Cine sunt cei mai mari exportatori din Republica Moldova: Producătorii de accesorii auto şi brokerii vamali

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania germană Draexlmaier Automotive este cel mai mare exportator din economie, iar întreprinderea moldo-rusă Moldovagaz principalul importator, potrivit datelor Serviciului Vamal

Clasamentrul celor mai mari 100 de exportatori din ţara noastră este condus al doilea an la rând de compania germană Draexlmaier Automotive, care produce componente pentru industria auto în Zona Economică Liberă (ZEL) Bălţi, arată datele Serviciului Vamal.

În primii 10 exportatori mai găsim încă doi producători de componente pentru automobile: Lear Corporation din ZEL Ungheni, pe locul patru, şi Introscop de la Chişinău (controlat de grupul german Leoni), pe locul nouă. Aceste evoluţii denotă faptul că investiţiile făcute de giganţii internaţionali în uzinele din Republica Moldova dau roade. Extinderea acestora este însă blocată de lipsa cadrelor de muncă calificate.

Reexporturile, afaceri ca pe roate

Pe locul doi în clasament se află brokerul vamal Vamcomplex, urmat de holdingul agro-industrial Trans Oil. Pe locul cinci a revenit monopolistul de pe piaţa metalelor Metalferos, care în anul 2012 a coborât pe locul 10. Între primele 10 companii exportatoare mai găsim încă patru companii specializate în brokeraj vamal şi transport de mărfuri: Transimex, Mol-Declar Proiect, Politrans-Broker şi Dunav-Tir.

Dominaţia companiilor specializate în prestarea serviciilor de transport denotă că afacerile reexportatorilor de mărfuri, în special de produse alimentare şi textile din Turcia spre piaţa rusească, nu par să fi fost afectate de restricţiile impuse de Serviciul Federal Vamal al Rusiei, care a interzis utilizarea Carnetelor de Transport Rutier Internaţional (TIR) pe teritoriul Federaţiei Ruse.

Restricţiile ruseşti lovesc în companiile moldoveneşti

Agenţii economici autohtoni susţin însă că afacerile lor au de suferit din cauza interdicţiilor autorităţilor ruse. „În urma presiunilor exercitate de statele membre ale Convenţiei TIR, ruşii au suspendat decizia unilaterală şi contrară reptului internaţional. Ulterior însă au reintrodus interdicţia utilizării Carnetelor TIR, la început doar la un post vamal, după care la toate. Aşa că firmele au fost nevoite să se adapteze, iar aceasta presupune costuri mai mari, pentru că plătim şi pentru a obţine autorizarea de a transporta marfa pe teritorului Rusiei“, explică Eugen Vieru, manager la compania Politrans-Broker.

Dintre producătorii agricoli se remarcă şi exportatorii de nuci, compania Sudzuker (locul 21), iar între cei mai mari producător de băuturi alcoolice cea mai înaltă poziţie o ocupă Zolotoi Aist, locul 29.

Resursele energetice domină importul

La capitolul importuri, domină de departe companiile care aduc resurse energetice. Moldovagaz, Lukoil, Petrom, Rompetrol, Energocom şi Tirex-Petrol ocupă şase din primele 10 poziţii din clasament. În top îi regăsim pe producătorii de componente auto, transportatorii şi reexportatorii, dar şi companii farmaceutice.

Clasamentul exportatorilor şi importatorilor arată că Republica Moldova este dependentă de exporturile şi importurile făcute de companiile străine mari. Situaţia s-ar putea schimba dacă companiile mici şi mijlocii cu capital autohton ar începe să producă pentru export.

Primii 10 exportatori

1. Draexlmaier Automotive
2. Vamcomplex
3. Trans Oil
4. Lear Corporation
5. Metalferos
6. Transimex
7. Mold-Declar Proiect
8. Politrans-Broker
9. Introscop
10. Dunav-TIR

Primii 10 importatori

1. Moldovagaz
2. Lukoil-Moldova
3. Draexlmaier Automotive
4. Petrom-Moldova
5. Rompetrol Moldova
6. Energocom
7. Tirex-Petrol
8. Vamcomplex
9. Trans Oil Ltd
10. Dita Estfarm

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite