Video Cu 90% mai puțină poluare într-un oraș european, după o zi fără mașini
0Un oraș european s-a transformat, pentru o zi, într-un paradis al pietonilor și bicicliștilor, circulația autovehiculelor a fost interzisă pentru câteva ore. În cadrul unei inițiative anuale, străzile au devenit zone de promenadă, iar poluarea a scăzut cu aproape 90%.
Săptămâna mobilității s-a încheiat cu o zi fără mașini, organizată în întreaga Belgie. Acest eveniment a avut loc în 37 de orașe și municipalități, inclusiv în cele 19 municipalități ale Regiunii Bruxelles, potrivit agenției de știri Belga.
„Duminica fără mașini” se desfășoară anual în a treia săptămână din septembrie, în cadrul Săptămânii europene a mobilității. Această săptămână promovează mobilitatea activă, transportul public și soluții de transport nepoluante. În Ziua fără mașini, drumurile sunt închise traficului motorizat, exceptând transportul public, vehiculele de urgență și cei cu derogări.
Concret, între 9.30 și 19.00, în întreaga regiune Bruxelles-Capitală circulația mașinilor a fost interzisă. Oamenii s-au putut deplasa în continuare în oraș cu mijloacele de transport în comun, în timpul evenimentului.
Foarte mulți localnici și-au scos bicicletele și rolele și au ieșit la plimbare pe străzile fără mașini.
„(Ne place) libertatea de a ne bucura de orașul nostru fără să fim împiedicați. Să fim unde vrem, cum vrem, să putem alerga liberi, să respirăm orașul”, a spus un participant la eveniment, conform Știrilor ProTv.
„În orice caz, zgomotul... nu știu dacă puteți auzi, dar se schimbă. E altceva când vine vorba de confort”, a adăugat altul.
Aer mai curat
Autoritățile locale afirmă că această inițiativă îmbunătățește semnificativ calitatea aerului, reducând substanțele poluante cu până la 90% comparativ cu o zi obișnuită de duminică. De asemenea, în anumite zone din Bruxelles, nivelul zgomotului a scăzut cu mai mult de 70%.
O singură zi de liniște pe an poate să nu aibă un impact semnificativ, dar organizatorii speră ca localnicii să observe diferența și să folosească mai puțin mașinile.
„Nu cred că e prea plăcut să conduci prin Bruxelles pentru că sunt multe mașini și nu cred că e suficient spațiu pentru toate vehiculele în oraș”, a remarcat un localnic.
Totuși, inițiativa nu este ieftină, orașul a cheltuit aproximativ 800.000 de euro pentru transportul public gratuit și închiderea drumurilor.
Și polițiștii se confruntă cu provocări, deoarece unii șoferi și pietoni ignoră restricțiile.