Ucraina se va confruntă cu multe provocări pentru a trimite F-16 în luptă, spun specialiștii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Momentul în care avioanele F-16 vor zbura în misiuni de luptă depinde de multe variabile - programe de antrenament care abia acum sunt în curs de desfășurare, realizarea infrastructurii de sprijin, tipul de armament desfășurat.

F 16

Există un echilibru delicat între nevoia urgentă de a aduce F-16 în culorile ucrainene și pregătirile temeinice necesare pentru a profita la maximum de aeronava. Apoi este întrebarea câte F-16 ar face diferența pe câmpul de luptă. Danemarca, Țările de Jos și Norvegia s-au angajat să ofere Ucrainei peste 60 de avioane, dar unele vor trebui folosite pentru antrenament și va exista un ciclu de întreținere.

Colonelul Iurii Ihnat, purtătorul de cuvânt al forțelor aeriene ucrainene, crede că două escadrile, fiecare de 12 avioane, ar începe să schimbe situația.

Dar F-16 nu s-a confruntat niciodată cu apărarea antiaeriană rusă în lumea reală. Este esențial să se stabilească cel mai bun rol posibil pentru el.

„Ideea ca F-16 să zboare deasupra liniilor frontului și să rupă impasul nu este viabilă, este prea periculos”, a declarat Mark Cancian, consilier senior la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale. „Apărarea antiaeriană rusă este formidabilă”.

Cât va dura pregătirea?

Vor începe programele de pregătire pentru primele loturi de piloți ucraineni - în Danemarca, România și Statele Unite. (Grecia s-a oferit, de asemenea, să instruiască piloți.) Acestea vor dura mai mult decât cele trei sau patru luni sugerate în unele medii pentru piloții care nu au experiență de zbor pe avioane de luptă occidentale.

În primul rând, există o mare diferență între pregătirea de bază (decolare, zbor, aterizare) și operarea în modul de luptă.

Un pilot de F-16 a declarat pentru publicația militară online "War Zone" că avionul este intuitiv. „Îl pornești, împingi accelerația în sus, te duci și zbori”.

„Dar pentru a învăța cum să luptăm cu el, pentru a învăța cum să folosim rachetele, ne va lua în jur de șase luni”, a recunoscut Ihnat.

Piloții occidentali antrenați pe alte avioane au nevoie de aproximativ nouă luni pentru a dobândi o competență deplină - și asta nu include pregătirea pentru scenarii de luptă specifice. De asemenea, configurația cabinei de pilotaj a unui F-16 este cu totul diferită de cea a unui MiG-29, avionul din epoca sovietică pilotat în mod obișnuit de piloții de vânătoare ucraineni.

În plus, piloții ar trebui să cunoască limba engleză. Ihnat spune că aproximativ 30 de piloți ai forțelor aeriene ucrainene au o engleză adecvată, minimul absolut necesar pentru a pune pe picioare două escadrile.

Ar mai fi și sarcina suplimentară de a învăța cum să opereze arme occidentale, cum ar fi rachetele avansate cu rază medie de acțiune aer-aer (AMRAAM), capabile să doboare avioanele de luptă rusești la distanță. Partea bună este că piloții ucraineni s-au adaptat rapid la utilizarea rachetelor occidentale de mare viteză (HARM) pe MiG-29-urile lor.

Potrivit lui Cancian, de la CSIS, „problema este că trebuie să facă tranziția spre un avion care are o grămadă de sisteme pe care nu le-au mai văzut până acum, plus că există o întreagă abordare a războiului aerian pe care SUA și NATO o folosesc și pe care sovieticii nu o foloseau”.

Întreținere dificilă

Oricât de eficient ar fi, F-16 necesită mult mai multă întreținere decât un avion de luptă mediu din epoca sovietică, iar acest lucru va fi la fel de provocator pentru ucraineni ca și pilotarea platformei.

Cancian a declarat pentru CNN că F-16 au nevoie de 16 ore de întreținere pentru fiecare oră de zbor. La un cost de aproape 27.000 de dolari pe oră de zbor, este, de asemenea, costisitor să zbori.

„Există zeci de mii de piese pe un F-16”, a spus Cancian, „iar acea conductă trebuie să ajungă în Ucraina, astfel încât atunci când avionul aterizează și îl duci în hangar și trebuie să te duci să repari ceva, piesa este la îndemână”.

F-16 vs. MiG-29

Armata ucraineană speră că avioanele F-16 o vor ajuta să câștige supremația pe cerul Ucrainei și să ajute trupele de la sol să scoată rușii din țară. Forțele aeriene ale Ucrainei au intrat în război cu avioane de luptă MiG-39 și Su-27 de generație mai veche. Rusia avea încă un avantaj decisiv în ceea ce privește capacitățile radar și de rachete aer-aer. Specialiștii Atlantic Council au adunat câteva caracteristici importante ale avioanelor de luptă americane, atât de așteptate la Kiev, și le-a comparat cu cele omoloage rusești pe care forțele lui Putin le folosesc.

Avioanele rusești precum Su-35S și MiG-31BM au sisteme radar avansate care pot detecta și angaja aeronavele ucrainene înainte ca acestea din urmă să le poată detecta . În plus, aceste avioane rusești folosesc rachete radar active, cum ar fi R-77 și R-37M cu rază ultra-lungă , care sunt semnificativ superioare R-27 semi-active de pe avioanele ucrainene. Acești factori înseamnă că piloții ucraineni luptă într-un mare dezavantaj, deoarece aeronavele rusești ar putea fi primele care să vadă aparatele ucrainene și să tragă înainte ca acestea să poată răspunde.

F-16 va fi superior avioanelor ucrainene vechi. Datorită radarelor mai puternice și a unei rezistențe mai bune la obstacole, F-16 va putea detecta aeronavele rusești la distanțe lungi și va permite piloților ucraineni să rămână mai departe în afara razei de apărare antiaeriană avansată a Rusiei . În plus, aceste F-16 vor fi probabil echipate cu AIM-120 AMRAAM, rachete aer-aer care au performanțe similare și probabil superioare cu cea rusească P-77.

În plus, F-16-urile operaționale vor oferi Ucrainei o platformă capabilă să integreze cu ușurință o gamă largă de sisteme de arme sofisticate în cazul în care Statele Unite și alte țări vor decide să le furnizeze în viitor. Aceasta ar putea include AN/ALQ-131, o unitate de contramăsuri electronice concepută pentru a păcăli radarul inamic pentru a evita detectarea, sau arme cinetice, cum ar fi o bombă cu diametru mic, și chiar rachete de croazieră, cum ar fi AGM-158 JASSM. Odată ce Ucraina va fi capabilă să opereze F-16, țările NATO ar putea deschide depozitele, deoarece este ușor compatibil cu avioanele de luptă fabricate din SUA, spre deosebire de aeronavele sovietice folosite acum de Kiev.

În cele din urmă, transferul de F-16 ar putea avea beneficiul indirect de a elibera sisteme antiaeriene ucrainene suplimentare pentru a se apăra împotriva atacurilor rusești cu drone și rachete. Prin asigurarea unei forțe aeriene mai puternice pentru a-și acoperi forțele din prima linie împotriva atacurilor aeriene, Ucraina ar putea fi capabilă să desfășoare mai multe mijloace de apărare antiaeriană la sol pentru a-și proteja populația civilă și infrastructura critică de atacurile rusești nediscriminate cu rachete.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite