De ce părăsesc tinerii americani bisericile creștine și trec la ortodoxie?

0
Publicat:

Ben Christenson a fost crescut în religia anglicană. Mergea la biserică în fiecare duminică, a urmat o școală religioasă și a fost într-o tabără creștină în fiecare vară. Dar Christenson, în vârstă de 27 de ani, din Fairfax, Virginia, a simțit mereu dorul de o credință mai tradițională, scrie The New York Post.

Slujbă biserică ortodoxă/ FOTO:Arhiva
Slujbă biserică ortodoxă/ FOTO:Arhiva

Cel mai greu lucru despre biserica mea este că au existat o mulțime de schimbări chiar și în timpul vieții mele”, a declarat el pentru The New York Post. „Mi-am dat seama că într-adevăr nu exista nicio modalitate de a opri schimbarea”.

El a văzut cum tradițiile au dispărut: corul în robă a fost înlocuit cu o trupă modernă, liniile au fost estompate în ceea ce privește femeile, iar pozițiile de lungă durată cu privire la problemele LGBT s-au schimbat.

Astfel, Christenson a început să exploreze alte confesiuni în timpul facultății și a ajuns la cea mai tradițională dintre toate: creștinismul ortodox, spune el. În 2022, la vârsta de 25 de ani, s-a convertit.

„Mi se pare că în confesiunile principale este o hemoragie de oameni”, a spus el. „Dacă ești serios în privința creștinismului, religia creștin ortodoxă este mai cunoscută decât era înainte”.

Christenson, care strânge fonduri pentru organizații nonprofit, frecventează Biserica Ortodoxă Sfânta Maria din Falls Church, Virginia.

Convertirea înseamnă că acum trebuie să se spovedească frecvent, să recite rugăciunile prescrise și să țină post extrem, uneori pe perioade de 40 de zile. Slujbele săptămânale sunt, de asemenea, extrem de ritualizate și pot dura până la două ore.

Dar el spune că se simte foarte confortabil. „Există un sentiment de structură, de continuitate... Este exact la fel. Nu s-a schimbat. Nu se va schimba”.

„Cred că există o mulțime de protestanți care doresc o credință mai tradițională”

„Cred că există o mulțime de protestanți, mai ales tineri, care doresc o credință mai tradițională, întemeiată, istorică deoarece multe alte lucruri din viața noastră se schimbă tot timpul.”

Povestea lui Christenson nu este singulară. Pe măsură ce tot mai multe biserici protestante desfășoară steaguri Pride și bannere Black Lives Matter în fața porților lor, tinerii se îndreaptă către forme mai tradiționale de cult.

Un studiu al bisericilor ortodoxe din întreaga țară a constatat că parohiile au înregistrat o creștere cu 78% a numărului de convertiți în 2022, comparativ cu nivelurile anterioare pandemiei din 2019. Și, în timp ce, din punct de vedere istoric, bărbații și femeile s-au convertit în număr egal, mult mai mulți bărbați s-au alăturat bisericii începând din 2020.

Părintele Josiah Trenham conduce Biserica Ortodoxă Sfântul Andrei din Riverside, California, de aproape trei decenii - și a observat o creștere rapidă a interesului: „Ultimii patru-cinci ani au fost o creștere masivă. Nu există niciun semn de scădere. În orice caz, crește în continuare... Se întâmplă masiv, în toată țara.”

Biserica lui Trenham are 1.000 de participanți activi și, deși recentele convertiri din congregația sa au fost împărțite aproximativ în mod egal între bărbați și femei, el este de acord că majoritatea bisericilor ortodoxe din întreaga țară câștigă mult mai mulți bărbați.

Elijah Wee Sit, un tânăr de 17 ani din Toronto, a fost la rândul său evanghelist înainte de a ajunge la Ortodoxie. „Creștinismul modern mi se părea foarte diluat, iar slujbele protestante păreau mai mult un concert rock, plin de emoție”, spune el. Atracția față de ortodoxie a venit ca o reacție la „feminizarea” cultului religios din America de Nord. „Ortodoxia mi s-a părut mult mai masculină și mai serioasă. Aici, totul este despre Dumnezeu, nu despre noi”, adaugă Elijah.

Fenomenul creșterii numărului de convertiți tineri din rândul ortodoxiei nu este limitat doar la tinerii din America de Nord. Psihologul Jordan Peterson, un susținător al tradiției, afirmă că și tinerii din Generația Z sunt atrași de ortodoxie datorită stabilității și incontestabilității tradiției. „Ortodoxia nu depinde de un predicator, este un ritual, este un dans al istoriei și imaginii, care te include pe tine, dar nu te centrează pe tine”, spune Peterson.

Pentru mulți dintre acești tineri, ortodoxia reprezintă un loc stabil, unde pot găsi ceva durabil într-o lume aflată într-o continuă schimbare. Zachary Porcu, un catehet ortodox, a observat că tot mai mulți bărbați tineri se alătură cultului, căutând o religie care nu este „despre noi, ci despre Dumnezeu”. „Ortodoxia oferă o chemare la autodepășire, la o călătorie spirituală plină de provocări fizice, ce poate fi înțeleasă ca o formă de masculinitate autentică”, explică el.

Acești tineri, de la Elijah Wee Sit până la Zachary Porcu și mulți alții, găsesc în ortodoxie mai mult decât o religie: este un refugiu stabil într-o lume confuză și în continuă schimbare.

„Creștinismul din America de Nord a devenit extrem de emoțional”, a declarat pentru The Post Wee Sit, care a fost crescut ca evanghelist. „Mergând la serviciile religioase evanghelice, mi s-a părut că sunt ca niște concerte rock pline de emoție, cu mîni ridicate ”.

Elevul din clasa a 12-a spune că a fost atras de ortodoxie pentru că este mai tradițională și mai masculină. El apreciază în special provocarea și disciplina necesare pentru rugăciunea intensă și la post.

Urmează cursuri de catehism și intenționează să se convertească oficial anul viitor - chiar înainte de a absolvi liceul.

Tatăl său, un imigrant din Filipine, a avut inițial unele „rezerve”, dar îl susține și îl conduce 25 de minute în fiecare duminică pentru a putea merge la Biserica Ortodoxă Sfântul Gheorghe.

„Creștinismul modern... a devenit foarte diluat”

„Creștinismul modern... a devenit foarte diluat”, a spus Wee Sit. „Oamenii merg duminică la biserică, cântă câteva cântece, ascultă o predică de o oră care pare mai degrabă un discurs , apoi merg acasă și își continuă viața”.

Zachary Porcu, în vârstă de 36 de ani, este catehet, adică îi ajută pe noii membri să învețe despre credința ortodoxă. El spune că în prezent există peste 100 de persoane în clase care așteaptă să fie botezate și că există întotdeauna „o mică gașcă de bărbați tineri” printre ei.

În ultimii ani, el a văzut internetul ca un motor major: „Ortodoxia pe internet este un fenomen recunoscut... Tot timpul vin oameni care ne spun: „Eram pe internet și mă certam cu oamenii, apoi am descoperit ortodoxia și am găsit biserica voastră”.

Porcu, profesor de teologie care s-a convertit la vârsta de 24 de ani, înțelege de ce credința sa este atrăgătoare pentru tineri: „ortodoxia este o chemare la aventură pentru că îți cere să postești, să te rogi, să faci toate aceste lucruri fizice, să faci această călătorie de autodepășire care cred că poate fi contextualizată într-o dimensiune foarte masculină, atrăgătoare”.

Psihologul și autorul Jordan Peterson a declarat pentru The Post că a observat un număr tot mai mare de băieți din Generația Z, precum Elijah, care tind spre ortodoxie - în parte, spune el, pentru că tradiția o face incontestabilă.

Spre deosebire de o slujbă protestantă, care este mult mai dependentă de predicator, nu poți critica o slujbă ortodoxă. Este ca și cum ai merge la balet”, a declarat el pentru The Post.

Bailey Mullins, 26 de ani, a crescut ca baptist în Carolina de Sud.

A început să își pună întrebări cu privire la religie în liceu și la facultate - când a observat că multe confesiuni principale erau „cooptate de politică”, se divizau în ramuri conservatoare și liberale și erau distrase de dezbateri culturale precum problemele LGBTQ+.

Un curs de religie cu un profesor care era creștin ortodox l-a inspirat să participe la prima sa liturghie la vârsta de 21 de ani. S-a convertit doi ani mai târziu.

„Am vrut să fiu într-un loc care era stabil și care nu urma să se schimbe”, a declarat el pentru The Post. „Se simțea foarte vechi, iar asta nu era ceva ce experimentasem în altă parte.”

Mullins, un designer grafic, locuiește acum în Alexandria, Tennessee. El spune că tot mai mulți bărbați tineri descoperă ortodoxia deoarece religia este, în sine, masculină.

„S-ar putea spune că ortodoxia în sine este mai masculină”

„S-ar putea spune că ortodoxia în sine este mai masculină, mai ales în comparație cu formele mai feminizate de creștinism care există astăzi, în care accentul se pune pe experiența emoțională, pe sentimentul de bine și pe apelul la sine”, a spus el.

„Ortodoxia nu este despre noi, este despre Dumnezeu, și cred că tinerii din ziua de azi pot intui acest lucru. Știm când ni se face pe plac”.

El frecventează Biserica Ortodoxă Sfântul Petru, despre care spune că este plină în cea mai mare parte de tineri convertiți ca el, care doresc, de asemenea, să simtă un sentiment de stabilitate într-o lume haotică.

„Totul se schimbă. Bisericile protestante se schimbă. Biserica Catolică se schimbă. Cultura se schimbă. Guvernul se schimbă.

Oamenii vor ceva istoric și care nu se va schimba. Vor ceva care să fie stabil și solid și care să nu fie construit pe nisip,” spune Mullins.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite