Arma secretă a Vaticanului în era digitală pentru a atrage noi credincioși: „preoți carismatici” activi pe Instagram, TikTok și Facebook

0
Publicat:

Într-un moment în care participarea religioasă este în scădere în multe părți ale lumii, un grup de preoți catolici din Italia și din alte țări apelează la rețelele sociale pentru a revitaliza legătura dintre Biserică și tineri. Cu sprijinul Vaticanului, aceștia explorează noi forme de comunicare menite să mențină relevanța credinței în secolul XXI, scrie The Wall Street Journal.

Părintele Ambrogio Mazzai/ FOTO:Instagram
Părintele Ambrogio Mazzai/ FOTO:Instagram

Un exemplu în acest sens este părintele Ambrogio Mazzai, un preot italian care, prin prezența sa activă pe TikTok și Instagram, a atras sute de mii de urmăritori. Imaginile cu el cântând la chitară, mergând cu bicicleta sau reflectând asupra credinței în aer liber sunt distribuite aproape zilnic celor peste 460.000 de urmăritori ai săi.

„Totul a început în 2021, la sugestia unui tânăr din parohie”, a declarat părintele Mazzai. „La început am fost sceptic, dar nu m-am așteptat să aibă un impact atât de mare.”

Popularitatea sa – și a altor preoți activi online – va face obiectul unor discuții în cadrul unei conferințe organizate la Roma, în perioada 28–29 iulie. Evenimentul reunește aproximativ 1.000 de misionari digitali și influenceri catolici din întreaga lume, în contextul Anului Jubiliar al Vaticanului. Tema principală: cum poate folosi Biserica platforme precum TikTok, Instagram, Facebook sau bloguri pentru a-și extinde mesajul și a combate declinul participării religioase.

Un mijloc de comunicare strategic

Editorul pentru Vatican al rețelei EWTN News, Francis X Rocca, a subliniat importanța rețelelor sociale pentru viitorul Bisericii. „Inovația nu va veni de la birourile de comunicare ale Vaticanului sau de la eparhii, ci de la tinerii care experimentează deja noi forme de exprimare religioasă”, a spus el.

Ideea utilizării rețelelor sociale ca instrument esențial de comunicare a fost susținută încă din timpul pontificatului Papei Francisc, al cărui conținut digital a înregistrat peste 27 de miliarde de vizualizări doar în 2020. Succesorul său, Papa Leon al XIV-lea, este și el activ online, cu 14 milioane de urmăritori pe Instagram și peste 52 de milioane pe platforma X (fostul Twitter), în nouă limbi.

O abordare neconvențională

În paralel, alți membri ai clerului adoptă o abordare directă, vizibilă, care le aduce popularitate. Părintele Giuseppe Fusari, un preot de 58 de ani din orașul italian Brescia, este cunoscut sub numele de „preotul culturist”. Fotografii cu el la sală sau în haine casual i-au adus peste 60.000 de urmăritori și numeroase comentarii, în egală măsură admirative și curioase.

„Cei mai mulți urmăritori ai mei au între 25 și 55 de ani. Sunt persoane care s-au îndepărtat de religie, dar care acum privesc din nou spre Biserică cu interes. Cred că rețelele sociale pot fi o punte de legătură”, a afirmat părintele Fusari.

Răspunsul publicului este în general pozitiv, deși au existat cazuri în care unii superiori i-au descurajat pe preoți să posteze imagini din vacanțe sau de la sală. Totuși, chiar și aceste exemple au deschis un dialog despre relația dintre imagine, spiritualitate și tradiție.

Într-un comentariu primit de părintele Fusari, un utilizator îl întreabă despre poziția Bisericii față de tatuaje. Răspunsul său: „Nu există niciun document oficial care să condamne tatuajele. Biserica nu s-a exprimat împotriva lor prin dogme sau documente. Fiecare este liber să gândească așa cum consideră.”

Un impact încă dificil de măsurat

Date oficiale privind efectele prezenței online asupra participării la slujbe nu sunt disponibile, însă unii preoți indică o creștere notabilă a interesului din partea comunității. Părintele Cosimo Schena, din parohia San Francesco din Brindisi, a declarat pentru cotidianul Corriere della Sera că numărul celor care participă la slujbele sale s-a dublat după ce a început să folosească TikTok și Facebook.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite