Cum le face Viviane Reding loc femeilor în conducerea companiilor
0
Marile companii europene cu peste 250 de angajaţi şi cu venituri anuale mai mari de 50 de milioane de euro vor fi obligate să includă în consiliile de conducere şi femei, în proporţie de cel puţin 40%, până în 2012. Iniţiativa îi aparţine vicepreşedintelui Comisiei Europene, Viviane Reding, care va înainta proiectul în scris luna viitoare.
Comsia Europeană lucrează la un proiect iniţiat de vicepreşedintele Viviane Reding prin care marile societăţi comerciale din zona euro, cu peste 250 de angajaţi şi venituri anuale de peste 50 de milioane de euro, să fie nevoite să angajeze femei pe poziţii din cadrul consiliului de conducere.
Până în 2020, cel puţin 40% din participanţii la boardurile directorale trebuie să fie femei. Companiile care nu vor respecta această proporţie vor risca amenzi şi sancţiuni, scrie Bloomberg, care laudă iniţiativa lui Viviane Reding, care deţine şi funcţia de comisar european pentru justiţie, drepturi fundamentale şi cetăţenie.

„Acest pas în mod evident controversat este făcut după aproape un deceniu de tentative care au urmărit ca firmele să angajeze din proprie iniţiativă mai multe femei în board şi pe poziţiile mai înalte din companie. Însă, această politică s-a dovedit a fi ineficientă şi adesea chiar neglijată într-un mod jignitor”, scrie Bloomberg.
O uşoară evoluţia este însă vizibilă. Din 2002 încoace, în Norvegia, femeile au ajuns să reprezinte, în medie, 40% din membrii boardului. Din ianuarie 2011, în Franţa, procentul a crescut de la 10 la 22 într-un singur an. Şi Italia, şi Olanda au crească numărul femeilor în consiliile de conducere.
Fenomenul se datoarează introducerii un cote feminine în consiliile de board, de către Bruxelles, în urmă cu 18 luni.
Cu toate acestea, la nivel european, numărul femeilor în poziţiile de top ale companiilor rămâne scăzut. Deşi ele reprezintă 45% din forţa de muncă şi 56% din persoanele cu studii superioare, media femeilor care se află la mesele consiliilor de conducere este de doar 13,7%, informează „Financial Times”.
Organizaţiile „deschise la minte” sunt conştiente că, în vremuri cu turbulenţe economice, nimeni nu-şi permite să excludă talentele din mediul de afaceri, indiferent de sex sau de apartenenţa etnică. Un studiu efectuat în 2010 de McKinsey, intitulat „Femeile contează”, a constatat că, în orice domeniu industrial, companiile care au femei în boardurile directorale sunt mult mai performante decât cele care nu au inclus şi reprezentantele sexului frumos în consiliile de conducere.
„Cu alte cuvinte, diversitatea, mai ales cea de sex, favorizează creşterea”, comentează Blooomberg.