Dezbaterea Big Brother în școli - între siguranța copiilor și normele GDPR

0
Publicat:

Propunerea legislativă care prevede ca în toate grădinițele și creșele din România să fie montate camere de supraveghere video și audio, inclusiv în sălile de clasă, a împărțit, așa cum era de așteptat, societatea în două. Reporterii „Adevărul” au discutat cu mai mulți experți care au tranșat problema. 

Creșele și grădinițele ar putea fi obligate să aibă camere de supraveghere. Sursa foto: arhivă
Creșele și grădinițele ar putea fi obligate să aibă camere de supraveghere. Sursa foto: arhivă

Conform proiectului legislativ, toate creșele și grădinițele - atât cele de stat cât și cele particulare - ar putea fi obligate să instaleze sisteme de monitorizare audio-video în sălile de clasă, în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese și cele de festivități. Apoi, unitățile respective vor trebui să transmită părinților modalitatea prin care vor putea accesa imaginile pe toată perioada cât copilul lor se află în incinta unității de învățământ respective, se mai arată în proiect. Mai mult, implementarea sistemelor de supraveghere s-ar putea realiza fără acordul părinților, având în vedere că aceste camere ar putea deveni obligatorii în contextul prevenirii incidentelor de orice fel. 

Însă, această propunere naște o serie de controverse și încalcă flagrant regulamentul GDPR.  Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitatea Datelor din România, a precizat pentru „Adevărul” că „atât angajații cât și copiii noștri sunt considerați de regulamentul GDPR persoane vulnerabile. În aceste condiții, ar trebui să le protejăm suplimentar datele cu caracter personal. Haideți să ne imaginăm ce înseamnă 30 de părinți care vor avea acces non-stop la sunet, dar și la imaginile cu toți copiii din grupa respectivă, nu doar cu propriul copil. Cum îi protejăm pe ceilalți? Căci la creșă și grădiniță copiii sunt schimbați în acele spații. Inclusiv înainte de somn. Iar mulți încă mai poartă pampersi de care, evident, sunt schimbați. Discutăm despre niște intimități care se petrec în acele spații și într-o proporție mult mai mare decât la școală. Și acum, să ne imaginăm că toți părinții au acces la acele imagini, la ce se întâmplă acolo. Chiar dacă nu are posibilitatea prin sistemul de supraveghere să copieze imaginile, orice persoană le poate înregistra sau fotografia cu propriul telefon mobil. Și le poate distribui mai departe. Deschidem, fără să ne dăm seama, calea unor abuzuri greu de imaginat!”, ne-a explicat specialistul. Și, se întreabă expertul, cine se va ocupa de mentenanță, cine va avea acces vizual la înregistrări, cât timp se vor păstra imaginile în arhivă? Cine va prelucra aceste date? 

Director de grădiniță: „Aș investi în oameni, nu în sisteme de urmărire”

Ileana Ionescu, directoarea grădiniței „Scufița Roșie” din București, ne-a mărturisit că, în general, o cameră de supraveghere amplasată în clasă nu îl face pe profesor decât să lucreze sub presiune și în stres. „În momentul în care profesorul, învățătorul sau educatorul nu intră relaxați la clasă, în momentul în care simt presiune și constrângere, nu mai pot lucra așa cum ar trebui s-o facă: Lliniștiți concentrați, dedicați. S-ar simți în permanență urmăriți și judecați chiar. Mai bine s-ar investi în formarea personalului didactic, în așa fel încât să nu avem nevoie de supraveghere audio-video”, a precizat aceasta.

Directoarea a mărturisit că nu se află de nici o parte a baricadei. „Eu nu sunt și pro nici contra, pentru că în unitatea noastră nu au fost probleme, nu sunt probleme, educatoarele își fac meseria cu drag și nu ne este teamă de nimic. Însă, trebuie avut în vedere faptul că există părinți care pun oricum presiune pe sistemul de predare și evaluare, la modul general vorbind. Ar trebui privită problema și din punctul acesta de vedere”.

Directoarea grădiniței „Scufița Roșie” din Capitală a precizat că amplasarea de camere video nu ar fi nici o problemă în unitatea sa de învățământ. „Noi nu avem acest stres. Oricum, avem camere pe holuri, la intrări și în curte. Nu avem nimic de ascuns. Suntem transparenți. Sunt sau nu monitorizată, eu tot așa îmi fac treaba”, a mărturistit dascălul.

Însă, mai atrage ea atenția, o astfel de monitorizare la clasă nu ar fi în beneficiul nimănui. „Vor există profesori care se vor simți hăituiți. Li se dă din start sentimentul că nu sunt de încredere. Că trebuie verificați. Consider că, în loc de a face o astfel de investiție în sisteme, mai bine am face-o în oameni”.

Supravegherea video din școli încalcă regulamentul GDPR

Camerele de supraveghere video sunt montate în școli și licee, conform legii, însă există și aici anumite restricții. În licee, de exemplu, sistemul de supraveghere este amplasat la intrările în instituție, pe holuri și în curtea școlilor, în timp ce, în multe unități de învățământ gimnaziale, sistemele sunt montate inclusiv în clase. Motivul? În aceste săli se organizează examenele de Evaluare Națională, examene monitorizate video. Conform legii, camerele pot funcționa însă și în restul anului, urmărind, practic, activitatea de zi cu zi de la ore, mai ales acolo unde au loc des incidente. Dar, acest lucru se întâmplă numai cu acordul majorității părinților. Adică 50%+1. 

Însă, această măsură, spune Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitatea Datelor din România, nu respectă regulamentul GDPR. „Monitorizarea ar trebui să se facă după ce toți părinții își dau acordul. În cazul de față, nu majoritatea ar trebui să decidă. Și încă un aspect: nu și-a pus nimeni următoarea problemă: cum procedăm în cazul în care azi un părinte își dă acordul, iar peste un timp și-l retrage? Teoretic, în acel moment, camerele ar trebui să nu mai funcționeze. Dar, oare chiar se și întâmplă așa? Apoi, consimțământul părinților cu privire la funcționarea camerelor în sălile de clasă este trecut în contractul educațional. Normal ar fi, după cum spune regulamentul GDPR, ca acest consimțământ să fie luat separat, în urma unei note de informare. O semnătura la finalul contractului nu înseamnă că mi-am dat acordul”, mai spune specialistul în protecția datelor. 

După ce că implementarea sistemului de supraveghere video în școli încalcă regulamentul GDPR, acum autoritățile vin cu o idee și mai năstrușnică, este de părere Daniela Cireașă. „Vor camere video fără acordul părinților, iar la imagini să aibă acces toată lumea!”

Iulian Cristache, președintele Federației Părinților din România, ne-a explicat că monitorizarea audio-video implementată în toate unitățile de învățământ ar preveni actele de violență în școli și bullying-ul. „În momentul în care vor fi montate camere de supraveghere în toate clasele, nu vor mai exista atât de multe conflicte între elevi, dar și între profesori și elevi. De asemenea, vom avea o prezență mai mare la ore, atât în ceea ce-i privește pe elevi, cât și pe profesori. Sunt dascăli care nu respecta orele, care vin și cu 15 minute mai târziu la clasă. La fel, avem de-a face cu foarte mulți elevi agresivi. Știind ca ai posibilitatea să demonstrezi tu, ca profesor sau părinte, un anumit comportament, eu cred că lucrurile nu vor merge decât spre bine”, a explicat acesta. 

Iulian Cristache  precizat că este nevoie de supraveghere audio video în școlile din România, însă cu un regim special de acces la imagini. „Cum ar trebui procedat? În momentul unui conflict, părintele ar trebui să aibă dreptul să solicite accesul la imagini. Pentru a avea dovada. Iar conducerea școlii ar trebui să-i permită acest acces”, a explicat el procedura. „Nu trebuie să ajungem în cealaltă extremă, în care să adâncim și mai mult prăpastia dintre părinți și profesori. Nu mi se pare normal, ca părinte, să te uiți non stop, în orice moment și în orice secundă, la aceste imagini. Există riscul ca unora dintre părinți, și mă refer aici mai ales la cei care nu au un nivel foarte ridicat de educație, să li se pară că orice intervenție a profesorului sau orice lucru care se întâmplă în clasă trebuie sesizat”. 

Iulian Cristache a mai spus că  există părinți care se implică în actul educațional, ceea ce nu este deloc în regulă. „Aceste camere ar trebui să prevină violența în școli și nu să permită părinților să judece actul educațional. Doar un director de școală poate evalua performanța sau non performanța cadrelor didactice din instituția respectivă. Există pentru asta  metodiști, inspectori școlari, instituții. Nu noi, părinții ar trebui să facem asta”. 

„Și profesorii sunt agresați. Camerele ne-ar oferi dovada cea mai clară”

Împotriva camerelor de luat vederi în sălile de clasă nu sunt împotrivă doar experții în protecția datelor cu caracter personal și anumiți profesori, ci și mulți părinți. 

În acest context, am discutat cu directoarea unei școli generale din județul Bihor. Aici, din 27 de clase, doar în șase se folosește supravegherea video. Iar asta nu pentru că nu ar vrea profesorii, ci chiar părinții s-au opus. Motivul? „Avem în școală copii cu probleme de comportament, iar părinții și-ar dori să îi protejeze”, a explicat aceasta.  Directoarea ne-a declarat că părinților le este teamă inclusiv de cei de la Protecția Copilului, care s-ar putea sesiza în anumite situații. „Avem copii din familii dezorganizate, monoparentale, copii cu situație financiară precară. Există agresiuni, bullying..am solicitat amplasarea de camere, dar în multe clase nu s-a întrunit majoritatea”, a mai spus ea.

Iulian Cristache întărește aceasta idee. „Avem și copii problemă, iar părinții nu-și doresc dovada palpabilă a ceea ce fac unii dintre ei la ore. Ca să nu existe repercursiuni”. 

Directoarea școlii din Bihor ne-a mărturisit că sistemul de supraveghere video i-ar proteja inclusiv pe profesori. „Am avea dovada de netăgăduit ceea ce se petrece zi de zi la oră. În momentul în care un profesor ar spune că a fost deranjat, agresat, ar avea și dovada acestui fapt. Acum, e doar cuvântul lui împotriva cuvântului agresorului. Dacă totul s-ar înregistra, am avea dovada, iar elevul ar fi sancționat. Ei vor însă să „sară” peste aceste sancțiuni. Sunt unii părinți cu care nu putem colabora deloc”. Dar, în general, mai spune dascălul, părinții nu sunt dispuși să facă echipă cu școala”, 

Conform legii actuale, conducerea școlilor poate solicita introducerea camerelor de supraveghere cu acordul părinților în situații de conflict. „Deocamdată avem sistem de supraveghere video pe holuri, pe clădiri. Și în clasele unde am obținut acordul părinților. Însă, ne dorim acest sistem implementat în toată școala. Profesorii mi-au spus că s-ar simți mai în siguranță”, a mai declarat directoarea școlii din Bihor.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite