Deficit de motorină în R. Moldova. Experţi: Este rezultatul plafonării aiurea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
pompa-benzina carburanti

Criză de motorină în Republica Moldova! Agricultorii se plâng că nu au de unde procura motorină pentru a prelucra câmpurile. Fermierii spun că motorina angro nu mai poate fi găsită nicăieri, iar staţiile PECO nu vând motorină decât direct în rezervor, notează IPN.

Experţii explică fenomenul prin faptul că există un deficit de motorină pe piaţa regională, din cauza războiului din Ucraina şi a perceperii depozitelor de motorină drept ţinte militare.

Reprezentanţii Asociaţiei „Forţa Fermierilor” spun că nu pot procura combustibil angro şi sunt nevoiţi să meargă cu canistrele la staţiile PECO, unde mimează procesul de alimentare în rezervor.

„Ieri, staţiile PECO nu mai vindeau motorină pentru că nu mai aveau rezerve. Staţiile nu vând decât în rezervor. Suntem nevoiţi să stăm cu butoaiele în portbagaj, ca să nu ne vadă prin camerele video de la staţii, ca să ne alimentăm. Parcă o furăm, nu o cumpărăm. În toată lumea este favorizat producătorul agricol, peste tot în UE şi în afara UE sunt preţuri preferenţiale la motorina agricolă. În ţările baltice sunt pompe pe care este indicat că este agro diesel, iar maşinile agricole se alimentează preferenţial. La noi nu poate fi vorba de favorizare, ei nu ne creează nici măcar condiţii în care s-o procurăm”, a spus reprezentantul Asociaţiei „Forţa Fermierilor”, Alexandru Brînză, în cadrul emisiunii „Secretele Puterii” de la JurnalTV.

Experţii spun că fenomenul deficitului de motorină este cauzat de războiul din Ucraina, care a perturbat lanţurile logistice. În acelaşi timp, potrivit specialiştilor, în condiţiile actuale, reglementarea preţurilor la carburanţi este inoportună.

„Este un deficit de motorină. ANRE induce lumea în eroare. La vamă sunt rânduri de 10 km de camioane. Este o problemă de logistică. În loc compania petrolieră să facă 2-3 curse pe săptămână, ea face o cursă în două săptămâni. Şi stau staţiile fără motorină. Sper că Guvernul nostru şi cel al României vor găsi o soluţie pentru a debloca vama”, a spus expertul în domeniu energetic, Sergiu Tofilat.

„Faptul că agricultorii sunt forţaţi să cumpere produse petroliere de la staţii sau dacă cumpără angro, e la un preţ mare, aproape ca la panou, este rezultatul acestei plafonări aiurea. Pe piaţa regională este un deficit legat de războiul din Ucraina, lanţurile logistice sunt tăiate, motorina stocată un Ucraina devine ţintă militară, depozite întregi sunt distruse. Dacă motorină nu ajunge, iar cei din Ucraina sunt gata să achite preţuri nebune pentru ea, de ce credeţi că motorina va merge pe o piaţă ca a Republicii Moldova care este plafonată şi reglementată?”, a spus expertul în domeniul energetic, Victor Parlicov.

Ieri, ANRE a venit cu o explicaţie pentru majorările fără precedent din ultima perioadă a preţurilor la carburanţi. Potrivit ANRE, majorările sunt o consecinţă a doi factori de bază: relansarea economiilor lumii după perioada pandemică şi războiul din Ucraina, care a perturbat lanţurile logistice tradiţionale şi a exclus parţial produsele petroliere din Federaţia Rusă de pe pieţele occidentale. De asemenea, ANRE menţionează că stocurile de produse petroliere sunt suficiente pentru acoperirea necesitaţilor curente ale economiei naţionale şi ale cetăţenilor.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite