Un alt submarin îndoliază Rusia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

20 de persoane şi-au pierdut viaţa la bordul unui submersibil nuclear aflat în Marea Japoniei. Accidentul s-a petrecut în timpul unui test, după ce sistemul antiincendiu al navei s-a defectat. Printre cei care şi-au pierdut viaţa sunt atât militari, cât şi angajaţi civili.

„În cursul unui test al unui submarin nuclear, sistemul antiincendiu a avut o defecţiune, pierzându-şi viaţa peste 20 de persoane, printre care militari şi muncitori“, a declarat purtătorul de cuvânt al Marinei ruse, căpitanul Igor Digalo.

„Submersibilul nu este avariat, reactorul său funcţionează normal, iar nivelul de radiaţie înregistrat la bord este normal“, a subliniat Digalo. Accidentul s-a petrecut în Marea Japoniei.

Cei 22 de răniţi au fost transportaţi la Vladivostok la bordul unei nave militare şi au fost internaţi în spitalul Flotei Pacificului. Este vorba despre persoane care au suferit intoxicaţii, potrivit unei surse de la acest spital militar, citată de AFP.  Alte 20 de persoane care au suferit intoxicaţii mai uşoare au primit îngrijiri la bordul altei nave, Saianîi, care a însoţit submarinul până la bază.

Atunci când se declanşează un incendiu într-un compartiment al unui submarin, unul dintre mijloacele de a-l neutraliza este dispersarea unui gaz în respectiva secţiune, ceea ce explică intoxicaţiile, scrie agenţia RIA Novosti, citând un expert din Flota Pacificului.

Freonul ucigaş

„Primele autopsii sunt în curs şi, potrivit rezultatelor, cauza decesului victimelor este inhalarea de freon emis după declanşarea unui sistem antiincendiu într-unul din compartimentele submarinului“, a declarat un reprezentant al comisiei de anchetă a Parchetului rus, Vladimir Markin.

Exerciţiul, oprit

Comandantul submarinului a primit imediat ordinul de a-şi înceta exerciţiul şi de a se întoarce în port în regiunea Littoral, din Primorie, în extremitatea sud-estică a Rusiei, a mai spus Igor Digalo. Nava a ajuns în portul Bolşoi Kamen, din apropiere de Vladivostok. „Cadavrele victimelor au fost  transportate la Bolşoi Kamen, Vladivostok şi Nahodka“, a spus purtătorul de cuvânt al şantierului naval.

Eroare tehnică

Potrivit unui expert militar citat de agenţiile ruse, sistemul antiincendiu s-a declanşat ca urmare a unor „erori tehnice“ comise de personalul de la şantierul naval care efectua teste la bord.

Defecţiunea la sistemul antiincendiu a afectat unul sau maximum două compartimente ale submarinului, care ulterior au fost ventilate, la fel ca şi compartimentele adiacente, a explicat expertul. El este de părere că „o eroare de programare sau de exploatare“ a putut declanşa sistemul antiincendiu.

Medvedev ordonă anchetă

Ministrul rus al apărării, Anatoli Serdiukov, l-a informat despre accident pe preşedintele Dmitri Medvedev, care a cerut să fie deschisă o anchetă „completă şi meticuloasă“, iar familiilor victimelor să le fie acordat „cel mai mare sprijin posibil“.

Coşmarul Kursk revine

Rusia are amintiri dureroase despre un alt accident al unui submarin nuclear, Kursk, în urma căruia 118 marinari au pierit, în august 2000, la o adâncime de 109 metri. Kursk - vedeta flotei ruse - s-a scufundat în timpul unor manevre în Marea Barents, din nord-vestul Rusiei, drama fiind provocată de explozia uneia dintre torpile.

Autorităţile ruse au acceptat cu întârziere atunci ajutorul străin pentru a salva eventuali supravieţuitori. Această atitudine a generat critici dure la adresa preşedintelui de atunci, Vladimir Putin, actualul premier, care fusese ales în funcţie cu doar câteva luni mai înainte. Fost ofiţer KGB, el a fost acuzat că a sacrificat vieţile marinarilor în numele secretului militar.

În timp ce naţiunea trăia drama Kursk în direct, Vladimir Putin îşi continua vacanţa pe litoralul Mării Negre şi nu a intervenit decât după patru zile de la naufragiu pentru a spune că situaţia este „critică“, dar Rusia dispune de „tot necesarul“ pentru operaţiunea de salvare.

Apoi, în august 2005, şapte marinari ruşi au rămas prizonieri pe batiscaful lor în largul capului Kamceatka, în Extremul Orient rus, dar au fost salvaţi graţie unui robot submarin britanic care a degajat fundul submarinului de cablurile în care se încurcase batiscaful AS-28 „Priz“. Nava a rămas blocată timp de peste trei zile, la 190 de metri adâncime, într-un golf din Kamceatka. Marina rusă a recunoscut atunci că a evitat la limită o catastrofă.

Alte accidente

În 1992, un compresor electric explodează pe un submarin din Flota Nordului: un mort şi cinci răniţi. În 1998, o scurgere de amoniac şi azot pe submarinul Tomsk ucide şase persoane.

În 2003, naufragiul unui alt submarin în Marea Barent duce la moartea a nouă marinari. În 2006, pe nava cu propulsie nucleară din Flota Nordului, Sfântul Daniel, se declanşează un incendiu în care doi militari îşi pierd viaţa.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite