Reuters: Companiile aeriene ruse discută despre achiziționarea de aeronave blocate în Rusia din cauza sancțiunilor
0Companiile aeriene ruse au purtat discuții exploratorii cu cel puțin o firmă importantă vestică de leasing cu privire la utilizarea fondurilor de stat pentru a cumpăra unele dintre cele peste 400 de avioane blocate în Rusia după invazia acesteia în Ucraina, potrivit documentelor și surselor.
Propunerea, care ar avea nevoie de aprobarea UE ar testa posibilitățile de compromis într-un război economic dintre Moscova și Occident, ar putea reduce o notă de plată de miliarde de dolari cu care se confruntă locatorii și asigurătorii și ar putea permite companiilor aeriene ruse să-și asigure proprietatea oficială a avioanelor cu o reducere potențial mare.
O sursă din aviația rusă a spus că propunerea este încă în discuție, dar că unii oficiali ruși au fost pesimiști cu privire la obținerea aprobării din partea Uniunii Europene.
Un oficial al UE familiarizat cu discuțiile pe această temă a refuzat să comenteze.
Înainte de ceea ce Moscova numește „operațiunea sa militară specială” în Ucraina, Rusia era o piață majoră pentru locatorii de avioane, care cumpărau avioane de la Boeing (BA.N) și Airbus (AIR.PA) și le închiriau companiilor aeriene ruse care doreau să evite costul inițial și inflexibilitatea achiziționării de avioane în sine.
Dar după ce sancțiunile occidentale au forțat locatorii să anuleze aceste contracte, Moscova a refuzat să permită avioanelor să plece, existând în prezent avioane în valoare de aproape 10 miliarde de dolari în Rusia, fapt care a declanșat reclamații ale locatorilor împotriva propriilor asigurători.
Detaliile despre discuțiile dintre companiile aeriene ruse și un locator au apărut într-un caz într-o instanță irlandeză în care locatorii majori dau în judecată asigurătorii, inclusiv Lloyd's of London (SOLYD.UL), pentru a asigura plata creanțelor lor.
AerCap (AER.N) , SMBC Aviation Capital și Avolon, cei mai mari locatori din lume, au refuzat să comenteze dacă au fost implicați în discuții privind plata avioanelor de la companiile aeriene ruse sau de la asigurătorii acestora.
Sancțiunile UE, care acoperă Irlanda, unde sunt înregistrate majoritatea aeronavelor închiriate, au interzis furnizarea de tehnologie de aviație entităților ruse și au stabilit un termen de 28 martie pentru rezilierea contractelor.
Nu a existat nicio sugestie că vreunul dintre locatari, care operează într-un sector foarte reglementat, ar fi încălcat sancțiunile în vreun fel, cifrele din industrie spunând că explorează toate opțiunile într-o situație fără precedent.
Locatorul numărul 2 mondial SMBC a declarat într-o scrisoare din 15 septembrie transmisă Înaltei Curți irlandeze că a vorbit cu Aeroflot (AFLT.MM) și cu asigurătorul Aeroflot, AlfaStrakhovanie.
„AlfaStrakhovanie a informat că a fost abordată de Aeroflot pentru a explora posibilitatea de a efectua plăți gratuite... către SMBC AC în soluționarea daunelor de asigurare”, se spune într-o scrisoare, a cărei copie a fost pusă la dispoziția Reuters și a altor persoane mass-media de către instanță.
Plata ar fi „în schimbul transferului dreptului de proprietate asupra aeronavei către asigurătorul rus sau către persoana nominalizată a acestuia”, a adăugat scrisoarea, care a fost publicată pentru prima dată de publicația irlandeză The Currency.
SMBC, care are o pierdere de 1,6 miliarde de dolari pentru 34 de avioane, a spus în scrisoare că, pe 2 septembrie, AlfaStrakhovanie i-a oferit 644,2 milioane de dolari pentru 17 avioane închiriate către Aeroflot, minus 82 de milioane de dolari deja plătiți în depozite și rezerve. Aceasta a fost o valoare „considerabil mai mică decât valorile agregate convenite” pentru aeronavă, a spus SMBC în scrisoare.
SMBC a mai spus în scrisoare că a fost abordată de către Elbrus Insurance Brokers LLC în numele companiei aeriene ruse NordStar și, separat, de către compania aeriană S7 pentru a discuta despre „soluții potențiale de rezolvare a situației”.
Aeroflot, AlfaStrakhovanie, Elbrus, NordStar și S7 nu au răspuns solicitărilor de comentarii.
SMBC a declarat în scrisoarea sa că a fost implicată în lobbyingul UE pentru a facilita un acord, în special o derogare de la articolul 3C din Regulamentul 833/2014.
O astfel de derogare „ar permite locatorilor operativi din UE să solicite autorizația de a transfera dreptul de proprietate asupra aeronavelor închiriate anterior către chiriașii ruși sau asigurătorii lor ruși”, se arată în comunicat.
Locatorii ar putea argumenta că acordul ar spori siguranța permițând accesul la piesele de schimb, a declarat Ross Denton, șeful comerțului internațional la firma de avocatură Ashurst.
Dar un oficial de finante occidental a spus ca orice intelegere s-ar confrunta cu obstacole legale si diplomatice majore, iar discutiile ar putea fi premature.
„În acest moment, ar fi o încălcare flagrantă a sancțiunilor. De ce guvernele ar fi dintr-o dată de acord cu acest lucru?” a spus înaltul oficial sub condiția anonimatului.