Evaluarea profesorilor poate îmbunătăţi calitatea şi atmosfera orelor de curs

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Datele TALIS au arătat o pierdere de 13% din timpul total de predare şi învăţare prin care se încercarcă păstrarea ordinii         FOTO: Arhiva Adevărul
Datele TALIS au arătat o pierdere de 13% din timpul total de predare şi învăţare prin care se încercarcă păstrarea ordinii         FOTO: Arhiva Adevărul

Evaluările cadrelor didactice sunt strâns legate de încrederea şi eficacitatea de care acestea dau dovadă. Din acest motiv, „Studiul Internaţional pentru Predare şi Învăţare, („TALIS”) al Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare(OECD), care analizează mediile de examinare şi predare din şcoli, încearcă să identifice provocările meseriei profesorilor şi directorilor de şcoli.

Nivelurile ridicate de eficacitate din rândul profesorilor sunt asociate cu o serie de comportamente pozitive şi alte practici care ar putea influenţa calitatea predării şi a realizărilor elevilor.

Studiul TALIS din 2008 a descoperit că profesorii din Belgia, Brazilia, Bulgaria, Ungaria, Irlanda, Italia, Mexic, Portugalia sau Spania care au primit o evaluare pe munca depusă au raportat un nivel de eficacitate ridicat. În plus, atunci când evaluarea profesorului prefigura şi practici inovatoare de predare, auto-eficacitatea acestuia creştea şi mai mult.

Ce înseamnă acest lucru în practică?

Evaluarea pe care un profesor o primeşte este doar unul dintre factorii care poate influenţa sentimentul de eficacitate al acestuia. Cu toate acestea, conţinutul evaluării este la fel de important.

Atunci când li se oferă o perspectivă asupra metodelor de predare, profesorii se pot concentra mai mult pe acel segment al predării care nu dă roade.

Climatul disciplinar şi mediul de învăţare

Climatul disciplinar este măsurat prin valoarea totală a timpului pierdut pentru a mobiliza elevii pentru o lecţie, aici incluzând factori precum dispoziţia elevilor de a crea o atmosferă plăcută de învăţare, numărul de întreruperi şi zgomotul din timpul orei.

Datele TALIS au arătat o pierdere de 13% din timpul total de predare şi învăţare prin care se încercarcă păstrarea ordinii.

De asemenea, climatul disciplinar joacă un rol important în evaluarea metodelor de predare a profesorului. 80% din evaluările pe care le primesc se bazează pe acest fapt.

Dintre profesorii care primesc feedback asupra climatului disciplinar, mai puţin de jumătate dintre aceştia constată o schimbare moderată sau majoră în practicile lor de gestionare a orelor, ceea ce face ca peste 50% din profesori să primească feedback fără îmbunătăţiri substanţiale privind aceste practici.

Legătura dintre mediul de învăţare şi nivelul de auto-eficacitate

Eficacitatea profesorilor poate avea numeroase implicaţii educaţionale din moment ce include  nu numai aspecte privind productivitatea acestora, ci şi modul de acţiune în clasă. Auto-eficacitatea profesorilor pare a fi un factor care să afecteze cultura şcolară, dar şi funcţionarea eficientă  a instituţiei.

Profesorii cu un nivel ridicat de motivaţie sunt mai susceptibili să se adapteze şi să modereze dinamica din şcolile ai căror elevi provin din diferite medii sau prezintă provocări specifice.

Eficacitatea profesorilor poate fi inhibată sau îmbunătăţită în funcţie de climatul de învăţare – predare dintr-o sală de clasă. Datele TALIS indică o legătură pozitivă între auto-eficacitatea profesorului şi mediul de învăţare.

Printre ţările care au luat parte la studiul TALIS există mici diferenţe privind acest aspect, cu două excepţii. Cele mai ridicate niveluri  ale eficacităţii şi climatului şcolar se înregistrează în Norvegia, la polul opus situându-se Coreea.

Astfel, auto-eficacitatea profesorilor este strâns legată de percepţia acestora privind climatul disciplinar al unei clase. Profesorii care îşi pot îmbunătăţi practicile de gestionare a orelor de curs cu ajutorul feedback-ului primit îşi pot dezvolta o şi mai mare încredere în metodele proprii de predare.

Profesorii din Malaezia, Mexic sau Bulgaria au raportat niveluri ridicate (peste 70%) ale îmbunătăţirii substanţiale privind practicile de gestionare a orelor raportate la feedback-ul primit, pe când profesorii din Belgia, Danemarca sau Austria au înregistrat niveluri de doar 20% privind îmbunătăţirea metodelor de predare.

Cum poate fi de folos evaluarea profesorului

Profesorii cu o pregătire pedagogică bună îşi pot maximiza abilităţile de predare având un climat disciplinar eficient.

Pentru a facilita acest lucru, feedback-ul individualizat privind caracteristicile cadrelor didactice, compentenţele acestora şi sălile de desfăşurare a orelor ar fi de folos în îmbunătăţirea climatului disciplinar din sălile de curs, dar şi în cazul nivelului de auto-eficacitate.

Având în vedere diversitatea profesorilor din aceeaşi şcoală, aceştia ar putea să aibă parte de un feedback venit din partea unor evaluatori, dar şi să observe metodele de predare ale altor profesori ai şcolii, totul pentru a-şi dezvolta un repertoriu de practici prin care se pot gestiona orele.

A lua exemplul altor profesori va duce în cele din urmă la încurajarea experienţelor de învăţare în rândul elevilor.

Concluziile studiului TALIS arată că un accent mai considerabil pus pe aspecte specifice ale evaluării profesorilor duce la o îmbunătăţire a modului de predare.

Şcolile ar trebui să facă eforturi pentru a se concentra pe aceste evaluări prin furnizarea feedback-ului direcţionat, precum şi a strategiilor de sprijin  prin care profesorii revizuiesc disciplina în timpul orelor.

Prin realizarea acestor lucruri, nu numai că s-ar îmbunătăţi calitatea mediului de învăţare, dar s-ar îmbunătăţi şi nivelul de auto-eficacitate a profesorilor.

„Când mă gândesc la experienţele mele în postura de profesor de limbă şi litaratură engleză predată copiilor între 13 şi 14 ani, nu-mi amintesc cu adevărat succesul. Mai degrabă, îmi aduc aminte de episoadele colorate ale desfăşurării orelor în care comportamentul elevilor apărea destul de des. De exemplu, de nenumărate ori a trebuit să iau pieptenii, periile şi trusele de machiaj atât de la fete, cât şi de la băieţi doar pentru a nu transforma sala de clasă într-un salon de înfrumuseţare. Inutil să mai spun că în aceste momente nu mă simţeam un profesor eficient”, îşi reaminteşte Kristen Weatherby, analist senior al TALIS.

La momentul respectiv, Kristen nu era conştientă că acest eşec se datora climatului disciplinar nefavorabil.

„Factorii de decizie politică, liderii sindicali şi profesorii se vor reuni săptămâna viitoare la Amsterdam pentru al treilea Summit Internaţional al Profesiei Didactice. Tema din acest an este evaluarea profesorilor şi a standardelor profesionale. Feedback-ul constructiv, ca parte a evaluării formale sau informale a cadrelor didactice, ar putea ajuta profesorii să-şi îmbunătăţească climatul disciplinar al orelor”, crede Kristen Weatherby.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite