Francezii nu vor să fie măsuraţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Studenţii francezi contestă ierarhia universităţilor
Studenţii francezi contestă ierarhia universităţilor

Un studiu al Guvernului de la Paris privind calitatea educaţiei superioare a stârnit nemulţumiri ale profesorilor şi ale studenţilor. Sondajul a cercetat în ce măsură tinerii şcoliţi în universităţile din Franţa se angajează în primele 30 de luni după absolvire.

Ministerul Educaţiei Superioare şi al Cercetării a intervievat 43.000 de absolvenţi din 63 de universităţi, dintr-un total de 83 de instituţii. Cercetarea a scos la iveală că, în medie, 91,4% din studenţi au fost angajaţi în primele 30 de luni de la absolvire, iar procentajul este în creştere până la 92,3 în cazul celor cu diplome în ştiinţe, tehnologie sau sănătate.

„Rezultatul în sine este interesant", spune Jacques Fontanille, preşedintele Universităţii din Limoges, care apare pe locul 38 în clasament, cu 91.2%. „Arată că universităţile franceze au muncit bine".

Însă, mulţi rectori şi experţi în educaţie au catalogat cercetarea ca fiind simplistă şi chiar greşită. „Nu am fost pregătiţi pentru o astfel de cercetare", spune Yannick le Long, care conduce Institutul de Cercetare a Vieţii Studenţeşti la Universitatea din Rouen.„Este pur şi simplu stupid şi arată lipsă de obiecivitate. Este vorba doar de consum academic. E ca şi cum ai spune: «mai degrabă cumperi maşina asta decât pe cealaltă»".

Ierarhizarea universităţilor este o premieră într-o ţară unde facultăţile sunt publice, şi aproape gratuite. Aceasta este o parte din efortul naţional, demarat de preşedintele Nicolas Sarkozy, care vrea să revitalizeze sistemul public universitar, pe care îl consideră drept „înţepenit" şi „lipsit de ambiţie".

„Revoluţie de mentalităţi"

Ministrul Educaţiei Superioare, Valérie Pécresse, a declarat, totuşi, că studiul „a dărâmat multe prejudecăţi". „Clasamentul este o adevărată revoluţie de mentalităţi. Pentru o perioadă lungă, universităţile au considerat că responsabilitatea lor se termină după ce livrează diplomele", spune oficialul. În opinia ministrului, a-i ajuta pe studenţi să-şi caute un job după absolvire „este noua misiune a universităţilor".

Pentru Patrick Porcheron, vicepreşedinte însărcinat cu consilierea în carieră la Universitatea din Jussieu, „ierarhizarea este o muncă fără conţinut, care nu merită niciun fel de promovare".

Mulţi alţi profesori, dar şi studenţi spun că un astfel de clasament ar putea crea dintr-odată facultăţi bune şi facultăţi rele, în locul unei aprecieri omogene, la nivel naţional. De altfel, un sindicat important al studenţilor, FAGE, este îngrijorat că noul top va scădea numărul candidaţilor liceeni la facultăţile slab cotate. 

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite