Yoga e profitabilă. Un ascet indian are venituri de peste un miliard de dolari pe an şi vrea să depăşească Nestle şi Unilever
0Baba Cool, yoghinul sărac, dar un maestru al contorsiunii, conduce informal un grup de companii cu venituri de peste un miliard de dolari anul trecut. Ocupă o poziţie de graţie – la intersecţia dintre afaceri, religie şi politică şi este unul dintre cele mai influente personalităţi ale ţării.
În urmă cu 23 de ani, pe când era un sărac instructor de yoga care trăia la poalele munţilor Himalaya, Baba Ramdev şi-a promis că va trăi toată viaţa ca un ascet hindus–sanyasi. A renunţat la tot ce avea. Între timp, lucrurile s-au schimbat radical şi azi poate fi întâlnit în cele mai lumeşti ipostaze. Dacă dai pe un canal tv indian, dai inevitabil peste Ramdev, în ipostaza de megastar yoghin care face diverse demonstraţii. Comuţi şi dai peste o reclamă la şampon în care apare acelaşi Ramdev. Te plimbi în cam orice oraş indian şi vei găsi portretul lui în magazine care vând produsele Patanjali Ayurved, compania de miliarde pe care o controlează.
Mărturiseşte că scopul lui este să vândă produse ayurvedice, bazate pe vechea tradiţie medicală a Indiei, şi care să ajungă în fiecare casă – de la pastă de dinţi făcută din cuişoare, neem şi turmeric la săpun de mâini făcut din migdale, şofran şi ulei de arbore de ceai până la soluţie de curăţat pardoseala făcută dintr-un dezinfectant extras din urină de vacă. Din 2012, veniturile Patanjali au crescut de 20 de ori de la 69 de milioane de dolari la 1,6 miliarde de dolari. Este compania de produse de bunuri de larg consum cu cea mai rapidă creştere din India, iar Ramdev anticipează că în cursul anului viitor îi va fi depăşit pe giganţii multinaţionali precum Nestlé sau Unilever.