Viitorul tehnologic al Chinei este încă nescris. De unde va veni inovaţia?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

China avansează rapid din punct de vedere tehnologic, dar  lipsa unei reforme a sistemului educaţional şi o cultură tolerantă în faţa eşecului vor zădărnici orice efort de a produce un nou Steve Jobs sau un nou Mark Zuckerburg.

Antreprenorul Kai-Fu Lee a povestit într-un interviu acordat BBC News care sunt noile provocări ale liderilor chinezi în ceea ce priveşte industria tehnologică.

În 1998, întors în China pentru a lucra la Microsoft, Kai-Fu Lee s-a axat pe cercetare tehnologică.

Lee îşi aminteşte că tinerii chinezi pe care îi cunoscuse în Statele Unite prezentau un potenţial ridicat, erau axaţi pe a avea succes şi foarte muncitori, dar le lipseau adesea condiţiile pentru a creşte profesional.„Simţeam că prin experienţa mea îi puteam ajuta să-şi dezvăluie întreg potenţialul, la fel cum credeam că pot obţine realizări măreţe pentru angajatorul meu”, mărturiseşte Kai-Fu Lee.

La sfârşitul anilor '90, persoanele care se aflau la conducerea sistemului de afaceri erau lipsiţi de experienţă. Companiile existau, dar liderii lor nu aveau capacitatea necesară pentru a le conduce. Industriile nu erau atât de dezvoltate, populaţia trăia cu senzaţia că ţara ei este înapoiată. Dar, după 14 ani, China are o economie în ascensiune, companii puternice şi de succes, conduse de lideri cu experienţă.

„La vremea aceea, multe companii se ocupau doar de fabricaţie şi acum sunt destule în sectorul hi-tech.Nu sunt în topurile din lume, dar sunt companii capabile, cu portofolii tehnologice decente”, consideră antreprenorul.

Kai-Fu Lee este de părere că ţara sa se află pe drumul de a deveni un adversar de temut pentru Coreea de Sud. Companiile vin cu idei noi de produse, înţeleg nevoile utilizatorilor, dar este foarte greu să prindă din urmă Statele Unite ale Americii, respectiv Silicon Valley, zona industrială a oraşului San Francisco. Companiile precum Apple sau Google sunt inovative, sunt făcute să schimbe lumea şi au personal care îşi asumă riscuri. „Aceste companii nu pornesc de la ideea de a face bani sau de a-l face pe fondator miliardar, acestea doresc să producă tehnologie avansată”, crede Lee.

În China, spre deosebire de SUA, antreprenorii doresc să câştige influenţă şi bani. Industria hi-tech din China înţelege nevoile utilizatorilor, dar nu este capabilă să le şi anticipeze, să satisfacă dorinţele user-ilor pe care nici ei, înşişi, nu ştiu să le pună în cuvinte. China va reuşi să ajungă la acel nivel atunci când va putea să-şi depăşească problemele culturale şi educaţionale pentru că nu există un accent mare pus pe disciplină şi ascultare. „Silicon Valley, pe de altă parte, e o zonă a inovaţiei, a pasiunii, a rebeliunii şi a lipsei de teamă.”

Inovaţia este pasul următor, inclus în planul cincinal comunist, astfel că guvernul va avea oportunitatea de a-şi îndrepta resursele către capitalul de risc, universităţi şi cercetare. Antreprenorul Kai-Fu Lee este de părere că ţara lui va ajunge la nivelul Coreei de Sud, dar va mai dura până când va ajunge să fie pioneră într-un domeniu, precum sunt Jobs şi Zuckerburg.

Lee atrage atenţia şi asupra cenzurii regimului comunist chinez, pe care o descrie ca fiind „o sabie cu două tăişuri”. „Pe de o parte limitează ceea ce oamenii pot crea, dar pe de altă parte creează un mediu în care companiile americane nu pot sau nu vor să intre, reducând astfel competiţia. Din acest motiv, piaţa este deschisă companiilor locale”, spune antreprenorul chinez.

În ceea ce priveşte încurajarea inovaţiei, Lee ar dori să se producă o reformă educaţională, astfel ca sistemul de învăţământ să poată păstra ceea ce este bun, dar să împrumute din Occident gândirea critică şi curiozitatea.

China este puţin probabil să vină cu un produs care să schimbe faţa lumii, consideră Kai-Fu Lee. Inovaţia vine de la produse deja existente care aplică tehnologia într-un alt context. Dezvoltarea software-ului este însă posibilă. O companie numită Tencent deţine un produs inovator, „wechat”, care este un sistem online de comunicare.

Viziunea antreprenorului cu privire la viitorul Chinei în următorii zece ani este una optimistă. Există presiunea şi dorinţa de a evolua în ceea ce priveşte legea, o mai bună reprezentare şi o tranparenţă mărită. „Dar întotdeauna pot exista incidente neprevăzute şi nu pot evalua măsura în care acestea se vor produce. Dacă te uiţi pe o perioadă de la trei la cinci ani, progresul s-ar putea să nu pară semnificativ, dar dacă priveşti la o perioadă situată între opt şi zece ani, este cel mai probabil să existe un progres bazat pe deschidere.” 

În lume

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite