Educația teatrală, materie obligatorie în clasa a XI-a, educația sexuală nu este în programa școlară
0Începând cu anul 2026, elevii de clasa a XI-a vor studia educația teatrală ca parte a disciplinei „Arte”, în timp ce părinții critică lipsa educației sexuale din programa școlară și momentul ales pentru introducerea noii materii.

Elevii din clasa a XI-a vor avea, începând din anul școlar 2026-2027, ore de educație teatrală incluse în cadrul disciplinei obligatorii „Arte”. Aceasta cuprinde și educația muzicală și vizuală și are drept scop combaterea analfabetismului funcțional prin implicarea elevilor în activități practice și multisenzoriale.
Orele vor fi susținute de profesori care au absolvit programe de Teatru și Artele Spectacolului, potrivit Ordinului de ministru nr. 4350/2025 privind noile planuri-cadru pentru învățământul liceal. Măsura este rezultatul unei campanii inițiate de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC) București și sprijinită de Consorțiul ARTE, format din instituțiile de învățământ superior care oferă programe în domeniul artelor spectacolului.
Conform planului, în clasa a XI-a sunt prevăzute 36 de ore de educație teatrală, care pot fi distribuite ca o oră pe săptămână sau concentrate, în funcție de organizarea fiecărei unități școlare.
Critici din partea părinților: „E foarte târziu”
Mai multe asociații de părinți consideră că această inițiativă, deși utilă, vine prea târziu. Eleonora Țiu, membră a Asociației de Părinți „Iuliu Maniu” și lector universitar la Facultatea de Arte din Oradea, spune pentru HotNews.ro că momentul ales este neinspirat, deoarece elevii de clasa a XI-a sunt deja concentrați pe pregătirea pentru examenele finale și admiterea la facultate.
„Adică să introducem în clasa a XI-a, când deja la absolut toate specializările copiii se concentrează pe cu totul altceva, e făcut așa, parcă pe genunchi, cumva să mulțumim UNATC-ului care a venit cu ideea de a introduce, ceea ce e foarte bine, dar e foarte târziu”, afirmă Țiu.
Ea subliniază că ar fi fost mai potrivit ca studiul teatrului să fie introdus în gimnaziu, unde se produce, de regulă, „ruperea” în înțelegerea textului și scăderea nivelului de literație.
„Practic, înainte să interpretezi un text, trebuie să-l înțelegi. Ajută foarte mult la literație, la reducerea analfabetismului funcțional și, dacă este făcut și în colaborare cu profesorii de limba și literatura română, cu cei de limbi străine, este extraordinar”, explică Țiu.
Ea mai atrage atenția asupra lipsei de colaborare între discipline, o problemă veche a sistemului educațional: „Profesorii nu sunt învățați să colaboreze, să lucreze împreună, să existe o logică între ceea ce se studiază”.
Ministerul Educației: Învățământul liceal nu este doar despre BAC
Secretarul de stat Bogdan Cristescu răspunde criticilor aduse și spune că alegerea clasei a XI-a ca moment pentru introducerea educației teatrale ține de contextul general al reformei educaționale. El subliniază că adolescenții au nevoie, mai mult decât oricând, de educație interculturală, autocunoaștere și dezvoltarea inteligenței emoționale.
„Dacă facem referire la acest context de teatru social, de educație interculturală, de managementul emoțiilor, de o anumită parte a psihologiei autocunoașterii, vă dați seama că sunt anumite aspecte care poate, la vârsta adolescenței sau tinereții, sunt chiar mai apăsătoare. (…) Dacă punem problema așa, înseamnă că în clasa a XI-a și în clasa a XII-a nu mai facem nimic, ci ne pregătim pentru facultate și bacalaureat. Vorbim de învățământ obligatoriu”, a declarat Cristescu pentru HotNews.ro.
Educația sexuală rămâne o absență notabilă
În timp ce educația teatrală devine materie obligatorie, educația sexuală lipsește în continuare din programa oficială. Subiectul a fost intens discutat în spațiul public, în special în mediul online, unde tineri și părinți și-au exprimat dezamăgirea față de absența acestei componente esențiale.
Întrebat de HotNews.ro de ce nu există o disciplină distinctă de educație sexuală, Bogdan Cristescu a explicat că aceste informații vor fi integrate în alte materii, precum biologia sau consilierea și orientarea.
„Educația juridică, educația pentru sănătate și tot, temele acestea vor fi atinse în cadrul mai multor discipline, pe de o parte la biologie, pe de altă parte la consiliere și orientare, pe de altă parte la educație pentru o viață sănătoasă. Sunt teme pentru care nu poți face o disciplină distinctă. Nu am absolut nicio reținere, dar știți că, apropo de educație sexuală și tot, reacțiile oamenilor sunt suficient de împărțite”, a afirmat Cristescu.
Curricula actuală definește educația pentru sănătate ca un ansamblu care vizează sănătatea fizică, mintală, socio-emoțională, inclusiv sănătatea orală și pregătirea viitorilor adulți din perspectiva vieții de familie și a educației parentale.
Cu toate acestea, un studiu realizat de Salvați Copiii arată că programul „Educația pentru sănătate în școala românească” ajunge, în realitate, la doar 6% dintre elevii din România.