De ce a trimis India bătrânele avioane MiG-21 împotriva avioanelor de luptă pakistaneze F-16

0
Publicat:
Ultima actualizare:
MiG21 al Aviaţiei indiene FOTO AFP
MiG21 al Aviaţiei indiene FOTO AFP

Aviaţia indiană şl-a apărat recent decizia de a trimite avioane de luptă MiG-21 împotriva aeronavelor mai moderne F-16 ale pakistanezilor, în timpul recentelor dispute aeriene.

Pe 26 februarie, 2019, avioanele indiene au depăşit linia de control de la graniţa Indiei cu Pakistanul şi au bombardat ceea ce New Dehli a descris ca fiind o tabără de antrenament a teroriştilor din apropiere de Balakot, scrie National Interest.

Bombardamentul a fost urmat de câteva zile de lupte aeriene. Pe 27 februarie, 2019, avioanele F-16 ale Pakistanului şi alte aeronave au trecut de linia de control pentru a ataca forţele indiene, au spus autorităţile de la New Delhi.

Aparatele MiG-21 şi alte avioane de luptă i-au interceptat pe pakistanezi şi au doborât un F-16, omorându-l pe pilot, potrivit guvernului indian. Islamabadul a susţinut că forţele sale au doborât două aparate de zbor MiG-21, dar New Delhi a recunoscut că a pierdut un singur avion.

Forţele pakistaneze au capturat pilotul MiG-ului, comandantul de zbor Abhinandan Varthaman, şi l-au reţinut timp de două zile, înainte să îl predea oficialilor indieni. 

Avioanele MiG-21 ale Indiei, deşi au avut parte de îmbunătăţiri esenţiale, sunt mai vechi de 30 de ani. Avionul pakistanez F-16 pe care indienii l-au doborât ar fi fost un model Block 52D, pe care Islamabadul l-a comandat din Statele Unite în 2005.

„MiG-ul 21 este în inventarul nostru, de ce să nu-l folosim?” a întrebat retoric mareşalul-şef al Aviaţiei indiene, BS Dhanoa , atunci când reporterii l-au întrebat despre discrepanţa aeriană.

India şi-a îmbunătăţit, în anii ’90 MiG-urile 21 la standardul „Bison”, cu sisteme electronice de bord în stilul celor occidentale, un nou radar şi detector de radar şi compatibilitate cu armamentul modern. „Are un sistem de armament mai bun, rachete aer-aer mai bune,” a subliniat Dhanoa.

Însă principalul motiv pentru care India şi-a trimis MiG-ul 21 în luptă este faptul că acest tip de avion este încă printre cele mai numeroase din serviciul Aviaţiei indiene. „Luptăm cu toate aeronavele din inventarul nostru,” a precizat Dhanoa.

Lupta aeriană în care au fost doborâte avioanele MiG-21 şi F-16 au implicat, de ambele părţi, echipe mixte, formate din avioane de luptă vechi şi noi.

„Avionul MiG-21 care a fost doborât pe 27 februarie, 2019, era parte dintr-o formaţie de 8 avioane indiene de luptă, incluzând patru Suhoi 30, două Mirage 2000 îmbunătăţite şi două MiG-21 Bison care au fost trimise împotriva unei echipe de 24 de avioane pakistaneze care au cuprins şi opt F-16, patru Mirage III, patru JF-17 Thunder,” a scris David Cenciotii în The Aviationist.

India se străduieşte de câţiva ani să înlocuiască o flotă mare de avioane vechi de război, de producţie rusească. În 2018, Aviaţia indiană utiliza 244 de MiG-uri 21 din anii 1960 şi 84 de MiG-uri 27 care sunt doar cu puţin mai tinere.

Avioanele MiG-21, în mod deosebit, sunt predispuse la accidente, notează National Interest. Din 1963, de când primele MiG-uri 21 au intrat în serviciul indian, în jur de 490 s-au prăbuşit, omorând 200 de piloţi.

New Delhi vrea să cheltuiască aproximativ 18 miliarde de dolari pentru construirea a 115 noi avioane de luptă pentru a înlocui vechile MiG-uri, dar procesele complicate de achiziţie ar putea forţa Aviaţia indiană să funcţioneze pentru alţi câţiva ani sau poate chiar decenii cu o flotă mixtă de avioane de luptă vechi şi noi.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite