Pandemia Covid-19. Bicicleta, soluţia promovată de guvernul francez pentru deplasarea cetăţenilor după ridicarea restricţiilor
0
Guvernul francez a prezentat un plan de 20 de milioane de euro pentru a încuraja mersul cu bicicleta după ridicarea restricţiilor, pe 11 mai. Acest plan guvernamental include o sumă forfetară de 50 de euro pentru repararea bicicletei personale într-unul din magazinele agreate de autorităţi.
Francezii vor ieşi din perioada strictă de izolare la care sunt supuşi de mai bine de 6 săptămâni, pe data de 11 mai. Riscul mare este deci ca în aceea zi să iasă în masă pe străzi şi şosele zeci de mii de maşini. Pentru a evita această situaţie, sinonimă cu poluare atmosferică, guvernul a decis să promoveze mersul pe bicicleta. «Vrem ca această perioadă să ne permită să facem un pas spre cultura bicicletei, bicicleta să devină într-un fel, micuţa regină a ieşirii din carantină» a spus ministrul francez al Tranziţiei ecologice.
În acest sens, guvernul de la Paris a anunţat un plan de 20 de milioane de euro pentru a încuraja şi facilita mersul cu bicicleta, notează RFI. Acest fond va servi de exemplu la finanţarea reparaţiilor bicicletelor personale sau la instalarea unor noi locuri de parcare pentru biciclete. Astfel, fiecare posesor de bicicletă va avea la dispoziţie de la guvern 50 de euro ca să-şi repare bicicleta într-unul din atelierele de reparat agreate de stat. Se estimează că există circa 30 de milioane de biciclete particulare în Franţa. Totuşi, francezii sunt în urma altor ţări.
O serie de oraşe şi departamente din Franţa prevăd să construiască noi piste pentru biciclişti. Pentru a încuraja colectivităţile locale să persiste în această direcţie, ministerul le propune sprijin tehnic şi dispensă de autorizaţie prealabilă. Preşedinta regiunii Parisului, Valérie Pécresse, a promis déjà 300 de milioane de euro pentru un plan numit «RER vélo» care prevede construirea a 650 de kilometri de piste de biciclete de-a lungul principalelor axe ale liniilor de metrou rapide regionale. Două departamente limitrofe capitalei franceze plănuiesc şi ele să construiască între 40 şi 60 de kilometri de piste de bicicletă.
Şi în Belgia, autorităţile de la Bruxelles promivează mersul pe bicicletă. Centrul oraşului Bruxelles, capitala Belgiei, va fi transformat în zonă pietonală şi de biciclişti pentru cel puţin trei luni, în timp ce autoturismele, tramvaiele şi autobuzele vor avea o limită de viteză de 20 de kilometri la oră.
Decizia coincide cu ridicarea parţială, începând din 4 mai, a restricţiilor de circulaţie impuse în Belgia din cauza pandemiei de coronavirus.
"Ne-am hotărât să profităm de ocazie", a declarat pentru dpa Wafaa Hammich, purtătoarea de cuvânt a primarului oraşului Bruxelles, Philippe Close.
În reţeaua rutieră din oraş, care include mare parte din centrul istoric al Bruxellesului, majoritatea străzilor şi trotuarelor sunt înguste. Conform noilor reguli, pietonii vor avea voie să circule pe partea carosabilă, ceea ce va face mai uşoară respectarea regulilor privind menţinerea distanţei sociale.
Totuşi, data exactă a intrării în vigoare a noului regim de trafic - prin care automobilele vor trebui să facă loc pietonilor şi bicicliştilor - nu a fost încă stabilită.
Decizia nu este îndreptată împotriva maşinilor, a declarat Hammich, care a explicat că, atunci când locuitorii capitalei belgiene vor începe să iasă din casă, în săptămânile ce vor urma, ei trebuie încurajaţi să facă acest lucru pe jos sau cu bicicleta.
Pregătirile finale sunt în proces de definitivare, a spus Hammich. Acestea includ instalarea de noi semne rutiere şi de semnale luminoase. Odată ce noile reguli vor intra în vigoare, toate semafoarele din centrul oraşului vor fi poziţionate permanent pe culoarea galbenă.
Noua abordare va fi evaluată la capătul a trei luni.