus. Editorii spun că săptămâna aceasta semnează contractele, după ce le analizează.

Introducerea noilor manuale, inclusiv în format tipărit, pentru elevii claselor I şi a II-a (mai puţin Abecedarul, aflat încă în contestaţie) stă sub semnul amânării. Abia azi au fost chemate la Ministerul Educaţiei editurile alese de şcoli pentru a semna contractele de tipărire, urmând ca în două săptămâni, cu aproximaţie, să primească şi elevii noile cărţi de la  Matematică clasa I, respectiv Română şi Matematică clasa a II-a.

"Vom semna astăzi sau cel târziu marţi dimineaţă contractul, după ce ne uităm pe el cu atenţie", a spus Ana Munteanu de la editura Aramis. La rândul lor, cei de la editura Litera analizează contractul urmând ca săptămâna aceasta să-l şi semneze, a spus directorul executiv, Marin Vidraşcu.

Reprezentanţii ministerului explică noua întârziere, după ce întregul proces de licitare şi selectare a noilor manuale a avut amânări de jumătate de an: săptămâna trecută, când ar fi trebuit să se semeneze contractele cu editurile, au fost nevoiţi să verifice datele venite de la inspectoratele şcolare astfel încât să nu existe discrepanţe.

Practic, ministerul a primit comenzi mai mari decât era de aşteptat şi Consiliul Naţional de Examinare şi Evaluare a verificat în teritoriu de ce s-au comandat, la nivel naţiomal, cu câteva mii de manuale în plus faţă de numărul de elevi de clasa I şi a II-a.

„Din ceea ce am auzit şi noi, numărul de manuale centralizate a fost mai mare decât numărul de copii din cohorta de clasa I şi clasa a II-a. Am auzit de cazuri în care unii directori de şcoală au comandat manuale şi pentru seriile de anul viitor, din precauţie probabil, având în vedere întârzierile de anul acesta“, a spus învăţătoarea Cornelia Popa, vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.

Rezerve strategice, copii în plus

Şi inspectoratele şcolare au recunoscut că au fost câteva probleme. „Am avut mici probleme, este vorba de copiii de la cluburile sportive care erau şi ei trecuţi pe lista de manuale, dar s-a rezolvat rapid. La noi au fost doar 40-60 de manuale în plus“, a spus inspectorul general Claudiu Cuibus din Cluj. La Bucureşti, au fost comandate cu 1-2% mai multe manuale, însă cifra aceasta reprezintă o rezervă strategică pentru şcoli, spre exemplu pentru situaţiile când se mută elevii de la o şcoală la alta, a explicat Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Capitalei.

Astfel, contractele pe care ministerul trebuia să le semneze până vineri cu editorii pentru ca manualele să intre în tipografii luni se semnează abia astăzi, iar manualele vor ajunge în şcoli pe rând, în funcţie de cantitatea pe care o are fiecare editură de tipărit. Cel mai probabil, elevii vor primi noile cărţi undeva în jurul celui de-al doilea scrutin de alegeri (16 noiembrie), a declarat Directorul General de la CD Press, Costin Diaconescu. „Pe 22 noiembrie vor fi livrate toate manualele CD Press la depozitele inspectoratelor şcolare. Probabil că editurile care au o cantitate mai mică le vor livra mai repede, chiar în 10 zile de la semnarea contractelor“, a explicat Diaconescu.

Acesta a adăugat că manualele realizate de editura sa au avut cele mai multe comenzi din partea şcolilor. De altfel, şi o analiză făcută de „Adevărul“  săptămâna trecută a arătat că CD Press, Intuitext şi Art sunt primele edituri de pe lista editurilor preferate de învăţătorii din ţară.

Abecedarul se lasă aşteptat

Editorii spun că aşteaptă cu nerăbdare să se rezolve şi problema Abecedarului de la clasa I, care a fost contestat. „Mai aşteptăm şi decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNCS), dar văd că încă nu a apărut nimic, deşi ne-au promis că se va rezolva până vineri“, a declarat reprezentantul Uniunii Editorilor din România, Claudiu Istrate. El a mai spus că, până la urmă, decizia Ministerului Educaţiei de a retipări vechile manuale s-a dovedit a fi utilă. „Din păcate, este al doilea an când elevii au învăţat după programe noi utilizând manuale vechi“, a adăugat Istrate.

Licitaţie amânată şi contestată. Epopeea noilor manuale

În 2013, Ministerul Educaţiei anunţa că dă startul uneia dintre cele mai importante licitaţii publice din învăţământ, care ar urma să schimbe manualele vechi de peste 10 ani din şcoala primară. Procedura s-a împotmolit însă în amânări. Licitaţia a fost lansată oficial cu o întârziere de aproape trei luni faţă de calendarul iniţial.

Primele documente de licitaţie au fost respinse, apoi au fost refăcute de minister şi publicate de Paşte, dar şi acestea au fost contestate în instanţă de Federaţia Editorilor din România. După mai bine de un an, în iulie 2014, Curtea de Apel a dat câştig de cauză ministerului, însă oficialii au întârziat cu publicarea rezultatelor licitaţiei publice, pe care le-au anunţat la începutul lui august. Rezultatele au fost contestate din nou.

Cu doar câteva săptămâni înainte de începerea anului şcolar, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a cerut reevaluarea ofertelor, aşa că manualele noi nu au mai ajuns pe băncile elevilor de clasa I şi a II-a în prima zi de şcoală.

Matematica, cea mai grea materie

Noile manuale şcolare nu înseamnă doar cărţi noi, ci şi o nouă materie pentru elevii de şcoală primară, schimbările urmând să cuprindă şi ultimii două clase. Odată cu apariţia noilor programe şcolare pentru clasele a III-a şi a IV-a, învăţătorii au putut să analizeze toată materia nouă din învăţământul primar şi au ajuns la concluzia că matematica este cea mai stufoasă dintre ele.

„Se pleacă de la premiza că toţi elevii care au intrat la clasa pregătitoare au fost la grădiniţă, ceea ce nu este adevărat. Copiii trec foarte repede prin numeraţie (predarea numerelor de la 0 la 31) şi apoi învaţă adunarea, însă nu li se predau ordinele numerelor, noţiunea de "zeci". În schimb, ei învaţă intuitiv asta la sfârşitul clasei I şi la începutul clasei a II-a. După aceea trec direct la tabla înmulţirii, la împărţire şi la noţiuni de fracţii, chiar la operaţii cu fracţii zecimale, calcul de procente şi metode de rezolvare a problemelor“, a explicat învăţătoarea Cornelia Popa, vicepreşedintele FSLI. Ea consideră că  „îndoparea“ copiilor cu atâtea cunoştinţe fără să le dea răgaz să le şi asimileze este nocivă pentru ei.


Ministerul a primit comenzi mai mari decât numărul elevilor din sistem pentru noile manuale şcolare

Care sunt manualele noi preferate de învăţători

Noile manuale pentru clasele I şi a II-a pot fi descărcate gratuit, în format PDF

VIDEO REPORTAJ Cum arată o oră predată după manualul digital

Toate noile manuale digitale au fost publicate pe manuale.edu.ro

Afişele electorale prelungesc criza manualelor şcolare

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite