Ucrainenii folosesc arme de fabricație proprie pentru a lovi bazele aeriene rusești. Explicațiile experților
0În contextul în care SUA își mențin interdicția privind atacurile cu rachete pe teritoriul Rusiei, pentru a minimiza capacitatea Rusiei de a lansa atacuri masive, Ucraina este nevoită să utilizeze drone de producție internă pentru a ținti aerodromurile și locurile de lansare, relatează Kyiv Independent.

Pentru a ataca orașele ucrainene aflate departe de front, Kremlinul folosește bombardiere strategice și avioane de luptă staționate adânc în Rusia, împreună cu lansatoare terestre mai aproape de graniță.
De pildă, forțele aeriene ucrainene au observat 11 bombardiere strategice Tu-95MS în spațiul aerian rusesc în jurul orei 5 dimineața pe 26 august. În mai puțin de trei ore, Ucraina a intrat sub cel mai mare atac aerian de la începutul războiului la scară largă, după ce au fost lansate în total 127 de rachete și 109 drone.
În ultimul an, Ucraina a reușit să sporească substanțial producția internă de drone, care în prezent sunt capabile să atingă ținte aflate la 1.800 de kilometri depărtare, potrivit serviciilor de informații militare ucrainene.
Atacuri cu drone asupra bazelor aeriene rusești
Două din cinci aerodromuri rusești situate în Crimeea ocupată funcționează acum „la o capacitate minimă” din cauza atacurilor constante ale forțelor ucrainene, declara purtătorul de cuvânt al Marinei, Dmitro Pletenciuk, pe 13 august.
În măsura în care Ucraina va continua să atace aerodromurile din Crimeea, Rusia va fi silită să nu le mai folosească, a explicat Peter Layton, membru asociat la Institutul Serviciilor Regale Unite (RUSI) și fost ofițer al Forțelor Aeriene australiene, pentru Kyiv Independent.
Pe de altă parte, în pofida faptului că a făcut unele aerodromuri rusești inutilizabile, Rusia dispune totuși de mult mai multe. Rusia operează 42 de aerodromuri, inclusiv cele din Belarus și din peninsula Crimeea ocupată, 28 dintre ele fiind capabile să staționeze bombardiere strategice și avioane de luptă, a declarat pentru Kyiv Independent ofițerul militar și expertul în materie în apărare Viktor Kevliuk.
În plus, Rusia mai are la dispoziție peste 1.000 de avioane de război, conform Bilanțului Militar pe 2024, iar numeroase aerodromuri se află încă în afara razei de acțiune a Ucrainei.
Ucraina a efectuat cel puțin atacuri asupra aerodromurilor rusești în august, atacuri care au fost confirmate pentru Kyiv Independent de o sursă de informații militare familiarizată cu operațiunile Kievului pe teritoriul rusesc.
De pildă, pe 14 august, Ucraina a lansat cel mai mare atac aerian de până acum împotriva Rusiei. Dronele ucrainene au lovit patru aerodromuri, între care Savasleika, situate la aproape 665 de kilometri de granița cu Ucraina.
De cealaltă parte, Ministerul rus al Apărării a susținut că a doborât 117 drone și patru rachete tactice. Ucraina nu a dezvăluit ce fel de echipament a fost folosit în cursul atacului.
Ucraina lansează sute de drone, însă doar o mică parte dintre ele își ating de obicei ținta, în timp ce vizează avioane, piste, muniții sau depozite de combustibil.
Kevliuk a comparat recentele atacuri ale Ucrainei cu o „mușcătură de țânțar”, însă a apreciat totuși eficacitatea acestora drept „acceptabilă”, având în vedere armele folosite și consecințele pe care le-au produs.
Expertul în apărare Andrii Haruk, a apreciat că tacticile actuale ale Ucrainei de a lovi bazele aeriene rusești par a fi eficiente. Cu toate acestea, rezultatele sunt greu de măsurat, deoarece imaginile din satelit nu arată limpede toate pagubele.
„În orice caz, este într-o oarecare măsură mai ușor să distrugi sau să deteriorezi aeronavele rusești, care transportă bombe aeriene ghidate, pe un aerodrom decât să le prinzi în spațiul aerian rus, la câteva zeci de kilometri de linia frontului”, a declarat Haruk, pentru Kyiv Independent.
„Loviturile asupra aerodromurilor ar fi putut fi considerate nejustificate în urmă cu ceva timp, când aveam resurse insuficiente de drone. Acum, când vedem sute de drone ucrainene lovind ținte noaptea, este cu siguranță posibil să lovim aerodromurile, nimerind aeronavele lor", a adăugat Kharuk.
Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale dronelor este viteza lor. Potrivit lui Haruk, vehiculele aeriene fără pilot pot fi detectate cu câteva ore înainte de un atac, permițând redesfășurarea avioanelor și elicopterelor.
Rusia schimbă strategia
drept răspuns la atacurile ucrainene, Rusia ia în principal măsuri operaționale, care includ redesfășurarea aeronavelor, camuflajul, acoperirea avioanelor cu cauciucuri pentru a le proteja de dronele kamikaze și întărirea apărării aeriene în teritoriile mai apropiate de Ucraina.
Totodată, forțele ruse desenează siluete de avioane pe aerodromuri pentru a induce în eroare adversarul și construiesc acoperișuri metalice, mai ușor de construit decât cele din beton.
„Dacă există două duzini de acoperitori pe aerodrom, nu este clar care dintre ele este folosită pentru a ascunde aeronava”, a explicat Haruk.
Trupele ruse construiesc și adăposturi de beton, dar problema protecției aeronavelor nu a fost încă rezolvată, potrivit expertului.
„Avionul este o construcție foarte delicată. Doar pentru că nu a ars sau a explodat nu înseamnă că nu este plin de resturi", a spus Haruk, adăugând că chiar și avariile minore ar putea scoate avionul în afara acțiunii luni de zile.
În ciuda sancțiunilor, Rusia are încă mijloacele pentru a repara și a construi avioane, a spus Kevliuk. Haruk, la rândul său, a adăugat că forțele ruse obișnuiesc să dezasambleze aeronavele nefuncționale pentru a le folosi piesele.
„Au fost, de exemplu, fotografii și videoclipuri ale unui elicopter K-52 cu o secțiune de coadă care era semnificativ diferită de elicopterul însuși. Probabil, o parte a unui elicopter prăbușit a fost pusă pe unul funcțional pentru a-l readuce în acțiune”, a spus el.
„Același lucru este valabil și pentru avioane, precum bombardierul Tu-22M3, care nu se mai produce din 1993, și nici motoarele nu mai sunt produse. Singura modalitate de a le repara este folosirea avioanelor care nu sunt în serviciu pentru piese”, a adăugat expertul.
Haruk presupune că Rusia nu a stabilit încă livrări regulate de piese pentru avioanele și elicopterele sale din țări terțe.
Ucraina dezvoltă arme cu rază lungă de acțiune
Președintele Volodimir Zelenski a declarat pe 27 august că Ucraina testează deja prima rachetă cu rază lungă de acțiune de producție proprie.
Oficialii ucraineni solicită de mult timp țărilor occidentale să ridice interdicția actuală privind loviturile cu rachete asupra țintelor militare din adâncul Rusiei, folosind arme furnizate de Occident.
„Dronele noastre ucrainene funcționează exact așa cum ar trebui. Dar există lucruri care nu pot fi realizate doar cu drone. Din păcate. Avem nevoie de alte arme - rachete", a spus Zelenski.
Niciuna dintre țări nu a autorizat oficial utilizarea rachetelor cu rază lungă de acțiune din arsenalul Ucrainei, precum racheta britanică Storm Shadow, rachetele americane ATACMS sau cele franceze SCALP, pentru a fi folosite în lovituri cu rază lungă de acțiune.
Layton a spus că rachetele cu rază lungă de acțiune ar putea schimba jocul pentru Ucraina dacă există suficiente pentru a menține bazele aeriene rusești închise din cauza amenințării constante cu bombardamente.
S-a relatat că Rusia ar fi transferat 90% din aeronavele sale militare în baze aflate în raza de acțiunea ATACMS cu rază lungă de acțiune, a declarat recent un oficial american pentru Wall Street Journal (WSJ).
Sistemele de rachete tactice ale armatei fabricate din SUA (ATACMS) au o rază de acțiune de aproximativ 165-300 de kilometri, iar Rusia se pregătește ca SUA să ridice restricțiile în curs.
Totuși, Rusia are bombardiere strategice în arsenalul său, inclusiv avioane Tu-22/95, care pot lansa rachete de la distanță, fără a fi în vizorul armelor furnizate de Occident, a adăugat Layton.
De asemenea, Layton nu a exclus probabilitatea ca Rusia să poată solicita ajutor din Belarus pentru a-i pune la dispoziție aerodromurile acestei țări pentru a staționa avioane de luptă rusești.
Haruk nu a dorit să facă predicții specifice cu privire la potențiala eficacitate a rachetelor cu rază lungă de acțiune, dar a remarcat că timpul de atingere a țintei, care „acum este calculat în ore, va fi calculat în minute”.
Expertul a mai explicat că timpul de răspuns la atacurile ucrainene a fost redus semnificativ.
„Anterior, dura aproximativ două zile din momentul în care detectam aeronave pe un aerodrom rusesc până ce le loveam, dar acum acest interval se calculează în ore”, a spus Haruk.
„Și rușii sunt îngrijorați în privința acestui lucru, deoarece se tem că nu vor avea timp să își mute aeronava înainte de atac”, a explicat el.