Diversitatea și orientarea sexuală, cartoful fierbinte din legile Educației

0
Publicat:

Diversitatea și orientarea sexuală prevăzute în proiectul de lege a Educației stârnesc noi controverse: principalele Biserici cer eliminarea prevederilor, în timp ce minoritățile sexuale și reprezentanții elevilor şi studenților se opun. Principala problemă semnalată se referă la cum le va fi explicată copiilor tema identității de gen.

Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Patriarhia Română și alte 12 biserici și culte religioase importante (printre care Biserica Romano-Catolică și cea Greco-Catolică) au cerut, într-o scrisoare deschisă, ministrului Educației, Ligia Deca, să elimine mai multe articole din proiectul legii Educației. Cerinţele se referă la definirea diversității și obligativitatea profesorului de a o promova în școală.

În document, diversitatea este definită drept „respectarea și valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, identitare, a sensibilității și a empatiei, alături de întărirea și pozitivarea imaginii de sine individuale și colective“.

Alte solicitări se referă la eliminarea sintagmei „orientarea sexuală“ din proiectul legii Învăţământului preuniversitar, renunţarea la formularea „dogmă religioasă“ și menținerea statutului actual al disciplinei Religie în trunchiul comun și includerea ei pe lista materiilor de Bacalaureat.

Potrivit proiectului, în unităţile de învăţământ şi în cadrul activităţilor educaţionale sunt interzise discriminările „pe criterii de vârstă, etnie, sex, origine socială, orientare politică sau religioasă, orientare sexuală sau alte tipuri de discriminare, inclusiv segregarea școlară prin concentrarea elevilor în anumite spații școlare, săli de clasă, clădiri, structuri, bănci sau activități și comportamente care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență psihologică – bullying, cât și ca violență fizică, precum și orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea fizică/psihică ale beneficiarilor primari și ale personalului din învățământ. Sunt interzise, de asemenea, manifestările și propaganda de natură politică și prozelitismul religios“.

Ce argumente au Bisericile

Demersul a fost justificat de reprezentanții Bisericilor prin faptul că doresc să-i protejeze pe elevi de „ideologia de gen“, promovată tot mai intens și în România.

„Ideologia de gen“, care descrie ca normalitate o deviație psiho-somatică numită „transgenderism“, nu constituie miezul unei științe reale, ci este o artificială construcție ideatică, așa-zis culturală, orientată în răspăr cu realitatea, cu logica, cu biologia, cu antropologia, cu ordinea firii structurată de cele două sexe: masculin și feminin/feminin și masculin“, argumentează reprezentanții Bisericilor.

Totodată, mai spun aceștia, „obligativitatea de a promova «diversitatea sexuală» în școală, de a li se prezenta copiilor ca «normalitate» posibilitatea aberantă de a-și schimba genul din masculin în feminin sau «neutru» (genuri strict gramaticale, nu biologice), dar și prezentarea unor forme de sexualitate marginală ca «firești» este una total abuzivă și nocivă pentru formarea intelectuală și morală a unor tineri care trebuie să se pregătească în anii de acumulări culturale pentru viața și societatea reale, nu utopice, sprijinite pe familia naturală datorită căreia istoria omenească a mers și merge mai departe“.

Bisericile admit existenţa persoanelor transgender, catalogându-le drept „devieri de la normă“ pentru care „trebuie să existe toată înţelegerea şi sprijinul fireşti“.

„De aici nu rezultă că aceste persoane s-ar putea simți discriminate de folosirea corectă a gramaticii și a genului masculin și feminin în comunicarea publică, mai ales în școala ca spațiu al formării în spiritul realității și adevărurilor elementare, așa cum nu rezultă că alte forme de sexualitate decât heterosexualitatea ar trebui să fie prezentate unor copii în cadrul formator al școlii ca posibile «modele» de viață intimă“, conchid reprezentanţii Bisericilor.

Petiție a ONG-urilor

În replică, 42 de organizații nonguvernamentale, printre care cele care susţin minorităţile sexuale, dar şi asociaţii de elevi şi studenţi, au transmis o scrisoare deschisă ministrului Educației, în care atrag atenția asupra importanței diversității ca valoare fundamentală a procesului de educație.

Acestea au lansat o petiție, cerând ca nediscriminarea de orice fel, inclusiv cea sexuală, să fie în continuare respectată cu fermitate în școli.

Reprezentanții organizațiilor susțin că solicitarea Bisericilor încalcă prevederi legale naționale, dar și internaționale privitoare la educație și la drepturile omului. „Într-o Europă definită de mottoul «unitate în diversitate», considerăm că este menirea școlii românești de a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante“, se arată în documentul organizațiilor civice.

Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, susține că este pentru diversitate și eliminarea discriminării, însă în același timp respinge promovarea în școală a „ideologiei de gen“.

„Diversitatea înseamnă că poți fi diferit fizic, poți gândi altfel, poți fi de altă etnie, poți fi de altă religie, poți avea un handicap. Asta înseamnă, după părerea mea, acceptarea noțiunii de diversitate. Înțeleg temerea unor persoane, aceea de a nu se ascunde în spatele noțiunii de diversitate promovarea ideologiei de gen. (...) Susțin 100% informarea, care poate fi făcută într-un mod nediscriminatoriu de către un profesionist, și nu voi susține promovarea unei ideologii de gen“, a explicat reprezentantul părinților, pe pagina de Facebook.

”Diversitatea, principala bogăție a unei societăți”

Contactat de „Adevărul“, sociologul Mircea Kivu susţine că definiţia diversității din actualul proiect de lege trebuie menținută.

„Articolul pe care Bisericile îl vor eliminat se referă la diversitate în general – etnică, sexuală, națională, religioasă. Din punctul meu de vedere, diversitatea este principala bogăție a unei societăți. Eliminarea diversității este un pas către absolutism. Diversitatea înseamnă că fiecare are propria lui concepție despre viață, fiecare poate să aibă obiceiuri proprii, credințe proprii. Iar în școală ar trebui promovată toleranța“, argumentează Mircea Kivu.

Cât privește ideologia de gen și promovarea ei în școală, însăși folosirea termenul de ideologie este un abuz, mai spune Kivu: „Nu există o ideologie de gen. Ce este aceea? Ideologie înseamnă un complex de idei, nu pur și simplu o afirmație. De exemplu, ideologia comunistă nu este numai o afirmație. Ci pornește de la afirmarea rolului claselor, a primordialității economicului și așa mai departe. Deci, ideologia este mult mai mult decât simpla afirmare a faptului că există genuri. Și că genul este diferit de sexul biologic. Asta refuză de fapt Biserica să accepte. Că oamenii pot să-și asume un gen care să fie diferit de sexul cu care s-au născut“, subliniază sociologul.

Specialistul consideră că în școli ar trebui să existe cursuri de educație sexuală, în cadrul cărora să li se explice copiilor, în funcție de puterea lor de înțelegere, că există sexe diferite și care este rolul lor. „Dar acest lucru ar trebui făcut pe măsură ce inteligența copiilor este suficient de formată. Nu poți să-i spui unui copil de 5 ani că-și poate schimba sexul, pentru că, evident, nu va înțelege nimic din asta“, consideră Mircea Kivu.

Psihologii și pedagogii sunt cei care ar trebui să structureze mesajul astfel încât să nu tulbure mințile copiilor. Așa cum psihologii și pedagogii știu la ce vârstă să predea teorema lui Pitagora – pentru că nici aceasta nu este explicată la grădiniță, mai spune sociologul, tot ei sunt cei chemați să explice și informațiile legate de sex și identitatea sexuală.

Potrivit președintelui Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, când vine vorba de diversitate, majoritatea persoanelor se gândesc la cea sexuală.

„Acest lucru nu este corect și nu este adevărat. (...) Acest concept, de diversitate, nu are cum să lipsească dintr-un proiect de lege”, a declarat Csaba Asztalos la Europa Liberă.

Ce spun psihologii

Potrivit psihologului Keren Rosner, psihoterapeut, diversitatea sexuală nu trebuie să fie promovată ostentativ, dar necesită explicată elevilor atunci când apar primele întrebări. "„Nu cred că este sănătos să se promoveze, să fie ostentativ, să fie prea mult, să vină de nicăieri această informație, să fie foarte frecvent adusă în discuție. Însă, este foarte sănătos și este bine ca atunci când există această curiozitate a copilului sau când copilul începe să observe astfel de lucruri, să se discute deschis la școală. Adică să nu fie un subiect tabu, să nu fie un subiect rușinos, ci un subiect discutat și lămurit pentru copil.

 Sigur, nu oricând, oriunde, începând de la clasa I sau de timpuriu. Dar atunci când apar primele întrebări trebuie să se discute într-un mediu organizat. Iar discuția trebuie ținută de un profesionist – un psiholog – care să vorbească despre aceste lucruri. Pentru că nu putem nega existența lor, că la un moment dat copiii se confruntă cu astfel de informații și e mai bine să fie lămuriți corect decât să-și perpetueze niște explicații și să considere acest subiect rușinos. De vorbit poate vorbi și învățătoarea sau dirigintele, dar trebuie să o facă nepărtinitor pentru că, de foarte multe ori, profesorii sunt cei care pledează pentru o variantă sau alta, în funcție de propriile lor convingeri”, a declarat specialistul pentru Adevărul.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite