Cu profesorii la psihiatru. Cum ar putea fi taxați bătăușii de la catedră
0Copii loviți, bruscați, amenințați și umiliți de dascăli în fața întregii clase. Ne place sau nu, este realitatea care se petrece în foarte multe școli din România, acolo unde educația încă se mai face cu bățul și cu palma. Totul, cu aprobarea tacită a celorlalți profesori, a directorilor și uneori chiar a părinților. „Ce s-a întâmplat la școala din Prahova, acolo unde un copil de clasa a III-a a fost „ciufulit” de învățătoare, ar trebui să dea de gândit tuturor și să tragă un mare semnal de alarmă”, a declarat pentru „Adevărul” psihologul Radu Leca.
„O să mă duc la Dumnezeu și o să spun că m-ai bătut”
Un copil mic, de clasă primară, traumatizat la școală de profesori, este un copil căruia i s-au retezat aripile înainte ca el să fi învățat să zboare, consideră psihologul Radu Leca. „Dacă vrei să nenorocești un copil și să-l transformi în cea mai proastă versiune a sa, atunci tu, ca profesor, îl vei lovi și îl vei umili. În momentul în care copilul este umilit de față cu toți ceilalți colegi, traumatizat din punct de vedere fizic și psihologic, în interiorul minții sale apare, în baza noțiunilor de frică și de rușine, alături de noțiunea de umilință publică, dorința de a face rău. E un sentiment de răzbunare care se naște în sufletul său și care îl poate măcina mult timp, poate chiar întreaga viață”, este de părere specialistul.
Psihologul ne-a dat ca exemplu cazul unui băiețel de patru ani din Călărași bătut frecvent de tatăl său alcoolic și toxicoman „A fost un caz care m-a cutremurat, pe care eu, vă spun sincer, l-am redirecționat pentru că m-a afectat teribil. S-a întâmplat acum câțiva ani. Copilul era maltratat doar din simplul motiv că semăna cu mama lui, pe care bărbatul o ura și de care se despărțise. Știți ce i-a spus băiețelul tatălui înainte de o nouă repriză de palme și curea? „Eu, când o să mor, o să mă duc la Dumnezeu și o să-i spun că m-ai bătut”. Așa a simțit copilul că se răzbună, că-și face dreptate”.
Psihologul a explicat că bătaia, agresiunea, violența fizică sau emoțională nu corectează comportamente. Dimpotrivă. Victima va purta în sufletul său traume care o vor însoți întreaga viață. „În momentul în care un copil este abuzat de către reprezentantul autorității academice, de față cu toți ceilalți colegi ai lui, avem multiple traume pe care acesta le înmagazinează. Rușinea în raport cu sine pentru că nu a putut să se apere. Rușinea în raport cu ceilalți colegi pentru că au trebuit să vadă cum a fost umilit de către profesor. Și, evident, dorința imensă de a se răzbuna pe profesor”.
Psiholog: „Victima are nevoie de validarea sentimentelor pe care le trăiește”
Psihologul recomandă părinților să reacționeze imediat ce află că un dascăl le-a agresat copilul. „Părinții ar trebui să se adreseze autorităților și să depună plângeri peste tot: la poliție, la Inspectoratul școlar, la Ministerul Educației, la Direcția pentru Protecția Copilului”.
Apoi, elevul agresat trebuie scos de urgență din mediul în care activează cadrul didactic respectiv. „Părinții nu ar trebui să-și mai lase copilul în același spațiu cu agresorul. Acel dascăl nu ar trebui să mai aibă voie să se apropie de copil. Indicat ar fi chiar un ordin de protecție, o măsură care să-l împiedice pe profesor să-l manipuleze pe elev, să-l influențeze, să-l facă să-și retragă acuzațiile. Căci agresorul asta va încerca. Să minimalizeze suferința acelui copil, să manipuleze adevărul. Va încerca să se apere, să-și justifice gestul sau fapta atât în fața copilului, cât și a colegilor de cancelarie, cât și în fața părinților”, consideră Radu Leca.
Acesta îi sfătuiește pe părinții elevului din Prahova să se adreseze unui psiholog pentru că acest copil are nevoie de consiliere. „Sunt necesare consilierea psihologică și, evident, obligativitatea unor ședințe de dezvoltare personală și emoțională. Copilul trebuie ajutat să se reintegreze în clasă, în școală, în mediul academic. Să nu uităm că el intră în fiecare zi în aceeași clasă unde a fost bătut și umilit. Apoi, acest copil intră zilnic în contact cu colegii lui care din răutate l-ar putea batjocori sau din bunătate l-ar putea ocroti”.
Orice elev maltratat la școală de către profesor, dacă nu primește ajutor de specialitate, va fi puternic traumatizat „până în momentul în care, ca și tânăr adult, va fi pus din nou în fața faptului împlinit, când următorul profesor îi va lovi copilul. Și el atunci va reacționa cu furie. Se vor reactiva atunci niște sentimente și reacții pe care le-a trăit el însuși în copilărie”, mai spune specialistul.
Părinții elevului agresat la școala din Prahova ar trebui să-i ofere copilului suport emoțional, înțelegere, dragoste. „Copilul are acum nevoie, mai mult decât oricând, de cineva care să-l protejeze, care să-l facă se se simtă în siguranță. Iar prin reacția promptă pe care au avut-o, părinții i-au validat copilului suferința, trauma. Iar asta este un lucru foarte bun, un prim pas către vindecare”.
Profesorii, expertizați psihic și psihologic
Învățătoarea de la școala din Moeciu, județul Prahova, care și-a agresat elevul trăgându-l pe păr, se află în pragul pensionării. L-am întrebat pe Radu Leca dacă vârsta, în cazul anumitor dascăli, nu-și spune, cumva, cuvântul. „Persoanele în vârstă se împart din punct de vedere al ideei de profesorat în mai multe categorii, dar două sunt foarte importante: persoanele care s-au apropiat de vârsta pensionării și care încă au răbdare cu copiii la clasă, dar răbufnesc acasă, și persoanele care prezintă răbdare acasă, dar nu mai au răbdare la școală. Să fie foarte clar”, a precizat psihologul. Acesta este de părere că învățătoarea nu mai are ce căuta la catedră, nu ar trebui să mai predea la clasă. „Părinții ar trebui să reacționeze, căci astfel de comportamente nu au ce căuta în școală. Ar trebui să fie boicotată la nivel de unitate de învățământ. Niciun copil niciodată nu trebuie să fie lovit, bătut sau umilit de către profesor. Nici un copil din acea școală nu ar mai trebui să intre în clasa unde predă dânsa”.
Psihologul consideră că astfel de situații nu ar mai avea loc dacă toate cadrele didactice, de la cei mai tineri dascăli până la cei mai în vârstă, ar trece o dată la 6 luni printr-o serie de expertize psihologice și psihiatrice. „Aceste două expertize ar trebui realizate în cadrul spitalelor de specialitate de stat, nu în cabinete particulare. Și numai în baza acestor documente profesorii ar trebui să-și poată desfășura activitatea”.
Mai mult, psihologul Radu Leca este de părere că profesorii ar trebui să urmeze o dată pe săptămână ședințe de psihoterapie. „Ca să avem oameni echilibrați la clasă. Fără implicarea psihoterapeuților, fără expertiza psihologică și psihiatrică, copiii noștri se află în pericol”.
Copilul trebuie învățat să nu accepte agresiunea celor din jur
Ce ar trebui să facă un elev atunci când un profesor are tendința de a-l agresa? Ce poate face un copil în acele momente când vede și știe exact ce urmează să se întâmple? Cum să reacționeze în fața agresorului? „Copilul trebuie să învețe să se ferească. În primul rând. Apoi să se ridice din bancă și să iasă din clasă. Să refuze să întindă mâna când i se cere pentru a fi lovit la palmă. Să nu stea și să aștepte pasiv să fie urecheat, lovit peste ceafă, pălmuit sau tras de păr. Elevul trebuie să iasă din sală respectivă, să se ducă direct în biroul directorului și să sune la 112. Sau să ceară ajutorul altor cadre didactice din școală. Orice incident trebui raportat”.
Dar ce te faci atunci când profesorii fac front comun? Se aliază, se acoperă unii pe alții? Încearcă fie să nu se implice deloc, să rămână neutri, fie sar în apărarea colegului agresor? „Profesorii se întâlnesc în cancelarie, discută unii cu alții, povestesc anumite lucruri despre copii, se cunosc între ei și se acoperă, de multe ori, reciproc. Mulți dintre ei, deși cunosc faptele de agresiune ale colegilor lor, aleg să nu intervină, aleg să tacă. Indirect sunt și ei vinovați, indirect sunt și ei agresori. Prin tăcere sunt părtași la violență”, a mai spus psihologul Radu Leca.