Campania de recrutare a Kievului capătă ritm. Noile metode prin care sunt atrași voluntari pentru armata ucraineană
0Campaniile menite să intensifice recrutarea voluntară, inclusiv campanii de relații publice au pus pe roate efortul de mobilizare a noi recruți pentru armata ucraineană, pe fondul entuziasmului scăzut al ucrainenilor de a se înrola, relatează Reuters și The Guardian.
Kievul testează metode personalizate de a atrage voluntari pentru forțele armate oferind mai nou opțiunea de a aplica pentru anumite unități militare sau anumite poziții într-o încercare de a atenua reticența bărbaților eligibili între 25 și 60 de ani.
Sute de mii de ucraineni s-au oferit voluntari pentru a merge pe front însă o mare parte dintre ei sunt acum morți, răniți sau pur și simplu epuizați. Încercările de a atrage noi soldați au fost zădărnicite de rapoartele și zvonurile răspândite online cu privire la pregătirea inadecvată, comandanții slabi și natura dură a luptelor de tranșee. De pildă, un sondaj din luna martie arăta că doar 35% dintre bărbații din Ucraina se simțeau pregătiți pentru a fi mobilizați pentru câmpul de luptă.
Panouri publicitare înfățișând o viziune mai luminoasă a armatei au apărut la Kiev, cu un accent pe înscrierea voluntară ca preferabilă conscripției care i-a speriat pe mulți ucraineni.
„Vară, UAV”, scrie pe un afiș în care un soldat operează o dronă dintr-un fotoliu de plajă. „Garantăm 60 de zile de pregătire”, promite Brigada Harția”, în timp ce un alt afiș îndeamnă viitorii soldați să „fie ei înșiși”.
În special atrăgătoare sunt unitățile cu renume, precum Azov și Brigada Separată de Asalt 3, care au bugete generoase mulțumită donațiilor, dar și o bună prezență pe rețelele sociale, publicând filmări din prima line urmărite de milioane de ucraineni.
„Oamenii au adesea așteptări mai optimiste atunci când se alătură acestor unități pe baza PR-ului lor. În cele din urmă, câmpul de luptă este periculos indiferent de locul în care servești", a spus ofițerul de presă al unei unități care nu are prea mare căutare.
„Acum aveți ocazia să alegeți o poziție pentru a servi în armată. Uitați de temerile și îndoielile voastre, este timpul să vă alegeți calea!”, a îndemnat într-un comunicat recent pe Facebook Ministerul ucrainean al Apărării.
În scopul de a eficientiza lucrurile, acesta lucrează cu companii de recrutare precum Lobby X, care oferă o platformă prietenoasă de căutare a posturilor în diferite ramuri armate, de la marină la informații militare, precum și locuri de muncă, de la artilerist la bucătar și ofițer de presă.
Directorul executiv al companiei Vladislav Greziev a explicat că au fost deja procesate peste 100.000 de aplicații pentru 5.000 de posturi în 640 de unități. Cele mai populare sunt pozițiile non-combat, precum IT sau transporturi, dar interes mare au și rolurile de operatori de drone, urmate de ofițeri de presă. La capătul opus, se află rolurile în infanterie.
„Vrem să oferim posibilitatea unui soldat de a-și alege propriul destin”, spune el.
Campania de mobilizare a luat avânt după o perioadă de stagnare
Ucrainenilor le-a pierit entuziasmul de a lupta, iar acum cozile sunt formate din cei ce vor să obțină scutire, spune un ofițer de recrutare cu indicativul de apel „Fantomas”, citat de Reuters.
Însă oficiali ucraineni spun că armata încurajează acum ucrainenii să se ofere voluntari, o abordare care a avut darul să impulsioneze recrutarea, ridicând rata de conscripție în mai și iunie la peste dublul primelor două luni de primăvară.
În acest sens, purtătorul de cuvânt Bohdan Senik a descris o „tendință pozitivă”. Vârsta medie a unui soldat mobilizat este în continuare în jur de 40 de ani.
În ceea ce privește cifra vehiculată în presa străină de 200.000 de soldați suplimentari, Roman Kostenko, secretarul comisiei parlamentare pentru apărare națională, a estimat că ar fi posibilă până la sfârșitul anului dacă procesul continuă în ritmul actual.
Asta ar putea permite Ucrainei să ia în considerare o legislație pentru demobilizarea unor trupe, care acum sunt în jur de un milion.
Estimările sunt încurajatoare, însă problema principală este instruirea, precum și distribuirea lor optimă pe front, apreciază Mathieu Boulègue, analist la Centrul pentru analiza politicilor europene (Washington).
Bohdan, un fost manager în logistică, se consideră norocos după ce a obținut un post de ofițer de transmisiuni.
El și-a putut întâlni viitorii comandanți, despre care a spus că i-au dat „un sentiment bun” după ce multă vreme i-a fost teamă să ia o decizie. „Dacă va trebui să lupt, cel puțin știu că vor avea grijă de mine", a declarat el pentru The Guardian.