Paradox în Rusia: se confruntă cu o criză de combustibil, deși este unul dintre cei mai mari producători de petrol din lume
0În Federația Rusă există în prezent o penurie de combustibil și există temeri serioase privind strângerea recoltelor în unele regiune agricole din sudul ţării. Situaţia s-ar putea înrăutăţi în lunile următoare.
Comercianţii ruși spun că piaţa combustibililor a fost afectată de o combinaţie a diferiţi factori, inclusiv întreţinerea la rafinăriile de petrol, blocajele infrastructurii căilor ferate şi rubla mai slabă, care stimulează exporturile de combustibil.
Rusia a încercat să abordeze deficitul de motorină şi benzină în ultimele luni, considerând reducerea exporturilor drept ultima încercare de a preveni o criză gravă a combustibilului, care este o problemă sensibilă pentru Kremlin înaintea alegerilor prezidenţiale din martie.
O decizie guvernamentală de a reduce subvenţiile pentru rafinării ar înrăutăţi probabil disponibilitatea combustibilului în Rusia, cel mai mare exportator de cereale din lume.
Depozitele regionale de produse petroliere din regiunile de sud ale Rusiei au fost nevoite să reducă sau chiar să suspende vânzările de combustibil, în timp ce staţiile de alimentare cu amănuntul au fost nevoite să limiteze volumele vânzărilor de combustibil către clienţi.
„Bezina Ai-92 nu este disponibilă pentru vânzări cu amănuntul în regiunea Krasnodar. În Adîgheia şi Astrahan, nu există aproape deloc benzină şi motorină Ai-95”, a spus un comerciant din sudul Rusiei.
Un alt comerciant a spus că nu au avut loc vânzări de motorină la depozitele de petrol şi că nu există motorină pe pieţele de vânzare cu amănuntul pentru a doua săptămână consecutivă în toată zona Samara, situată în regiunea râului Volga.
Viceprim-ministrul rus Alexander Novak a precizat miercuri că nu există probleme cu combustibilul. Dar tot el a mai spus că guvernul lucrează la măsuri pentru a asigura o aprovizionare stabilă pe piaţa internă, inclusiv creşterea nivelului vânzărilor obligatorii la burse şi limitarea numărului de exportatori.
„Preţurile sunt nebuneşti”
Comercianţii explică că deficitul de pe piaţa cu amănuntul este urmat de o creştere bruscă a preţurilor cu ridicata. Statul plafonează preţurile de vânzare cu amănuntul, impunând vânzătorilor să majoreze preţurile la benzină şi motorină numai în conformitate cu inflaţia oficială.
Surse din industrie spun că situaţia nu se va îmbunătăţi mai devreme de octombrie, când multe rafinării de petrol îşi vor finaliza întreţinerea, în timp ce cererea sezonieră este de aşteptat să scadă.
Fermierii se plâng și ei de deficitul de combustibil.
„Există lipsuri de combustibil... preţurile produselor petroliere au crescut între 10% şi 20%”, a declarat Andrei Neduzhko, directorul general al exploataţiei agricole Step.
Compania sa operează în regiunile de sud ale Rusiei, Rostov, Krasnodar şi Stavropol. El a spus, însă, că nu există riscuri pentru campania de semănat de toamnă pentru exploataţia sa.
Preţurile angro la motorină au început să crească brusc în iulie. În ultimele două luni, preţurile motorinei la bursa de mărfuri au crescut în medie cu mai mult de un sfert, până la 67.000 de ruble (700 de dolari) pe tonă.
„Nu cumpărăm. Preţurile sunt nebuneşti", a spus un proprietar al unui depozit de combustibil.
Ministerul Energiei a precizat săptămâna trecută că volumul producţiei de produse petroliere a Rusiei a satisfăcut pe deplin cererea actuală de combustibil, ţinând cont de redirecţionarea unor exporturi de benzină şi motorină către piaţa internă, precum şi de utilizarea stocurilor.
Reprezentanții ministerului amintit au recomandat, de asemenea, la începutul acestei luni, companiilor petroliere să găsească modalităţi de a reduce creşterea preţurilor cu ridicata a combustibililor în regiunile agricole. Într-un comunicat, Ministerul Energiei spune că unele probleme de aprovizionare au apărut din cauza congestionării mari a căilor ferate din sudul Rusiei în timpul sezonului turistic.
Reprezentanții Căilor Ferate Ruse au explicat, la rândul lor, că au avut discuţii cu producătorii de petrol şi că sunt gata să rezolve problemele. De asemenea, au mai precizat că aprovizionarea cu combustibil către regiunile sudice prin intermediul căilor ferate nu depinde de o creştere a traficului de pasageri.
„Toate cererile de transport de combustibil pe rutele interne au prioritate... şi aproape 100% din toate produsele sunt livrate la timp”, se mai arată în comunicat.