Autoritatea fiscală din Moldova va activa ca o entitate juridică unică
0Începând cu 1 aprilie 2017, autoritatea fiscală din Moldova va fi reorganizată şi va activa ca o entitate juridică unică – Serviciul Fiscal de Stat. Actualmente, sistemul de administrare fiscală este constituit din Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (IFPS) şi 35 de inspectorate fiscale de stat teritoriale, fiecare având personalitate juridică distinctă, cu structură organizatorico-juridică individuală.
Şeful IFPS, Sergiu Puşcuţa, a declarat într-o conferinţă de presă că structura autorităţii fiscale datează din 1990 şi a moştenit unele momente specifice regimului sovietic, inclusiv organizarea după principiul teritorial. Această abordare nu permite însă Fiscului să-şi îndeplinească plenar misiunea. Au fost înregistrate cazuri de tratare diferită a legislaţiei fiscale de către inspectorate fiscale teritoriale. Activităţile de control nu întotdeauna dau efectul dorit din cauza lipsei personalului calificat inclus în grupele de control. Şi în afară de aceasta, în raza inspectoratelor fiscale teritoriale inspectorii fiscali îi cunosc pe toţi contribuabilii, astfel riscul apariţiei unor relaţii nereglementare, a unor cazuri de corupţie este mai mare.
„Noua structură prevede unificarea tuturor subdiviziunilor teritoriale şi a IFPS într-o sigură unitate şi trecerea de la principiul teritorial de organizare la principiul de organizare după funcţionalitate. Vor fi reduse costurile de administrare, vom putea să ne consolidam forţele când vor fi întreprinse acţiuni de combatere a evaziunii fiscale”, a precizat Sergiu Puşcuţa.
Potrivit şefului IFPS, ca urmare a reorganizării vor fi reduse 85 de funcţii de conducere din cele 321 existente. Numărul total al angajaţilor nu va fi însă micşorat, efectivul rămânând de 1892 de unităţi. Personalul Serviciului Fiscal de Stat va fi concentrat într-o structură centralizată cu: aparatul central, trei regiuni de administrare fiscală (Nord, Sud şi Centru), Direcţia generală administrare fiscală mun. Chişinău şi oficii de deservire şi prestări servicii contribuabililor la nivel teritorial.
„La prima etapă, acolo unde activează în prezent inspectoratele fiscale teritoriale vom păstra mici oficii fiscale, care vor oferi servicii contribuabililor. Contribuabilii nu trebuie să sufere din cauza reorganizării. Mai apoi, odată cu implementarea tehnologiilor informaţionale, va dispărea necesitatea acestor oficii”, a adăugat Sergiu Puşcuţa.
SFS va avea un director şi patru vicedirectori desemnaţi prin concurs. „Reorganizarea înseamnă şi schimbarea locului de lucru pentru unii angajaţi. Trebuie să spun că doar în opt cazuri angajaţii noştri au manifestat nemulţumiri, nu au acceptat schimbările. Sperăm ca după 1 aprilie să reuşim că completăm şi cele 177 de locuri vacante. Un element stimulativ fiind şi faptul că a fost operată puţin mai înainte o majorare a salariului. Ne vom concentra pe prevenirea încălcării legislaţie fiscale, a evaziunilor fiscale. Iar contribuabili oneşti vor avea de câştigat, ei vor fi mai rar vizitaţi”, a mai spus şeful IFPS.